Trädfällning (arborist)

Fällkil

37 inlägg 26444 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Fällkil

Peteflamingstar  
#218861 Annars finns som sagt denna också, att beställa hos Maskin & Verktyg i Uppsala:

http://www.uppsalamaskin.se/Default.asp ... =v&p=45343

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Fällkil

Hammaren  
#218895 Den är inte lika grov som den jag länkade till, den är en steg två kil som tar vid när den vanliga inte räcker till, men dom har samma stigning. Ska försöka få tag på en sån. Har dom två senaste dagarna gjort en gårdshuggning, där det var några grovtallar med baklut, där den skulle varit till nytta. Istället för att stapla kilar. kolla denna bilden. Mvh/Hammaren http://www.ratioparts.com/ansicht/Ratio ... _UID=47103

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällkil

Peteflamingstar  
#218970 Ahh, nu förstår jag vad du menar! Upplever inte du att det blir stumt när man ska "trycka över" grova träd med kil? Man slår o slår men antingen händer inget eller så far kilen ut istället.

MVH Peter

Användarvisningsbild

Re: Fällkil

Hammaren  
#219431 Jag tycker det går hyfsat bra, jag har en slägghammare och slår med, går det tungt får man lägga fler kilar i bredd och slå varannan gång. Men är det FÖR grovt och baklut får man koppla wirespelet istället, och säkra med kilarna.
Ha en fortsatt trevlig påskhelg/Örjan

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fällkil

Peteflamingstar  
#219460 Ja det gäller ju att ha något rejält att slå med. I jobbet använder vi stalpen så fort det är lite baklut, även bra att låna hem på helgerna om det behövs!

Detsamma!/Peter

Avatar Fallback

Re: Fällkil

Tosca  
#219498 Kanske ett tecken på skogsskada när man lånar hem de bästa verktygen från jobbet så man kan fortsätta aktiviteterna hemma.

Avatar Fallback

Re: Fällkil

svenson  
#219535 varför ska man bära runt på en stalp som väger 14 kg!! när man kan ha med sig några rikitga kilar (EIA eller stihls) som väger 400gram styck. Vid riktigt tunga baklut är man mycket starkare med kilar än med stalpen.

Avatar Fallback

Re: Fällkil

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219545 Stalpen tappar man sällan bort i snön, kilar tycker jag ofta man får sparka runt och leta efter ;)

Avatar Fallback

Re: Fällkil

svenson  
#219674 Har aldrig tappat bort någon kil, har man bara riktiga hölster för kilar och yxa är det inga bekymmer! ;P

Avatar Fallback

Re: Fällkil

boagne  
#223470 Kil iall ära,men en s.k. "pusher" gör jobbet lätt.Men är ett helsike att bära runt på

Användarvisningsbild

Re: Fällkil

anersimyra  
#223473
boagne skrev:Kil iall ära,men en s.k. "pusher" gör jobbet lätt.Men är ett helsike att bära runt på
Det där jävla skitet med en vev på begriper jag inte varifrån den kommer, när det finns hydrauliska attacker, attacken ger fäste betydligt högre upp på stammen, och är betydligt starkare och LÄTTARE. :surp:

Avatar Fallback

Re: Fällkil

boagne  
#223488 Du har säkert rätt

Användarvisningsbild

Re: Fällkil

anersimyra  
#223495 Absolut, hydraulattacken var vanlig för 20-25 år sedan, lättare och starkare än vev varianten, dessutom blir taget betydligt högre upp på stammen. Det finns i vart fall en tillverkare kvar norrut i landet, handelsnamnet är Attack.
boagne skrev:Du har säkert rätt

Avatar Fallback

Re: Fällkil

boagne  
#223501 Annars kan jag ju alltid ta min 901:a och trycka sisådär 5-6m. upp...

Användarvisningsbild

Re: Fällkil

anersimyra  
#223505 Det är förbjudet ;)
boagne skrev:Annars kan jag ju alltid ta min 901:a och trycka sisådär 5-6m. upp...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).