Före och efter jobbet

Ruiner, men efter vad?

9 inlägg 7024 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ruiner, men efter vad?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222855 Var ner till Garpenberg idag och körde hem via Fors-Avesta-Horndal och mellan G-berg och Fors, vid en korsning med grusväg mot Horndal så såg jag rader av stora stenpelare.
Såg ut som minst två stora byggnader vinkelrätt mot varandra men jag vet inte säkert, det var bara stenpelarna kvar, inga andra spår öht.

Nån som vet om det är nån gammal greve som byggt ett hybridhus av sten/trä för tusen år sen eller om det bara är resterna av nån lada?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Ruiner, men efter vad?

Fredrik Reuter  
#222860 Hej,
Kan det vara detta:

http://www.fmis.raa.se/cocoon/fornsok/s ... 2AeI.email

Användarvisningsbild

Re: Ruiner, men efter vad?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222874
Bruksområde, 200x160 m st (N-S), bestående av 3 kolhusruiner, separat beskrivna,samt 1 dammvall.Kolhusruin, 40x16 m st (NNÖ-SSV), bestående av 28 pelare av slaggsten, 1.2x1.2 m, 3-6m h. Området är kraftigt övertorvat och starkt sot- och kolbemängt.20 m N om ovanstående är:Kolhusruin, 30x16 m st (NV-SÖ), bestående av 20 slaggstenspelare,av samma form ochutseende som ovanstående pelare. Huvuddelen är dock starkt raserade. Området är kraftigtövertorvat och starkt sot- och kolbemängt.25 m SSÖ om den största kolhusruinen är:Kolhusruin, bestående av tre återstående slaggstenspelare (form och utseende som detidigare beskrivna) längs en linje (ÖNÖ-VSV). Inbördes avstånd är10 respektive 4 m. Ingaåterstående rester kan iakttas. Sannolikt har kolhuset sträckt sigåt SSÖ, varvid detförstördes vid anläggandet av järnvägen mellan Garpenberg och Fors.Ca 55 m V om den mindre kolhusruinen är:Dammvall, vinkelbyggd, ca 90 m l (NNV-SSÖ), ca 50 m l (NNÖ-SSV), 3-4 m br och intill2 m h. Delvis övertorvad. I dammens S spets är vallen intill 5 m br och 4 m h. Här är ettuttag för en vattenränna till ett nedströms, i bruk varande kraftverk.Den ursprungliga miljön mellan dammvallen och kraftverket är starkt förändrad. I områdetkan här resterna efter äldre kanaler iakttas.


Från Riksantikvarieämbetets sida.

Användarvisningsbild

Re: Ruiner, men efter vad?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222947 Tackar!
Fantastiskt vad det går att få reda på på det här forumet :shock:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ruiner, men efter vad?

Smålandshuggarn  
#222983 Häftigt! Sånt där e ju värt o bevara, till skillnad från alla förbannade odlingsrösen som finns överallt

Avatar Fallback

Re: Ruiner, men efter vad?

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223010 Vettigt att hugga fram fornminnet. Nyss stod det väl mitt i skogen sett av få, nu har det redan setts av 350 på Skogsforum.

Användarvisningsbild

Re: Ruiner, men efter vad?

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223020 Undrar om man här aktivt kommer hålla borta sly och dylikt?

Känns helt klart som en betydligt mer intressant än de kolbottnar vi har här uppe i norr.

Avatar Fallback

Re: Ruiner, men efter vad?

valmet862  
#223109 från vilken tidsålder är det?

Användarvisningsbild

Re: Ruiner, men efter vad?

Sibiria  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).