Föryngring

Nyplantering av ädellövskog

17 inlägg 12689 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Nyplantering av ädellövskog

MonicaAnd  
#220770 Hej
Jag undrar om det finns några bra tips här om vem jag kan kontakta för plantering av ädellövskog och stängsling?

Bor i södra Skåne och vill ha in pris på plantering av ca 3 ha inklusive stängsling. Planteringen ska vara av lundkaraktär.



   TS
Arevo
Användarvisningsbild

Re: Nyplantering av ädellövskog

towes  
#220804 Känner ej till södra Skåne, men i mitt/norr finns TransNaval (mellan Kristianstad, Hässleholm och Höör). Vet att de säljer nät och enligt min senaste kontakt förstod jag att de även ordnar eller åtminstone förmedlar uppsättning över vad jag tror hela länet. Tel 044-82200.

Läs tråden viewtopic.php?f=22&t=7968#p93967 . Här kanske du kan hitta ett och annat matnyttigt samt info om TransNaval.

Avatar Fallback

Re: Nyplantering av ädellövskog

MonicaAnd  
#221124 Jag har nog tänkt mig någon som både planterar och sätter viltstängsel. Finns det inga företag som sysslar med detta?

Har tagit kontakt med Sydved och de har varit här, men sen händer inte så mkt mer...... :(

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyplantering av ädellövskog

vetinte  
#221127 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 16:23, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nyplantering av ädellövskog

MonicaAnd  
#221129
vetinte skrev:Tyvärr en det väll så att skal man ha gjort något så får man göra det själv.
Och särskilt om man vill ha de gjort bra. :grin:
Men jag tror inte att typ sydved och den sortens företag är rätt företa att fråga.
Tror närmare att du skall höra dig för genom trädgårdsmästare, plantskolor och liknande.
Och gå vidare därifrån.
Alltså inte dom som skall ha slutprodukten.


Jo, nog är det så alltid :)

Jag får testa att ta kontakt med någon annan då....kanske är det så att det inte är intressant eftersom det inte ska planteras en skog med sikte på hög avkastning, utan en skog med naturvärde...

Tack!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Nyplantering av ädellövskog

towes  
#221130 Ta kontakt med Sydved, de är bra. Men deras fokus är att köpa virke så är du en långsiktig partner så har du bra läge. Köp-hägn får du kanske räkna med 80 kr/m för att få uppsatt. Å andra sidan är ädellöv utan hägn här nere nästan dömt att misslyckas.

[EDIT: Ledsen läste fel, såg ej att du redan varit i kontakt med Sydved. Så tystnaden säger väl lite om din prio i ledet av kunder/virkesleverantörer hos dom. Men ge inte upp bara för den skull. ]

Användarvisningsbild

Re: Nyplantering av ädellövskog

vetinte  
#221136 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 16:24, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Nyplantering av ädellövskog

MonicaAnd  
#222938 Nu har Sydved hört av sig.... De är kanske här och läser ;)

Har inte fått pris för planteringen ännu, det var lite mer de behövde räkna på det eftersom de inte ska plantera i rader utan i "lundkaraktär". Dock fick jag priset för stängslingen och det lät dyrt. De ska ha mellan 80-90kr/meter. Det tycker jag låter dyrt med tanke på att de får utföra hela "kittet". Är det ett gängse pris eller?

Funderar på att hyra ett traktorstyrt borr och sätta stolpar och nät själv. Tipset om TransNaval tackar jag för. De verkar ha hyfsade priser...
Nån som har tips på vart man kan hyra ett sånt "stängselborr"?

Vad kostar en "normalplantering" av ädellöv per hektar?

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyplantering av ädellövskog

Axl  
#222960 150-180 kr/m (ink allt) har jag fått som svar, är 80-90 kr/m bara för monteringen?

Användarvisningsbild

Re: Nyplantering av ädellövskog

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222961 En granne lät tillverka ett eget borr...
Svetsade dit en bygel så han kunde använda sin griplastarkärra att borra med...
Bara att greppa med gripen i byglen och snurra...
Funkade tydligen ganska så bra... Såg det aldrig själv...

Användarvisningsbild

Re: Nyplantering av ädellövskog

santatorp  
#222977 Priset på hägn ligger på 80-90kr/m om det är bra gjort , finns billigare ..
Men det brukar synas ganska fort , lutande hörn mm.

Avatar Fallback

Re: Nyplantering av ädellövskog

Andhåk  
#223402 Ädellövskog o plantering. Next Forest AB i Hässleholm erbjuder de tjänster du frågar efter.
http://www.nextforest.se

Avatar Fallback

Re: Nyplantering av ädellövskog

boagne  
#223467 Nextforest i Hässleholm ,tar hand om hela biten åt dig, och gör ett bra jobb tycker jag

Avatar Fallback

Re: Nyplantering av ädellövskog

MonicaAnd  
#229036 Tack för tips! Sydved har nog gått i träda igen..... Jösses att det ska vara så svårt att få tag i någon som stängslar och planterar...

Kontaktar Hässleholm och ser om jag får bättre respons där

   TS
Avatar Fallback

Re: Nyplantering av ädellövskog

Naders  
#229044 Jag pratade med en rågångsgranne häromdagen som skall plantera ädellöv och det kan man få bidrag för. Åtminstone här i Norra delarna av Blekinge.
Allt måste dock utföras av firma då bidrag ges mot fakturan.
Bör väl vara skogsstyrelsen som kan mer i det ämnet.....
Kanske värt att kollas upp?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).