Trädfällning (arborist)

Sågskydd vid klättring

55 inlägg 37241 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

palbin  
#223465 Jag skulle gärna vilja skaffa top-end grejer - dels för vanligt sågande
med hög skyddsklass (vilket jag hjärna betalar extra för) - och dels
class 1 men så lättburna som möjligt när man behöver röra sig mkt ... .

Var kan man prova sådana grejer i en butik med någorlunda stor vari-
ation i utbud? Ingenstans eller? (Bara märkesaffärer ... ?)

Man vill ju dels prova storlek och dels försöka jämföra efter förmåga ... .

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

anersimyra  
#223471 Oregon Waipua huggarbyxor är visserligen svarta, men dom kostar mindre än hälften av "fantasiprisbrallorna", dom är funktionsmässigt minst lika bra som det bästa "fantasiprisalternativet". Varselkläder ska bäras på överkroppen och ha ytan 1 m2, jag är rätt säker på att minsta skyddsklass är tillräckligt.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

Huskyman  
#223472 Alltid lika svårt med att hitta butiker som säljer kläder och selar etc, där man vill prova produkterna först.....
Sågbyxor som inte är svarta och som har god ventilation ligger som nästa planerade inköp. Jag börjar tröttna på mina svarta Stihl. På vintern är de väl OK, men på sommaren...... phui.... personlig bastu liksom....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

anersimyra  
#223475
Huskyman skrev:Alltid lika svårt med att hitta butiker som säljer kläder och selar etc, där man vill prova produkterna först.....
Sågbyxor som inte är svarta och som har god ventilation ligger som nästa planerade inköp. Jag börjar tröttna på mina svarta Stihl. På vintern är de väl OK, men på sommaren...... phui.... personlig bastu liksom....
Då får jag verkligen rekommendera ett par Waipua, trots att dom är svarta. Det är dom mest välventilerade byxor jag någonsin använt. :P

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

anersimyra  
#223479 Waipuabrallorna kostar 920 kronor inkl moms. Oregon Fiordland varseljacka 750 inkl moms. Materialet är delvis stretch, och MINST, lika hållbart som SEXTUSEN KRONORS alternativen. :surp:

Avatar Fallback

Re: Sågskydd vid klättring

Andreas86  
#223674
Ekhagas trädfällning skrev:I dag pratar vi om att det är krav på motorsågskörkort för att köra motorsåg, vilket en del gnäller över. För 30 år sedan var det diskussioner om skyddsbyxor, men i dag är det allmänt accepterat. Förutom av dej då Andreas86. Du ligger 30 år efter i disskusionen.

Vi tänker uppenbarligen väldigt olika. Men jag tänker som så att har man inte råd med skyddsutrustning så har man inte råd att såga med motorsåg. Inte råd att vara i branschen.

Trist för dej om du råkar ut för en olycka och trist för alla oss andra som måste betala din sjukvård via skatten.


Det ända du vet är att det rent tekniskt är mindre risk att såga sig i benet med huggarbrallor resten spekulerar du i.

Du ser inte min helhet och vad jag har gjort för mig själv staten och andra människor.
Om du inte skriver att du vill låna ut ett par brallor behöver du inte skriva till mig mer alls.
ger mig bara negativa vibbar och dålig energi sådant som gör att man sågar sig i benet.

annars köper jag brallor efter jag har driftsäker bil bra sågar och har nyttig mat i magen.
eller när fan jag hällst vill
Senast redigerad av Andreas86 mån 29 apr 2013, 22:49, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Sågskydd vid klättring

Andreas86  
#223678
Tosca skrev:Åker du på en koll av Amv så är det nog lätt att det blir betydligt dyrare, du kanske ska fundera på att skaffa en checkkredit hos banken.
En fråga om någon vet, tar polisen upp en anmälan om man ser någon arbeta utan fullständig skyddsutrustning med sågen?



hahah ja det vore typiskt sverige
du är för fattig här har du böter

skulle vara så typiskt när man börjar komma riktigt nära att ha råd med riktigt bra skyddsutrusting

aha du är en vild och fri man som tar risker
vi tvingar dig att gå till soc tills du har råd med nya huggarbyxor =D

är man under stress pga dålig ekonomi och hungrig för att man inte har råd att äta bra är det större risk att man gör sig illa trotts huggarbyxor

änn tvärt om

men det är inte olagligt
för det går inte att mäta och se

hade du vetat det jag vet om banker så hade du förstått varför jag inte gör det ;)

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

anersimyra  
#223693
Andreas86 skrev:
Tosca skrev:Åker du på en koll av Amv så är det nog lätt att det blir betydligt dyrare, du kanske ska fundera på att skaffa en checkkredit hos banken.
En fråga om någon vet, tar polisen upp en anmälan om man ser någon arbeta utan fullständig skyddsutrustning med sågen?



hahah ja det vore typiskt sverige
du är för fattig här har du böter

skulle vara så typiskt när man börjar komma riktigt nära att ha råd med riktigt bra skyddsutrusting

aha du är en vild och fri man som tar risker
vi tvingar dig att gå till soc tills du har råd med nya huggarbyxor =D

är man under stress pga dålig ekonomi och hungrig för att man inte har råd att äta bra är det större risk att man gör sig illa trotts huggarbyxor

änn tvärt om

men det är inte olagligt
för det går inte att mäta och se

hade du vetat det jag vet om banker så hade du förstått varför jag inte gör det ;)
Underlåtenhet att använda skyddsbyxor ger inga böter, det är endast avsaknad av AB kort vid kommersiellt bruk som ger böter, böterna/vitet utdöms dessutom inte tidigare än 2015. Försäkringsskyddet blir däremot kraftigt reducerat, eller helt uteblivet. Att tänka på är annars att en rejäl sågskada är direkt livshotande redan efter någon minut, invaliditet är en garanti. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

T Landström  
#223767 Du skriver att du är nystartad? Känns lite avigt om du är nystartad och inte har rätt utrustning!
Att starta eget är dyrt i början innan man har inhandlat att som behövs...

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

palbin  
#223771 Jag skall nog ta å fundera igenom väldigt noga vad jag behöver å vill ha
å sedan åka till kanske England (där finns "motorsågsvaruhus" nästan ...)
å köpa det där efter jämförande å provande - det kostar ju tid men knap-
past så mkt piengar om man planerar det hela noga - jag har nära släkt
just där bla som kan våldgästas om behov uppstår ... .

Det är inte bara sågbyxor (ett par par), uatn även ett par boots samt hans-
skar, hjälm (som jag insett behövs vid "rough conditions") samt ev ngt an-
nat.

Sedan är det ju inte bara att grejerna ska funka utan de kan även få se lite
schyssta ut, vara lättburna mm till en viss extrakostnad ... .

Avatar Fallback

Re: Sågskydd vid klättring

Andreas86  
#223779
T Landström skrev:Du skriver att du är nystartad? Känns lite avigt om du är nystartad och inte har rätt utrustning!
Att starta eget är dyrt i början innan man har inhandlat att som behövs...



Du värkar tro att verkligheten är den samma som den verklighet som beskrivs av mängden.

"att starta eget är dyrt i början"

är?

blir skulle jag säga om man gör på det viset
jag gjorde inte så och för mig blev det inte dyrt
du skriver är som om det vore en faktor man inte rår över
man rår ju över allt!

avigt enligt vem då?

de lärs ut att man ska ha ett större kapital
de största började dock i sitt garage hemma

även om det inte vore på det viset kan man göra något bra trotts att ingen annan gjort det.

utan ett sådant tankesätt hade vi varit en soppa av encelliga varelser

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

palbin  
#223780 Är det inte bättre söka anställning (liknande) för att komma
igång lite ... ?

Avatar Fallback

Re: Sågskydd vid klättring

Andreas86  
#223782 trivs rätt bra med att få bestämma när jag jobbar åt vem jag jobbar och att jag får använda alla pengar som jag vill.

Det väger upp risken att såga sig faktiskt

Jag värderar att jag får vara fri och vara mig själv
väldigt högt

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

T Landström  
#223785 Visst Andreas86 finns det olika sätt att starta eget....
Jag har haft eget inom byggbranschen så jag vet vad det handlar om...


Det är ditt liv och dina pengar...kan bara önska dig lycka till och hoppas du klarar livhanken...!

Avatar Fallback

Re: Sågskydd vid klättring

Andreas86  
#223815
T Landström skrev:Visst Andreas86 finns det olika sätt att starta eget....
Jag har haft eget inom byggbranschen så jag vet vad det handlar om...


Det är ditt liv och dina pengar...kan bara önska dig lycka till och hoppas du klarar livhanken...!


Tack så mycket.
Önskad dig det samma :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).