Bioenergi

Hur sent hugga björk?

62 inlägg 92295 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

machonisti  
#222744
axwell skrev:
T Landström skrev:Just detta jag hatar med forum på internet... ;)
Ställer man en fråga till hundra personer...får man minst hundra olika svar... ;)


Ansluter mig till den slutsatsen efter att ha läst på fler forum.
Konstigt att inte alla tycker som jag :ugeek:

Varför fråga om man redan besitter svaret?

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

vetinte  
#222748
Vedmaskin skrev:
vetinte skrev:Brukar man inte säga att när "musöronen" kommit så kan man "syrafälla".
Ock låter man dom då ligga tills löven vissnat. Då kan man göra ved av dom inför samma års eldningssäsong. :???: Har för mig att jag hört detta.


Det är rosorna man klipper ner när musöronen kommit. :wink:

För att syrfälla måste löven ha slagit ut för att dra maximalt. Framåt midsommar och lite efter är lagom att fälla. Så att träden hinner dra ur fukten. Sen gäller det att när det torkat inte ligger onödigt länge innan den kapas upp.


:lol: :lol: Dom råkade jag köra över med gräsklipparen föra året :oops: Så nog är dom nedklippta allt.
Men men har jag inte tagit dom under ympningen så kommer dom igen :lol:

Okej man skall vänta så länge. Bra info.
Men å andra sidan så hinner de knappt bli "musöron" här uppe innan det blir till löv :lol: .

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

vetinte  
#222749
axwell skrev:
T Landström skrev:Just detta jag hatar med forum på internet... ;)
Ställer man en fråga till hundra personer...får man minst hundra olika svar... ;)


Ansluter mig till den slutsatsen efter att ha läst på fler forum.
Konstigt att inte alla tycker som jag :ugeek:


Det är det jag alltid sagt "om alla gör som jag säger så hade värden varit en mycket bättre plats" :lol:
Åtminstone för mig :lol:

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

DrDamp  
#222753 Om man vill hugga års veden inför nästa år hur tidigt kan man börja hugga björken/tall,gran då ? kan man göra det i sommar lr bör man vänta till november ?

Jag vill alltså kapa och klyva den till mars/april 2014 , kör fram den med skoter i februari som exempel

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

Tosca  
#222755 Det kan vara lämpligt att börja hugga när det börjat bli kallt.
Ska du köra fram det under vintern kanske du ska köra fram det löpande, nedsnöat virke är mer tungjobbat och svårfunnet.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

DrDamp  
#222780 Tänkte lägga i veltor men som du säger så kan man ju köra fram löpande oxå, så inget av det trädslaget går att börja hugga i sommar redan då ? Tex gran ?

Björka kan jag ju vänta med fram till oktober/november då

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

towes  
#222786
sveje skrev:Har man hugget innan saven går i så är det bara att såga och klyva så fort som möjligt. Är det hugget efter saven gått i får man vänta tills löven dragit ut den, annars blir veden "aldrig" torr. När veden väl är färdig och torr kan den ligga några år utan att det händer något. Riktigt gammal ved brinner nog upp lite fortare och ger sämre värme tror jag. Men hos mig blir veden aldrig gammal så jag vet inte så noga...
Som relativt nybliven braskaminägare ska jag inte säga för mycket, men erfarenheter av både nyare och gammal ved har jag.

Skriver under på ovanstående och det som sagts tidigare. Syrafällning i maj månad och minst 6 gärna 8 veckor innan kap och klyv, sedan klart för eldning redan nästkommande vinter. Ska ut igen om några veckor och bättra på vinterförrådet av björk.

Jag har även prövat två inte helt bra "halv-varianter" vad gäller traditionell fällning där kapade björkstockar inte upparbetats direkt.
1) Första fallet var fällning och kapning höst i skogen. In i lada efter några månader. Slutlig kapning och klyvning efter ca 2 år. Det är torrt och brinner hyfsat, dock inte alls som det som kapats och klyvts direkt eller i alla fall samma säsong som fällning.
2) Andra fallet är samma som första men här har stockarna "glömts" ute i minst ett år, därefter lika länge på gårdsplanen. Barken flagar och svampangrepp finns på vissa. Kapade och klöv några mest för skojs skull. Dessa krävs det en rejäl glödbädd för att de ska brinna så sakta...
Förklaringen kan vara att det bildas ämnen i veden efter en tid i skogen, inne i vedcellerna som försvårar syrets åtkomst till veden vid förbränning. Detta ger svårbrunnen ved som gärna sotar trots att den egentligen är relativt torr. Det är inte alltid det syns utanpå (speciellt i fall 1) men jag märker skillnaden vid eldning tydligt.

Det var kort om mina erfarenheter. Men jag är troligen "junior" i dessa sammanhang på detta forum, där det säkert finns åtskilliga med väsentligt mer erfarenheter. Oavsett kommer jag kapa och klyva snarast efter hemtransport i fortsättningen.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222812
DrDamp skrev:När ska man hugga björken då om man ska låtta den ligga till nästa år (våren) ?

Vi brukar starta att hugga nästkommande års ved som ska hem i september.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

skogsbonne  
#222825 Man kan syr fälla 2 gånger om året.
En gång när det är mus öron och man låter det ligga tills löven har vissnat.

Andra gånger är i mitten av juli och låter det ligga ca 4-5 v till mitten av augusti. Ligger träden i skogen så kommer inte löven torka av solen och kommer då dra ur vattnet i stammen men ligger träden öppet så kommer löven vissna av solen.

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

DrDamp  
#222833
bengt.a skrev:
DrDamp skrev:När ska man hugga björken då om man ska låtta den ligga till nästa år (våren) ?

Vi brukar starta att hugga nästkommande års ved som ska hem i september.



Tackar så mycket för svar :wink:

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

ulfgustav  
#222836 Hej Där
Jag brukar syrfälla björk det tycker jag är en bra metod man slipper skjutsa ruunt en massa vatten. Jag brukar då syrfälla från lövsprickning "musöron" och fram till midsommar ca, därefter så får vår helle dra ur vattnet innan jag går över, kvistar och kör ut partiet

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

JörgenO  
#222837 Jag kommer snart att delge erfarenheter av en tredje variant. I julas var jag ute o ringbarkade 20 björkar i brösthöjd. Förväntar mig att dessa träd skall vara tvärdöa o inte sugit i sig nån sav när jag kommer upp o fäller dem i nästa vecka.
Jag behöver ca 20 träd till för vedbehovet och dessa har jag planerat att syrafälla som beskrivs ovan o upparbeta på sommarsemestern. Det som oroar mig är att det inte kommer att finnas några j***a musöron tack vare lång vinter.

Jag borde ringbarkat alla träd i julas men 20 rejäla snöduschar var min maxgräns på juldagen. Jag hade ju fått Myttings vedbok i julklapp så jag kände mig som expert på alla aspekter på ved... Synd att jag inte riktigt hade koll på när björkarna får löv, men har jag tur håller vårvärmen i sig en vecka till utan bakslag.
Vad tror Vetinte och Axwell som bor i "närområdet"?

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

opekka  
#222841 Syrafälla är ju en variant – som jag inte prövat.

Men sett till enbart torkeffekt har jag förstått att under perioden från vårvintern med plusgrader fram tills grönskan kommit så är det som torrast i luften (relativ fuktkvot).

Min gissning är att ju torrare omgivningsluft, desto bättre torkning (förutsatt att luftväxling sker och att veden är kapad och kluven – alltså att fukten inte innesluts i bark/näver).

Det är inte helt enkelt att förstå detta med torkning av naturell kraft. I vintras skrev jag ett inlägg där jag funderade på om ved torkar trots att den är frusen. Spekulationerna och erfarenheterna var många i den tråden: viewtopic.php?f=24&t=15882

Avatar Fallback

Re: Hur sent hugga björk?

axwell  
#222859
JörgenO skrev:. Synd att jag inte riktigt hade koll på när björkarna får löv, men har jag tur håller vårvärmen i sig en vecka till utan bakslag.
Vad tror Vetinte och Axwell som bor i "närområdet"?


"Brukar" är relativt, speciellt i år. Första veckan i maj, det verkar bli senare nu.
Ringbarkning av björk har jag ingen erfarenhet av, vet bara att björken dör med tiden.
Första året händer det inte så mycket, saven stiger ju i splintveden(juvenil), innanför barken men rötterna får ingen ny näring nedåt via fotosyntesen.
På sikt torkar nog trädet ut, det varierar mellan trädslag, gran tex beter sig så.

Ingen idé att vänta med syrafällningen, det blir bara mer vätska som skall dras ur trädet med lövens hjälp.
Jämför med påskris, bryt dom i februari på tjälad mark, löven slår i alla fall ut av värmen inomhus.

Användarvisningsbild

Re: Hur sent hugga björk?

vetinte  
#222879 Håller nog med axwell där.
Om man ringbarkar så gör man det oftast på sommaren för att inte näringen som finns i trädet skall gå ner i rotsystemet under hösten. Trädet drar upp näring/vatten genom stammen och återför ner till rotsystemet på hösten genom barken för att ha en "buffert" inför nästa vår. Men det är väll först år 2 som man är säker på att man tagit död på trädet o att inga rotskott kommer. Har jag för mig.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).