Traktorer och processorer

Valmet 6xxx, livslängd

28 inlägg 19494 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet 6xxx, livslängd

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222532 Är lite intresserad av en Valmet 6200, men den har gått ganska många timmar, 9300 närmare bestämt. Gamla 05 serierna är hållna för att kunna gå över 10 000 timmar, själv har jag en 705 som gått över 9000 timmar. Men hur är det med 6000 serien?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6xxx, livslängd

bodaedet  
#222537 Min 6300 hade gått 14000+ när jag sålde den.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222540
bodaedet skrev:Min 6300 hade gått 14000+ när jag sålde den.

Ok, var det bara skrot kvar av den då, eller hade den några timmar till att ge?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet 6xxx, livslängd

bodaedet  
#222542 Tror den går än, själv körde jag den från 10000, bytte vatten pump, hydraulpump och lameller.
Men det är klart att den närmade sig skroten.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222544
bodaedet skrev:Tror den går än, själv körde jag den från 10000, bytte vatten pump, hydraulpump och lameller.
Men det är klart att den närmade sig skroten.

Ok, det låter som att även denna serie håller för en bit över 10 000 då. Tack för svaret:-)
Någon mer med liknande´, eller helt andra erfarenheter?

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222567 Hur avancerat är lamellbytet?
Vad kan det kosta att få gjort på verkstad?
Jag köpte ju en 6400 -97 med lastare (ingen turbin) i December, lastaren monterad -02. Timräknaren visade en siffra som gärna hade fått stå på motorhuven istället: 6250. Känns ju som att ett lamellbyte kan vara att vänta framledes.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

OlaE  
#222591 Vår 6600 har gått ca 12000 timmar, och förutom småfel, läckande ventilkåpepackning(har ny hemma), en o-ring till dieselpumpen, och nyligen, höger tätning till servon(ska beställas nytt båda sidor), rullar traktorn på rätt fint.

Dricker ej olja, ej vatten, kopplingen tar bra, turbinen fungerar som den ska, och den dricker inte farligt mycket diesel heller.
Är väldigt nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6xxx, livslängd

bodaedet  
#222636
D Brown skrev:Hur avancerat är lamellbytet?
Vad kan det kosta att få gjort på verkstad?
Jag köpte ju en 6400 -97 med lastare (ingen turbin) i December, lastaren monterad -02. Timräknaren visade en siffra som gärna hade fått stå på motorhuven istället: 6250. Känns ju som att ett lamellbyte kan vara att vänta framledes.


Ett plant golv och en rejäl garagedomkraft, så är det ingen konst men mycket jobb.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

POåkarp  
#222660 Körde 6250 tills helt nyligen lämnade den med 10445 tim på mätaren.
Utöver normalt underhåll så byttes generator , balansen mellan motor o transm , och central instrument den sistnämda vid10001 tim.
Summa sumarium total rep kostnad på ca 35 000 sek maskinen är en 01:a
Otroligt trevlig o pålitlig maskin så lite vemodigt var det allt att lämna den, men allt har en vägs ände
o nytt är ju trotts allt nytt PO

Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222821 Kanon, tack för svaren. Min slutsats blir att antalet timmar i sig inte är avgörande, utan som alltid, skicket på objektet mer specifikt.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

Valtra  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222978 En "granne" här i närheten hade en valmet 6600 med lastare och turbin innan, hade passerat 22000 timmar när han bytade till en ny större valtra.

Så dom kan helt klart överleva länge ifall dom sköts rätt.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

tallen100  
#223084 Det beror ju på hur snäll föraren har varit, en traktor kan gå fruktansvärt länge om man inte plågar dom i onödan. växlar ner i stället för att dom ska jobba hårt tjänar man mycket på.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6xxx, livslängd

Camwood  
#223089
tallen100 skrev:Det beror ju på hur snäll föraren har varit, en traktor kan gå fruktansvärt länge om man inte plågar dom i onödan. växlar ner i stället för att dom ska jobba hårt tjänar man mycket på.

Vad tjänar man på att växla ner :?: Att köra på hög växel skonar drivlinan. att man låter motorn jämna ut belastningarna och det gör man med motorn på låga varv. Specielt i skogen så låter man traktorn klättra över hinder med motorn som momentomvandlare.

Avatar Fallback

Re: Valmet 6xxx, livslängd

tallen100  
#223091 Att köra på hög växel å lågt varv så motorn får arbeta i onödan är varken skonsamt för motor eller bränsle ekonomi.... Därför finns dom lägre växlarna.

Användarvisningsbild

Re: Valmet 6xxx, livslängd

Camwood  
#223093
tallen100 skrev:Att köra på hög växel å lågt varv så motorn får arbeta i onödan är varken skonsamt för motor eller bränsle ekonomi.... Därför finns dom lägre växlarna.

Kan du bevisa det :?: Jag tror att det är helt tvärtom, du skonar både motor o drivlina med ett lågt varv.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).