Trädfällning (arborist)

Pris på trefelling/treklatring etc

8 inlägg 7765 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pris på trefelling/treklatring etc

Daggi  
#221412 Hei

Jeg er innterrissert i å få tips om om hvordan dere utarbeider deres priser.

Hvordan beregner dere timepris?

Hvordan beregner dere fastpris?

Hva må en ta hensyn til når en beregner priser? Bensin,olje,vedlikehold etc..

Jeg ser at noen tar en fastpris for hvert tre som de feller, mens andre gjør det på andre måter..

Det er jo mye å ta hensyn til når en skal beregne en fastpris og noen ganger kan det være vanskelig å beregne tiden en anslår å bruke på jobben. Og da blir det vanskeligere å komme med en skikkelig fastpris synest jeg.

Noen råd og tips? :)



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Pris på trefelling/treklatring etc

Peteflamingstar  
#221483 Hej!
Vi arbetar inte i huvudsak med trädfällning åt privatpersoner, men det blir något jobb då och då. Är det vanlig "enkel" fällning (inkl fällriktare typ stalp) utan att behöva åka skylift eller vinscha tar vi 800 sek för det första trädet, sedan 500 sek/styck för efterföljande. Då ingår allt, alltså material, bensin, transport. Ska vi vinscha tror jag vi tar 1000/träd och 800 för efterföljande.

Är det väldigt långt att åka lägger vi till lite beroende på hur långt. Detta gäller då tomtägaren själv tar rätt på virket, ska vi ordna med borttransport så lägger vi bara på t.ex. lastbilens timpenning/timme. Ska vi hyra skylift så lägger vi på den kostnaden rakt av.

mvh Peter

Avatar Fallback

Re: Pris på trefelling/treklatring etc

Daggi  
#222266 Ok :)

Der er jo en grei måte å gjøre det slik.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pris på trefelling/treklatring etc

Peteflamingstar  
#222269 Jag tror vi är billiga jämfört med många företag som bara jobbar med trädfällning. Känner folk som jobbar med sånt här i storstäderna och där är prisbilden en helt annan än här.

MVH Peter

Avatar Fallback

Re: Pris på trefelling/treklatring etc

Andreas86  
#223184 jag arbetar i stockholm och tar ca 4000 kr för en stor tall om den måste sektionsfällas sågas i 30 cm kubbar och ris ska fraktas bort.

för ett träd som bara kan fällas och inte ska göras mer med tar jag ca 400 kr för

Avatar Fallback

Re: Pris på trefelling/treklatring etc

Tosca  
#223223 Hur lång tid brukar ett jobb ta när du gör "allt"?
Hur lång restid brukar du hamna på?
När du kubbar trädet tar du med dig dem eller gör du det åt kunden?

Avatar Fallback

Re: Pris på trefelling/treklatring etc

Daggi  
#223271 Når en skal gjøre hele jobben med å felle, rydde opp, bruke fliskutter, bortkjøring av tømmer så blir det en stor jobb til slutt.
Det som tar tid er jo oppryddingen, spesielt håndtering av greiner.

Ved fastpris så prøver jeg å regne ut ca antall timer jobben vil ta inkl kjøring, opprydding, fliskutting etc.
Så må en legge på noen timer og for uforutsette ting som dukker opp.

Så får det bare briste eller bære vist en beregner feil med antall timer selve jobben blir gjordt og pris.

Sikkert mye enklere å bare ta en viss sum for hvert tre kanskje slik noen gjør..

De ekke lett!

   TS
Avatar Fallback

Re: Pris på trefelling/treklatring etc

Qkeeper  
#224675 Farligt att lägga på tid från början på offerter, iaf på mindre orter där sprider det sig fort om man varje gång gör saker på mindre tid än beräknat. Givetvis måste man ha någon slags tidsmarginal om man inte har någon material försäljning med som t ex elektriker,rörmokare eller snickare. Men att börja tjäna för mycket pengar på stora tim mariginaler det tror jag är farligt på mindre orter.

Som daggi skriver så ena gången bär det andra gången brister det så det får ta ut varann..

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).