Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

överleva på en skotare ?????

65 inlägg 38621 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Palakangas  
#222721 Jag tycker du ska ta till med plan B. Men det är ju vad jag anser.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: överleva på en skotare ?????

machonisti  
#222745
superglue skrev:Jag har just läst skogsbruksföretagsekonomi och märkligt nog gick mina kalkyler för skotning ihop varje gång jag försökte, för efter allt man hör så ska det ju inte funka. Har man bara körning så borde det iaf gå ihop och börjar det gå back så får du väl sluta igen. ett tips är att inte överinvestera i början innan du vet hur mycket körning du har.

Gick skotaren sönder någon gång i kalkylen?

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

JD 2006  
#222746
superglue skrev:Jag har just läst skogsbruksföretagsekonomi och märkligt nog gick mina kalkyler för skotning ihop varje gång jag försökte, för efter allt man hör så ska det ju inte funka. Har man bara körning så borde det iaf gå ihop och börjar det gå back så får du väl sluta igen. ett tips är att inte överinvestera i början innan du vet hur mycket körning du har.


Hur många gånger i kalkylen kom det någon från bolaget du körde åt och skulle "förhandla" om körningen?

machonisti: Bra fråga för det är en stor post som lätt mer eller mindre försvinner när många skall räkna.

Sen så är frågan hur många månaders produktionsstopp man skall räkna med på ett år?
Nu så är det många som skall stå i tre månader...Där försvinner lite pengar.

Så man ska nog ha både plan B och C om man vill vara säker.
Det är ju så att en ren kalkyl går nästan alltid ihop hemma på skrivbordet men när man kört maskin några år så vet man hur det är i verkligheten.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222768 Alla dessa kalkyler kan iofs visa att det går.
Hur det sen ser ut i verkligheten är en annan sak.
Som entreprenör "hamnar" man på en hel del avgifter som måste betalas,vissa knäppare än andra.

Tex måste vi i Finland betala en "arbetslöshetsförsäkring",denna är lagstadgad och ska kompensera ifall vi blir utan jobb............

I verkligheten är det så att blir vi utan jobb så kräver finansbolagen oss i kk och sen kan man torka sej med en vid det laget värdelös försäkring,medan försäkringsskojarna gnuggar händerna.

Sen då alla kurser som är "måsten",bokföring etc så sist och slutligen så är själva amorteringen på maskinen en "bisak" :roll: :roll:

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Axl  
#222843 Man blir väldigt sårbar om man bara har en skotare. Eftersom marginalerna är små så är det svårt att ta ikapp om man har lite otur med haverier. Så för att lyckas överleva på en skotare krävs tur och en buffert...

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

superglue  
#222862
JD 2006 skrev:
superglue skrev:Jag har just läst skogsbruksföretagsekonomi och märkligt nog gick mina kalkyler för skotning ihop varje gång jag försökte, för efter allt man hör så ska det ju inte funka. Har man bara körning så borde det iaf gå ihop och börjar det gå back så får du väl sluta igen. ett tips är att inte överinvestera i början innan du vet hur mycket körning du har.


Hur många gånger i kalkylen kom det någon från bolaget du körde åt och skulle "förhandla" om körningen?

machonisti: Bra fråga för det är en stor post som lätt mer eller mindre försvinner när många skall räkna.

Sen så är frågan hur många månaders produktionsstopp man skall räkna med på ett år?
Nu så är det många som skall stå i tre månader...Där försvinner lite pengar.

Så man ska nog ha både plan B och C om man vill vara säker.
Det är ju så att en ren kalkyl går nästan alltid ihop hemma på skrivbordet men när man kört maskin några år så vet man hur det är i verkligheten.



Absolut, finns det många bekymmer att ta hänsyn till, som jag skrev i mitt inlägg så vet jag att branschens normalstandard är att en skotare inte går ihop. Jag är delvis uppväxt i skogsmaskiner så jag är inte helt dum :wink:
Men en annan sak som jag inte fattar är att där jag jobbar nu har vi 3 stycken entreprenörer inhyrda som har var sin skotare och kör enkelskift, ingen aning hur det går ihop för dom dock.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

Tosca  
#222870 Meningen med ackordspriser är väl att man ska tjäna in minst motsvarande timpenningen när man kör på kubik?
Om det verkligen förhåller sig så längre vet jag inte, många entreprenörer går lagom runt verkar det som.
Jämför man med avkastningskraven som ex vis Vattenfall har så borde nog fler satsa på att sälja el.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

6-hjulingen  
#222881 Ja en lätt bransch är de ju inte,ingen som vet var jag kalkyl underlag eller rent av en kalkyl så mansitta vid datorn å blanda lite siffror?

   TS
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

JD 2006  
#223122 Göra en kalkyl är ganska lätt tycker jag iaf....har väl suttit många kvällar nu på senare tid och funderat men mina kalkyler blir ganska snabbt klara som sagt var. Hinner bara räkna upp de mest nödvändiga innan jag alltid konstaterar att det inte alls är värt alla de timmar som det blir....För den som sitter å räknar på en kalkyl på ett kontor idag räknar garanterat på en arbetstid på ca 172 timmar/månad :lol: :lol:

Det är enligt min erfarenhet inte riktigt en halvtid om man skall driva på idag :sad:

Tosca: Du har ju helt fattat poängen....jag kanske få köpa ström billigt av dig då :wink:

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

tallen100  
#223169 Precis, och som det ser ut i skogen nu så blir det ännu tuffare, verkar inte vara många som kör för fullt.

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

coverbear  
#223195 Jag skulle avråda från att starta med en skotare, du är väldigt beroende av hur det går för skördaren, t.ex har du litet förlager och skördaren måste repa etc.. i klen gallring kör skördaren 50m3 per dag och det går ihop men du måste köra 70-80 m3 för att gå runt den dan. vi har både skördare och skotare så jag vet att det händer ibland.. det gäller att du verkligen kan lita på att den som skördar anpassar sig efter skotningen

min erfarenhet är att enda gången skotaren går med vinst är när det är riktigt tätt med virke och korta köravstånd ca100-200 m då kör man i snitt 3-4 lass i tim på en 14 ton

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

6-hjulingen  
#223203 ok trevligt att få höra alla era erfarenheter klart att jag e medveten om att skördare har mycket stor betydelse såsar han så dör jag de är den bistra sanningen

   TS
Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223431 Ring ernst & Young i ume, fråga efter harald. Sen äre bara å hålla i sig :)
De kostar lite men då slipper du fundera utan å veta.

Användarvisningsbild

Re: överleva på en skotare ?????

Skogstomte  
#223512 Antagligen är det billigare att spela golf istället...

Avatar Fallback

Re: överleva på en skotare ?????

6-hjulingen  
#223529 ja prisdumpa å köra billigt å ha 5000 i mån verka ju vara vad som gäller innom skogen samma som virkestransporterna här i v-botten då holmen la ut dom men dom verkar ha tungt me att få tag på åkare som vill köra till de fasala priset...............

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).