Trädfällning (arborist)

Sågskydd vid klättring

55 inlägg 37243 visningar 11 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Sågskydd vid klättring

Huskyman  
#190676 Vet någon vad som gäller vid sågning när man klättrar? Vilken sågskyddsutrustning gäller enligt regelverket?
Behövs t.ex. sågskydd i byxorna? Kängorna?



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

machonisti  
#190686 Vet inte men personligen anser jag att det krävs full mundering + en halv burbil med rep och selar. Hur skulle det se ut om ena benet ramlar ned till de som tittar på?

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196247 Det är samma regler som när du kör motorsåg på backen.
hjälm
ögonskydd
hörselskydd
handskar
skyddsbyxor
kängor med sågskydd
första förband
varselfärg på överkroppen (from 1 dec)

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

Huskyman  
#196682 Du ser! Lite skillnad på vad grabbarna i USA använder när jag ställde frågan där! Där kör man gärna i kortbyxor utan att blinka... :surp:
Kommer gå min klätterutbildning i feb/mars. Jag lär väl bli varse vad som gäller då.
Men fullt sågskydd, samma som på marken, känns ju vettigt. Tack Ekhaga.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

perbyl1  
#198874 Pfanner har dock en fin brösthög byxa med sågskydd upp till bröstet. (https://shop.schutzbekleidung.at/index. ... 4&parent=5). Värmer skönt på höst och vinter men mindre skönt på sommarfällningar. Kan dock rekomenderas, i övrigt göller väl som Ekhag sa; samma som vid vanlig fällning.

Avatar Fallback

Re: Sågskydd vid klättring

Andreas86  
#223187
Ekhagas trädfällning skrev:Det är samma regler som när du kör motorsåg på backen.
hjälm
ögonskydd
hörselskydd
handskar
skyddsbyxor
kängor med sågskydd
första förband
varselfärg på överkroppen (from 1 dec)


Ja för den som har råd med den lyxen

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223221 Vad menar du?? Att skydds utrustningen är för dyr att köpa??

Avatar Fallback

Re: Sågskydd vid klättring

Andreas86  
#223263
Ekhagas trädfällning skrev:Vad menar du?? Att skydds utrustningen är för dyr att köpa??



Jag är precis nystartad och bil helvetet rasade ihop
så jag ska vara glad om jag har en såg som går och om jag har en lina som håller
så ja för mig är det dyrt

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223318 Kan hålla med om att det är mycket pengar. Men för mig skulle det inte vara något alternativ att köra utan skyddsutrustning. Då tycker jag det är bättre att vänta tills man fått ihop ca 3000 kr och köpa skyddsutrustning.

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

bodaedet  
#223335
Ekhagas trädfällning skrev:Kan hålla med om att det är mycket pengar. Men för mig skulle det inte vara något alternativ att köra utan skyddsutrustning. Då tycker jag det är bättre att vänta tills man fått ihop ca 3000 kr och köpa skyddsutrustning.

Svårt att ersätta ett sönder sågat ben med en "besparing" på 3000:-

Avatar Fallback

Re: Sågskydd vid klättring

Andreas86  
#223352 Svårt att äta med -3000 på kontot med =D
jag prioriterar fungerande sågar ny slit och släng bil för 5 tusen och reklam
så att jag får kunder.

framför att sitta med varma huggarbyxor utan såg och utan kunder =P

Avatar Fallback

Re: Sågskydd vid klättring

Tosca  
#223375 Åker du på en koll av Amv så är det nog lätt att det blir betydligt dyrare, du kanske ska fundera på att skaffa en checkkredit hos banken.
En fråga om någon vet, tar polisen upp en anmälan om man ser någon arbeta utan fullständig skyddsutrustning med sågen?

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

Ekhagas trädfällning  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223395 I dag pratar vi om att det är krav på motorsågskörkort för att köra motorsåg, vilket en del gnäller över. För 30 år sedan var det diskussioner om skyddsbyxor, men i dag är det allmänt accepterat. Förutom av dej då Andreas86. Du ligger 30 år efter i disskusionen.

Vi tänker uppenbarligen väldigt olika. Men jag tänker som så att har man inte råd med skyddsutrustning så har man inte råd att såga med motorsåg. Inte råd att vara i branschen.

Trist för dej om du råkar ut för en olycka och trist för alla oss andra som måste betala din sjukvård via skatten.

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

anersimyra  
#223406
Tosca skrev:Åker du på en koll av Amv så är det nog lätt att det blir betydligt dyrare, du kanske ska fundera på att skaffa en checkkredit hos banken.
En fråga om någon vet, tar polisen upp en anmälan om man ser någon arbeta utan fullständig skyddsutrustning med sågen?
Nej polisen har inte ett dugg med saken att göra, dom blir inblandade först när olyckan är ett faktum. AMV gör heller inga oplanerade "utryckningar" hur som helst. Jacka med sågskydd finns, handskar med sågskydd på ovansidan, armskydd finns.

Användarvisningsbild

Re: Sågskydd vid klättring

Huskyman  
#223463 3000 spänn? Det var ju vad mina sågbyxor kostade..... :surp:
Har inga som helst funderingar om att snåla in på den personliga säkerheten.
Inte bara för min egen del, utan man har ju oftast ett ansvar inför sin familj att komma hem helskinnad...

Ekhaga; när det gäller varselfärg på överkroppen (from 1 dec); är det några speciella färger/utseende som gäller, eller räcker det med att man har en varselväst enligt EN471?
Göran.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).