Motorsåg och handhållet

Lagar, statistik kring motorsågsarbete

15 inlägg 8182 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lagar, statistik kring motorsågsarbete

Bajk  
#222076 Hej!

Vart kan man få fram statiskt kring olyckor i samband med motorsågsarbete, privat/yrke? Och när de olika lagarna stiftades, årtal m.m Tex hur många var olyckorna innan det blev lag med skyddsbyxor och är det lag på att privat personer ska bära skyddsbyxor när de sågar?

Finns detta samlat någonstans eller vad sitter ni inne på med för erfarenheter och kunskap! Har läst igenom Arbetsmiljöverket men skulle vilja ha mer kring årtal och vad har resultaten blivit med alla lag ändringar. Vad täcker en försäkring för privat personer?

mvh

Niklas



   TS
Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Lagar, statistik kring motorsågsarbete

anersimyra  
#222483 Utredningar som inte finns på arbetsmiljöverket, hittar du i domstolar om olyckan dömts som arbetsmiljöbrott. Statistik bygger ju på att den drabbade själv rapporterar detta. På en arbetsplats sker ju detta med automatik, Men en vanlig "hemmasnickrare" torde inte ens tänka på att rapportera in olyckan.

Användarvisningsbild

Re: Lagar, statistik kring motorsågsarbete

palbin  
#222521 De allra flesta känner sig nog dumma vid olyckor och försöker undvika
all slags "publicitet" ... . Man kan nog tänka att mörkertalet är stort ... .
Min storasyster är läkare med viss insikt i vad som händer på olika kli-
niker enligt vad jag förstått och verkar tycka motorsågsolyckor (liksom
mera allmänt skogsarbetsolyckor i allmänhet) hör till det "räääliaste" som
kommer in ... .

PS. Det är tydligen förhållandevis väldigt vanligt med olyckor bland folk
som går o jobbar i skogen ensamma ... . DS.

Avatar Fallback

Re: Lagar, statistik kring motorsågsarbete

Bajk  
#222992 Jag tänker tex angående att man nu ska motorsågkörkort. Varför har man infört det? Vilken statistik har använts. Har svårt att tro att det faktiskt sitter några gubbar bakom ett skrivbord och bestämmer dessa saker utan någon grund. Allt från kläder till körkort handlar om att förebygga olyckor.
Hörde tex att innan det blev lag på skyddsbyxor i arbetet så var olyckorna under ett år flera tusen och hur snabbt olyckorna minskade efter att den lagen infördes.

Nånstans borde det finnas en förklaring till hur dessa lagar och regler har uppstått.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagar, statistik kring motorsågsarbete

palbin  
#223002 Det förs nog väldigt nogrann statistik på "registrerade" arbets-
olyckor - om tex 100 gubbs och gumms sågar sig i benet under
ett år och man kommer på att 90 av dessa gubbs och gumms
förmodligen hade klarat sig med sågbyxor så lagstiftar (eller lik-
nande) man om dessa. Arbetsolyckor är allvarliga saker ... .

Ett stickspår: hur vanligt är det med gumms i skogsarbetare? En
"skogsfastighetsgranne" (eller vad det heter) jag har sköts till 2/3
av gumms (istf gubbs) - är inte det rätt ovanligt, eller? (Låt mig
påpeka att jag tror gumms ofta mkt bättre sköter många traditio-
nella gubbs-jobb ... så det är inte det det handlar om ... .)

Användarvisningsbild

Re: Lagar, statistik kring motorsågsarbete

anersimyra  
#223024
palbin skrev:Det förs nog väldigt nogrann statistik på "registrerade" arbets-
olyckor - om tex 100 gubbs och gumms sågar sig i benet under
ett år och man kommer på att 90 av dessa gubbs och gumms
förmodligen hade klarat sig med sågbyxor så lagstiftar (eller lik-
nande) man om dessa. Arbetsolyckor är allvarliga saker ... .

Ett stickspår: hur vanligt är det med gumms i skogsarbetare? En
"skogsfastighetsgranne" (eller vad det heter) jag har sköts till 2/3
av gumms (istf gubbs) - är inte det rätt ovanligt, eller? (Låt mig
påpeka att jag tror gumms ofta mkt bättre sköter många traditio-
nella gubbs-jobb ... så det är inte det det handlar om ... .)
Angående hur AMV arbetar har du helt rätt, vi gick igenom hur AMV arbetar på senaste liftkursen. Angående "gumms" i skogen, jag har nyligen börjat ett samarbete med en "gumms", en riktig "pudda" dessutom. Inom arboristdelen är dom rätt många. Jag minns sensationen när det började en "gumms" på skogsbruksskolan året efter mig, det var riktigt sensationellt i mitten av 70 talet. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Lagar, statistik kring motorsågsarbete

palbin  
#223059 Jo - jag är verksam "på djupaste vischan" - där har jag aldrig sett annat än
en äldre dam som ibland kommer till mig få hjälp starta sin "55:a" - samt
nämnda damer på angränsande skogsfastighet då alltså ... .

Faktiskt hade jag kontakt med kvinnlig arborist (det stavas med två "r" allt-
så?) för rädda en av mina katter ur träd men lyckades få ned den själv mha
katträddninsglåda precis innan hon skulle resa till mig ... .

Fortfarande undrar jag lite ... hur stor del av träd avverkas av "gumms" ( :) )
- det är väl fortf en liten andel, eller? (Det är ju bara så att om man kommer
in i omklädningsrummet på en dylik arbetsplats så antyder väggalmanacken
att det inte är så många ... .)

Användarvisningsbild

Re: Lagar, statistik kring motorsågsarbete

anersimyra  
#223061 Jag får rekommendera tråden: Motorsågsporr :P

Avatar Fallback

Re: Lagar, statistik kring motorsågsarbete

Bajk  
#224427 Det är en intressant fråga kring könsfördelnng inom skogsarbete och varför det är underrepresenterat med kvinnor och vad som kan göras för att öka intresset.

Men för att återgå till vad som står i rubriken så undrar jargong någon kan säga När det blev lag på att ha skyddsbyxor i arbete och om det finns något som säger detsamma om fritidsanvändare!?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Lagar, statistik kring motorsågsarbete

anersimyra  
#224432 Fritidsanvändare kan gå nakna om det passar. Men jag pratade med en kirurg på södersjukhuset, han tyckte det skulle vara lag på att säljställen för motorsågar, skulle tvingas visa bilder på sågskador.

Avatar Fallback

Re: Lagar, statistik kring motorsågsarbete

Tosca  
#224435 Många ÅF skulle nog behöva gå säljkurs dessutom, en granne köpte ny Hq farmarmodell, dunk, filar och hjälm hos Hq-ÅF.

Han blev inte ens erbjuden billigaste modellen byxor och stövlar!

Användarvisningsbild

Re: Lagar, statistik kring motorsågsarbete

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#224441 Undrar hur procentsatsen mellan de som "fritidshugger" och de som arbetar dagligen med motorsåg ser ut. Var inträffar det procentuellt flest olyckor om man räknar på antalet jobbade timmar.

Hur ser skadefrekvensen ut i röjning jämfört med motorsågsarbete.

Avatar Fallback

Re: Lagar, statistik kring motorsågsarbe

betula-kolarn  
#224465 Krav på huggarbyxa med skydd kom 1973. Innan dess var det frivilligt. Sågskadorna sjönk dramatisk men jag har inga siffror.
När jag gick skogsbrukslinjen i början på 80-talet och det fanns en rejäl yrkeskår räknade man med ca 3000 andra olyckor per dödsolycka! Men jag har för mig att det inkluderade hoftat mörkertal på oregistrerade olyckor och även olyckor som blåmärken och mindre skärskår som inte kräver läkarvård.
Så det beror på var man sätter gränsen på olycka också. Inte bara sågskador alltså.
Med det räknesättet och våra 5-10 dödsolyckor varje år än idag så händer det en del misstag ute i skogarna..
När hjälmkravet kom vet jag inte och trots vissa försök att leta.
Förra året så här dags så sade ju riksnyheterna att nu rustar sig sjukvården för året ca 70 000 fritidsolyckor som sommaren innebär. Undra hur många vedhuggare?? :surp:

Avatar Fallback

Re: Lagar, statistik kring motorsågsarbete

Bajk  
#224472 Tack för matnyttig information!

Ja, vart går gränser för att göra en anmälan om olycka på arbetsplatsen?

Det är en komplex fråga när det kommer till fritidssågarna. Om man sågar nån enstaka gång kan jag förstå att det tar emot att lägga ca:1000kr på byxor. Hör ofta skyddsmeningen "det händer inte mig", "jag sågar inte så ofta". Man använder sig av frekvens som komponent i sin riskanalys. Tyvärr väger fritidssågarna inte in kunskapskomponenten i sin analys, där säkerhets tänk ingår och sågteknik.

Så är skyddskläder är en stark komponenten för att få ner sågskador. Kunskap och erfarenhet är ju såklart viktiga.

Undra om självbevarelsedrift finns med som komponent? Går det att mäta? Våghalsig-aktsam

   TS
Avatar Fallback

Re: Lagar, statistik kring motorsågsarb

betula-kolarn  
#224680 Jag skrev igår om ca 70 000 fritidsolyckor. Det inkluderar allehanda sporter också insåg nära jag hittade en folder på Konsumverket idag.
Ca 40 000 gör det själv olyckor som hamnar på akuten! Det är i alla fall en hel del

Länk till broshyren:
http://www.konsumentverket.se/Global/Ko ... e_bara.pdf

Även Arbetsmiljöverket har ett litet infoblad.
http://www.av.se/dokument/statistik/sf/Af_2012_03.pdf

Ligger själv på knappt 10 akuten-olyckor efter dryga 30 år inom skogsbranschen och som gör-det-självare på villa och ved och diverse hantverk.. Egentligen ingen merit. Tack och lov allt glesare mellan tillfällena

"Erfarenheten" är en effektiv läromästare men skickar ofta svinaktig dyra efterräkningar :-).
( okänd författare, i vart fall för mig)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).