Traktorer och processorer

Buster 320, kraftuttag

9 inlägg 9210 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Buster 320, kraftuttag

krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19491 Hur ser jag om det är ett kopplingsberoende eller oberoende kraftuttag?
Växellådan är knasig och måste bytas, ringde TK:s och pratade med en mycket trevlig kille. Det gick tyvärr inte att se vad det var för låda genom chassienr:t.

Mvh Christian



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19559 Om traktorn går att köra, så prova kraftuttaget. Det skall i så fall finnas två lägen. Går uttaget runt i det ena läget när traktorn står still, så är det vanligt 540-uttag.

Vid användning av det eventuella andra läget, är tappen still då traktorn står stilla och det går inte att dra runt axeltappen; om traktorn körs så går tappen runt. Då är det drivhjulsberoende.

Det blev konstig svenska, men du fattar nog :?

Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19570 Tack för svaret, konstig svenska eller ej så klarnade det iaf!

Mvh Christian

   TS
Avatar Fallback
Morgan Nordin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19590 kopplingsberoende eller oberoende har inte ngt att göra med drivhjulsberoende eller ej.

Kopplingsberoende: både växellådan och PTO kopplas ur med samma koppling

Kopplingsoberoende: PTO oberoende av växellådans i och urkoppling. PTO manövreras med separat spak eller med sk dubbelkoppling (dvs kopplingspedalen har 2 steg - först frikopplas vxllådan sedan PTO). Med drivhjulsberoende är PTO kopplat till just drivhjulens rotation.

MVH
MN

Avatar Fallback
Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19641 Knepig växellåda! Vill minnas att Volvo 800 inte gick att lägga i högsta växeln när kraftutaget var i. 320 har jag ingen erfarenhet av men kolla lite så det inte är något liknande.

Avatar Fallback
krippe lingon  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19645 Mitt kraftuttag snurrar så länge spaken är i läge, trampar jag ned kopplingen i botten borde det stanna om det är dubbellamellkoppling?

Eller har jag fel på kopplingen...

Känns som man får riva isär för att vara riktigt säker.

Mvh Christian

   TS
Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19681 Hjärnan hängde nog inte med riktigt när jag läste det första inlägget. :?

krippe lingon skrev:Mitt kraftuttag snurrar så länge spaken är i läge, trampar jag ned kopplingen i botten borde det stanna om det är dubbellamellkoppling?


Prova att belasta kraftuttaget med någon maskin.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#19692 Om du ska testa för å se om du har kopplingsberoende:
Stäng av traktorn.
Lägg i kraftutaget.
Be någon hoppa in i traktorn och tryck ner kopplingspedalen i botten.
Försök nu snurra på kraftutags tappen ta i ordentlligt.
Går det?
Om det går så har du kopplingsberoende!

Koppliongsberoende = Redskapet (kraftutaget) stannar då kopplingen trycks i botten.

Avatar Fallback
Tegarn  
#22298 Tycks minnas att pedalen gick justera upp på axel som pedal är ledad i. Justerade på min när pedalen gick i golvet utan att frikoppla kraftutaget, och sen har det funkat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).