Traktorer och processorer

Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

21 inlägg 15559 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222543 Ja, som framgår av rubriken skulle det vara intressant att höra hur ni beter er när ni prutar/förhandlar, främst hos maskinhandlare. Det "normala" brukar ju vara 10%, det känns allmänt vedertaget att handlarna drar av 10% på efterfrågat pris. Men hur gör ni efter det? Vilka argument använder ni? Jag tänker att pris är satt efter skick, ålder, marknadsvärde, osv osv, så 90% av begärt pris är vad handlaren faktiskt tycker/tror att de kan få av rätt kund. Har ni några användbara tips eller strategier?



   TS
Lantmännen Maskin
Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

anersimyra  
#222551 Håll med om att begärt pris är fullt rimligt, men tyvärr något dyrt för din plånbok. Att " stöddigt" påpeka ditten och datten gör inte handlaren mer medgörlig. Visst är något slitet, har du ett bra argument till att pruta ytterligare. Men var hela tiden saklig och korrekt, vill handlaren inte sälja för erbjudet pris, be att få återkomma något senare, blir maskinen stående kan ditt erbjudande bli det bästa i ett senare skede.

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222554
anersimyra skrev:Håll med om att begärt pris är fullt rimligt, men tyvärr något dyrt för din plånbok. Att " stöddigt" påpeka ditten och datten gör inte handlaren mer medgörlig. Visst är något slitet, har du ett bra argument till att pruta ytterligare. Men var hela tiden saklig och korrekt, vill handlaren inte sälja för erbjudet pris, be att få återkomma något senare, blir maskinen stående kan ditt erbjudande bli det bästa i ett senare skede.

Ok, så du erbjudet säljaren ett motpris istället för att fråga efter deras bästa? Hur gör du om du har ett inbyte? Bjuder du då på ett mellanpris?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

stektlök  
#222557 Hej ! Du kanske har fler handlare i ditt område och då är det bara gå fram å tebax mellan dom å höra vem som ger bättre pris än sin konkurrent :)

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222562
stektlök skrev:Hej ! Du kanske har fler handlare i ditt område och då är det bara gå fram å tebax mellan dom å höra vem som ger bättre pris än sin konkurrent :)

Hej, jo så gjorde jag när jag köpte en ny vedmaskin, men som regel köper jag begagnade saker, och då är man ju låst till den handlare som har objektet i fråga. Men vid köp av nytt så är det absolut värt,

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222568 Låt säga att du vill köpa en begagnad traktor som är mindre än 5 år gammal,
undersök vad en ny skulle kosta, ofta ligger den begagnade för nära eller
tom över nypriset.

Exempel
Hösten 2007 kunde man köpa en Valtra A75 med en Ålö lastare för 303.000kr.
Begpris idag
Valtra A75 inkl Lastare Q 35, 2600 timmar
http://www.blocket.se/halland/Valtra_A7 ... w=3&last=1
298 000:- ex. moms

Begprislista
http://www.nilehnteknik.se/?page_id=73

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222570 Ett sätt att få ner priset kan ju vara att ha pengarna klara, ha transporten med sig
och bjuda 10% under begärt pris vid affär omedelbums.
När säljaren förstår att han kommer att få ett mkt snabbt avslut då kanske han kan
gå med på det lägre priset.
Ett alternativ till prissänkning kan vara att be att få med tillbehör för ett lämpligt värde.

Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

jonathanA  
#222599 Om man tycker att inköpspriset är viktigast, så kan man säga att man ska ha den, pengarna är på ett konto, transporten löser man själv och man skippar garantisaker/ framtida ras, helt utan ansvar från säljaren!

Min bror å jag var å köpte en press förra året, dom skulle ha 200. jag bad om ett spett, gick in i pressen å kände på varenda vals, hittade mellan 6-8 lager som var kass, och vi dömde ut den på massa punkter och förklarade att detta skulle kosta dom mycket pengar att fixa innan vi skulle ge 200tusen.
Vi gick in tog en kopp kaffe och sa 150 utan garantier/ ansvar, dom skrattade bara å en säljare gick där ifrån, men efter 10 pepparkakor kom han tillbaka och efter 10 kakor till så skrevs det papper på 150tusen.

I dagens läge så finns det mycket att göra på priserna!

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222824 Jag kanske har fel taktik? Jag brukar fråga efter deras bästa pris, som regel kontant och utan inbyte. När handlaren väl sagt sitt pris så känns det lite kymigt att börja pruta på det som de angett som bästa pris. Kanske bättre bjuda? Men då tänker jag att man måste ta i i underkant så man inte ger mer än vad de är beredda att släppa grejen för. Än mer klurigt blir det om man blandar in inbyten....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

machonisti  
#222834 Ibland har man dumt nog bestämt sig att den där grejen ska jag ha. Då har man otroligt dåligt förhandlingsläge. Ju fler dumma affärer man gjort desto mer borde man ju lära sig att hålla "vill ha" känslan i schack men ibland trillar man dit ändå!

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

haggloader  
#222853 Jag föredrar att betala enligt skyltpris, men att påpeka alla fel och brister som man kan hitta och be säljaren laga dessa. Jag tror att det blir lättare att få igenom affären förmånligt på det sättet.

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

JF  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222921 Om vi vänder på steken då, och säger så här. Har ni någon gång lyckats pruta mer än de sedvanliga 10% och hur gjorde ni då? Ungefär som Jonathan beskrev sin affär.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

machonisti  
#222923 En varas pris regleras av efterfrågan. Varför skulle en säljare ge mer än 10% rabatt till just dig ifall kunden runt hörnet är beredd att betala?

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

Robertberg  
#222931 Vi har nu i vår beställt en ny rundbalsvagn, betalar 15% under listpris och får med ett bakre drag för nära 50% av listpris.
En granne har köpt en buskröjjare (från en annan handlare), även den fick han till 15% under listpris. Plus en hydralisk toppstång för endast 1000:-.
Kanske lite utanför ämnet, men det visar iaf att mer än 10% inte är omöjligt..

Avatar Fallback

Re: Hur gör ni när ni prutar vid traktorköp?

tallen100  
#222934 se där. Ja dom kan allt gå ner mer än tio%om dom vill, Bra idé kan också vara att åka å prata med dom precis innan nån helg eller ledighet, ju bättre humör säljaren är på desto lättare går det

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).