Motorsåg och handhållet

Motorsåg till Alaskan Mill

76 inlägg 35515 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#223299 Hej

Jag undrar om nån har erfarenhet av klyvjobb med motorsåg med en Husqvarna 365 Special?

Jag har möjlighet att köpa en ny, obegagnad, såg, troligen från 2007 som importerats från Usa.
Vad jag förstår så är det en exportmodell som det såldes mycket begränsat av i Sverige. Den var förmodligen lite för stor och tung för avverkning av våra klena tallar och granar. I Usa och Kanada så passade den förmodligen bättre.

Min ide var att den skulle vara kraftfull nog för att köra på en Alaskan Mill.
Vad tror ni om det och om sågen i sig?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223319 Den borde vara OK, kanske lite på gränsen för ett sågverk men om man tar det lugnt och inte pressar den för mycket så kommer den den att klara jobbet.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#223346 Vilka storlekar på sågar använder ni till timmerjiggar, alaskan mills och liknande?
Det här är ju en 65cc-såg, blir det för klent till grovt timmer?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

palbin  
#223350 Här är en länk om 365 special

viewtopic.php?f=12&t=13617

Många verkar fästa vid Hva sågar med lite mer än 60 cc motor ... .
Det händer nog ngt med kraften vid 60 cc eller så - en 357xp är
mkt starkare än en inte särskilt mkt mindre 346xp när det behövs
... . Bara några personliga reflektioner ... .

Jag vet inte ett skvatt om timmerjiggar (liksom om mkt annat :) ),
men har noterat att "stora" Hva sågar inte skiljer sig så särskilt mkt
åt i pris, så man kan nog ofta kosta på sig en så stor man behöver.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

totte  
#223369 65 cc är ungefär det minsta du bör ha för att såga i en timmerjigg, som th säger ovan. Men ser du till att hålla kedjan på topp och inte pressar sågen så skall det nog fungera rätt bra. Antar att du inte kommer att såga några stor mängder.

Viktigt är att ställa förgasaren rätt, en aning fetare än för normalt skogsarbete. Eftersom den får gå ganska långa stunder på fullgas så behöver den lite extra för att inte överhetta.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Lgard  
#223430 Finns en annan tråd med Alaskanmill frågor med. 65cc vet jag inte hur det fungerar. 50cc är för lite man får ta det försiktigt med den och som jag hade ett 18tums svärd.
90cc som jag bytte till är väldigt stark (fortfarande 18tums svärd). Räcker och blir över så någonstans däremellan fungerar säkert bra det med.
Men svärdslängd och kedjans skick påverkar ju lika mycket som cc.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

anersimyra  
#223433 Du kommer uppskatta kraften i en 394 eller 590 som dom numera heter, som sagt priset skiljer inte mycket.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

axwell  
#223443 En 65 cc Husqv. med upptill 18" svärd bör vara bra nog, körde några år med Husq. 55 (53 cc) med 2,4 kW och det gick "så där".

En elsåg med 2,2 kW (Stihl MSE220), går bättre.

Utbudet av klyvkedjor är större i 3/8" än .325.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223447
anersimyra skrev:Du kommer uppskatta kraften i en 394 eller 590 som dom numera heter, som sagt priset skiljer inte mycket.


590? Menar du 390? I så fall är det är nog efterföljaren till 385.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223448 Man ska skilja skilja på nya och gamla 365. Nya är x-torq....

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

anersimyra  
#223449
Mange skrev:
anersimyra skrev:Du kommer uppskatta kraften i en 394 eller 590 som dom numera heter, som sagt priset skiljer inte mycket.


590? Menar du 390? I så fall är det är nog efterföljaren till 385.
390 ska det nog vara ja.

Avatar Fallback

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

zzzack  
#223451 det låter ju inte helt fel med en 365:a men jag inser av era svar att den inte kommer att vara spec. snabb vid klyvning av grövre timmer men det kan jag ta för det blir bara hobbyjobb med ett dussin gårdstallar som ska blockas för timring..

Sågen är som sagt en ny o7:a men den är provkörd och visade sig släppa ut för mycket kedjeolja. Jag har inte sett den än så jag vet inte om det är justeringen som hängt sig eller om det är ett läckage pga packningsfel eller nåt.

Priset blev sänkt från 4500 till 2800 så jag kunde inte låta bli att ta den.

Har ni erfarenhet av Husqvarnas justerbara oljeinjektor, vad kan ha hänt????

   TS
Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223458 Oljeinjector?

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

Mäki  
#223459
zzzack skrev:Sågen är som sagt en ny o7:a men den är provkörd och visade sig släppa ut för mycket kedjeolja. Jag har inte sett den än så jag vet inte om det är justeringen som hängt sig eller om det är ett läckage pga packningsfel eller nåt.

Priset blev sänkt från 4500 till 2800 så jag kunde inte låta bli att ta den.

Har ni erfarenhet av Husqvarnas justerbara oljeinjektor, vad kan ha hänt????


Var har du köpt sågen? Är du säker på att det är en helt ok säljare?
Jag tycker det låter lite skumt vad du skriver.
Det finns många som säljer kopior och säjer att det är en original som bara testats.

Användarvisningsbild

Re: Motorsåg till Alaskan Mill

johan eriksson  
#223461 Har du någon bild på sågen? Har tyvärr cirkulerat en hel del 365 kopior.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).