Skogsnyheter

Reservatsbildning - 20 års tystnad

16 inlägg 9069 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Reservatsbildning - 20 års tystnad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223378 I vissa fall tar det mer än 20 år från nekad avverkning till reservat. Skandalöst http://www.lantbruk.com/skog/20-ar-av-tystnad
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Reservatsbildning - 20 års tystnad

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223660 Det tänkta reservatet på min fastighet är det 13-14 år sedan de försökte ta marken.
Fick dessutom 3+3 års avverkningsförbud på direkten.
Vi befinner oss i var sin ringhörna sedan rätt många år tillbaka.
Länsstyrelsen har legat platt, då jag hotade att sälja på öppna marknaden.
LS kommer att sno marken för nya ägaren, men blir tvungen att betala det marknadspris som denne betalat mig.
Samt att de inte inte kan ta jakträtten av den nya ägaren.
Dvs, LS får betala nya ägarens jaktmarker.

Avatar Fallback

Re: Reservatsbildning - 20 års tystnad

Tosca  
#223668 Får du gallra eller ligger det en död hand över skogen?

Användarvisningsbild

Re: Reservatsbildning - 20 års tystnad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223673 Farmag! Trist om du tvingas sälja fastigheten på den öppna marknaden för att få vettigt betalt.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservatsbildning - 20 års tystnad

torpöbo  
#223676 Skadeståndslag (1972:207)

3 kap

2 § Staten eller en kommun skall ersätta
1. personskada, sakskada eller ren förmögenhetsskada, som vållas genom fel eller försummelse vid myndighetsutövning i verksamhet för vars fullgörande staten eller kommunen svarar, och
2. skada på grund av att någon annan kränks på sätt som anges i 2 kap. 3 § genom fel eller försummelse vid sådan myndighetsutövning. Lag (2001:732).

3 § Staten eller en kommun skall ersätta ren förmögenhetsskada som vållas av att en myndighet genom fel eller försummelse lämnar felaktiga upplysningar eller råd, om det med hänsyn till omständigheterna finns särskilda skäl. Därvid skall särskilt beaktas upplysningarnas eller rådens art, deras samband med myndighetens verksamhetsområde och omständigheterna när de lämnades. Lag (1998:715).
Med andra ord är det bara att skicka räkning.

Användarvisningsbild

Re: Reservatsbildning - 20 års tystnad

Camwood  
#223723
Niking skrev:I vissa fall tar det mer än 20 år från nekad avverkning till reservat. Skandalöst http://www.lantbruk.com/skog/20-ar-av-tystnad
/Niklas

Han kunde ju avverkat ändå och sluppit att vänta så länge på ÖVERFÖRmyndigheten ska få tummen ur arselet 😡 Jag tror att han hade vunnit den striden :grin:

Avatar Fallback

Re: Reservatsbildning - 20 års tystnad

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223866 Tänkta reservatsarealen var det totalstopp på under de 6 första åren,
Efter don åren har jag inte vågat göra något alls där.
Man måste vara i fysisk och psykisk toppform om man ska orka sköta ett krig med myndigheter som har anställd kompetens, typ jurister och handläggare som kan vrida allt till sin fördel.
Det tar otroligt på krafterna att sköta vardagsjobb, och dessutom vara minst lika vass i sitt argumenterande, kunna veta vilka lagar som man kan ha till sitt försvar osv.

Tex. det som Törpebo skriver enligt ovan, är helt nytt för mig. Tack för den kunskapen.

Avatar Fallback

Re: Reservatsbildning - 20 års tystnad

torpöbo  
#223872 Det var det nyttigaste jag lärde mig på dom 4 hp juridik jag läst på universitet. Hittills så har jordbruksverket fått på tasken vad gäller deras sätt att agera när de först mäter arealerna dom bonden använder vid ansökan sedan kommer de på att de gjort fel och kräver tillbaka stöd.
AJABAJA :)

Användarvisningsbild

Re: Reservatsbildning - 20 års tystnad

Camwood  
#224127
Famag skrev:Tänkta reservatsarealen var det totalstopp på under de 6 första åren,
Efter don åren har jag inte vågat göra något alls där.
Man måste vara i fysisk och psykisk toppform om man ska orka sköta ett krig med myndigheter som har anställd kompetens, typ jurister och handläggare som kan vrida allt till sin fördel.
Det tar otroligt på krafterna att sköta vardagsjobb, och dessutom vara minst lika vass i sitt argumenterande, kunna veta vilka lagar som man kan ha till sitt försvar osv.

Tex. det som Törpebo skriver enligt ovan, är helt nytt för mig. Tack för den kunskapen.

Myndigheterna har varit väldigt passiva i ditt fall och jag tror att du skulle vinna på att vara aktiv.
Det är vad jag tror. :???:
Det går att PÅVERKA myndigheternas beslut det är inte omöjligt :grin:

Avatar Fallback

Re: Reservatsbildning - 20 års tystnad

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224284 Gävleborgs länsstyrelse !!!!!!
Jag vill påstå att ni ska vara glada ni som inte hör till det länet.
Vi har dessutom total oenighet om vattenrätten i sjön som det ingår del av.
Vatten området ska jag skänka bort enligt deras förmenande.

Avatar Fallback

Re: Reservatsbildning - 20 års tystnad

Homo abies  
#247767 LS VG är inte direkt bättre, har hållit på i 10 år för att få något att hända och nu när det Lagstiftades om 25 %påslag på värdering gällande intrång så hävdar NV att det INTE gäller om dom köper marken eller lämnar bytesmark... Detta går inte att hitta någonstans i lagtexten. Det som däremot är tydligt markerat är att 25%påslaget skall lösas inom befintliga ekonomiska ramar.... Så nu kallar dom markbyte och köp för "FRIVILLIG" uppgörelse som inte kan ersättas med + 25% Enligt mig finns endast frivillig om jag kan tacka nej till alltihop!

Användarvisningsbild

Re: Reservatsbildning - 20 års tystnad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#247916
Homo abies skrev:L Enligt mig finns endast frivillig om jag kan tacka nej till alltihop!


Samma sak här. Tyvärr tenderar miljömupparna att köra "pengarna eller livet"-metoden istället för att agera enligt normala affärsmetoder.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservatsbildning - 20 års tystnad

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502127 Ny vers på reservatsbildandet som pågått i mer än 20 år
Och mitt motstånd.
Har ansökt om återskapande av slåtterängar !

Så nu har samma personer på Länsstyrelsen som i åratal försökt sno min egendom, fått lov att beordra mig slutavverkning för återskapande av slåtterängar.

Läs gärna om sista två raderna ovan !

Jag kan inte påstå att jag känner mig ödmjuk inför förlorarna på LS av denna rond.
Hoppas de ger upp nu.
Känns som jag fått in en riktig fullträff på dom som orsakat mig väldigt många sömnlösa nätter

Användarvisningsbild

Re: Reservatsbildning - 20 års tystnad

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#502132 Jaha, slåtterängar. Har du möjligtvis inspiretats av Ulf 1?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Reservatsbildning - 20 års tystnad

Bosse1  
#502168 Ofattbart att en myndighet kan plåga en människa på detta sätt.
Vill man inte så vill man inte..

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).