Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Köpråd arctic cat

6 inlägg 6384 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpråd arctic cat

r93  
#223456 Hej!

Jag har fått nys om en arctic cat 500 -03.

Vad är eventuella svagheter på en sådan?

Har bara sett bild än så länge, och den ser ganska fräsch ut för att vara 10 år. Nuvarande ägare har inte använt den i skogen utan bara skottat lite snö med den samt besökt lite gyttjehål.

Ska titta på den om drygt en vecka är det tänkt.

Vad ska jag lyssna/titta på?

Det enda jag vet i dagsläget är att det är en 500 -03, variator, hög/låg.

Fyll på med allt!

Ungefär vad är rimliga pengar? Är det värt att lägga pengar på en äldre? Det enda jag kommer att använda den till är att transportera röjsåg, plantor, motorsåg, plocka svamp, inspektera skogen, köra hem vilt, eventuellt dra ut någon älg om man har tur.

Den står ganska långt bort, så därför är jag i valet & kvalet om man ska lägga pengar på en så gammal, samtidigt är jag inte intresserad av att lägga 80' på en ny.

Kinahoj är inget alt! Har en som jag köpte ny 05 fy fan vilket skit!
Har endast använt den till ovanstående utom att dra älg, allt utom själva motorn är tillverkat av blötjärn och cornflakes.

Så, tack på förhand & ös på!



   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd arctic cat

anersimyra  
#223483 Gå in på ATV forum med dina frågor. Maskinen är väl relativt trögstyrd då den saknar servo. Jag tror rätt säkert att drivningen är variator, samt centrifugalkoppling i oljebad, remmen är alltså konstant i ingrepp. Maskinen har manuella växlar med riktigt låg etta, den har mycket bra markfrigång, särskilt om det är större skogshjul på den. Den är känd som en av dom bättre skogshjulingar som tillverkats. Dessvärre är utgångspriserna på begagnat ofta rena fantasierna med priser som är, HÖGRE !!! än nypris.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Köpråd arctic cat

r93  
#223659 tack för tipset, men jag var aktiv på ATV forum för flera år sedan och hade mycket glädje av det, men folk var då alldeles för färgade & framhöll "sitt märke" som det bästa, ALLT annat var skit.. Det kanske är bättre nu?

Annars låter det ju som en kanonmaskin om priset är rätt!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd arctic cat

anersimyra  
#223662
r93 skrev:tack för tipset, men jag var aktiv på ATV forum för flera år sedan och hade mycket glädje av det, men folk var då alldeles för färgade & framhöll "sitt märke" som det bästa, ALLT annat var skit.. Det kanske är bättre nu?

Annars låter det ju som en kanonmaskin om priset är rätt!


Jag tänkte köpa den maskinen p.g.a skogsegenskaperna, nu blev det en annan maskin av olika anledningar. Men räkna av 30 % av priset för år ett. Därefter 20 % på år två, från år tre 15 %, därefter 10 % fram till år fem osv.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Köpråd arctic cat

r93  
#223703 Tackar!

Är det några missljud/glapp man ska vara uppmärksam på eftersom jag bara kört kinahoj så "vet" jag inte hur en "riktig" ska kännas.

Skillnad med bil och traktor det har man ju lite rutin på men på atv sidan är jag helt borta....

Misstänker att en märkeshoj som är slut känns som rena drömmen jämfört med kina?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Köpråd arctic cat

anersimyra  
#223707
r93 skrev:Tackar!

Är det några missljud/glapp man ska vara uppmärksam på eftersom jag bara kört kinahoj så "vet" jag inte hur en "riktig" ska kännas.

Skillnad med bil och traktor det har man ju lite rutin på men på atv sidan är jag helt borta....

Misstänker att en märkeshoj som är slut känns som rena drömmen jämfört med kina?
Kolla att den är servad hos auktoriserad handlare. Allmänskicket säger en hel del om hur den är körd. Kolla att A-armarna inte är krökta. Är det en gammal "muddmaskin", alltså en maskin som körts mycket i lerhål och vatten, på en sådan maskin kan drivknutarna tagit stryk, men det borde höras när du kör. Finns lerrester kvar mellan motor och ram kan maskinen fått smaka lera :surp: Vad som generellt bör kollas på maskinen känner jag inte till, men allmänskicket är ju viktigt, är den "gubbkörd" och funkar normalt behöver du knappast vara orolig. :smile:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).