Traktorn i skogen

köp av traktor

33 inlägg 21986 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: köp av traktor

rikard_e  
#222098
hala skrev:Lite kuriosa Perkins 4.236 sitter även i modernare traktorer t.ex. MF265. Kan gå lite rått men väldigt bra motor och driftsäkra som även Volvo har använt i en mindre lastbil. Kan ibland vara lite tjurig när det är kallt men det sitter en flam-glödplugg i insugningsröret eller använd motorvärmare så är det inga problem.
Hazze



Måste dock påpeka att häftigare är nog 3.152an som satt i Mf35an när ena modellen kom -59 och satt ända fram till Mf 350 som avslutades -88 :grin:

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: köp av traktor

rikard_e  
#222099
Röjkvist skrev:Vi har en 2250 med lastare. Den funkar bra men utan vätska i bakhjulen är det en dålig dragare!
Kan nämna att till vägsladden så drog vår gamla Zetor 4718 den bättre än Volvon innan
vi fyllde vätska i däcken.
Med jordbruksdrag monterat så är den mycket låg, behövs ingen hög stubbe eller sten för att
köra fast 😡


Menar du att viktfördelningen är så urusel på 2250? , trodde den var rätt tung bak :sad:

Bättre att plocka av jordbruksdragets fästen, gjorde det på min ford 4000 och nu har jag 42 cm under :grin:

Användarvisningsbild

Re: köp av traktor

vetinte  
#222112 Köp en 4wd Foton så är dina bekymmer ur värden :grin:

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

rikard_e  
#222124
vetinte skrev:Köp en 4wd Foton så är dina bekymmer ur värden :grin:

:lol:

Användarvisningsbild

Re: köp av traktor

masterchief  
#222134 Hade en Volvo500 o den var ett sorgebarn....
Iofs så höll den utan några större saker än kopplingsbyte 2ggr..
Men växelådan blev man knäpp på när man plöjde snö,,, lite för bråttom mellan fram o back så låste sig hela lådan o man fick gå ut o rucka på hjulen med spett för o kunna få i friläge igen... Hmmm hur kan både fram o back ligga i samtidigt??
Sedan när man kör sällan som en snötraktor görs på ett icke aktivt lantbruk så behövde man lufta bromsarna så fort man behövde använda den...
Spännande o behöva pumpa 2-3 ggr innan bromsarna tog.
Iofs kännt fel på 500an. men irriterande..
Blev bättre när jag hade i olja som var tjockare.
Men lent o fint gick motorn o bra komfort med plant hyttgolv var det för o vara en så gammal traktor, tror det var en 76a.

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

tallen100  
#222147 Ja fint med plant golv, det hade väll inte MF på den tiden?

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

rikard_e  
#222179 Om man nu ska hitta någon mf att jämföra 2250in med så borde det väl vara Mf575, ungefärligt samma år som 2250, 565:an hade dock vxlsparkarna i golvet , vet inte hur man ska klassa det som plant eller ej , dom hade dock hängade pedaler som 2250

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

POåkarp  
#222185 Bak ändan på 2250 är från IH84 serie så samma fenomen med att den kan hamna i fram o back samtidigt är inte ovanligt om växel lägena inte är korrekt injusterade.
För att lossa den så plocka loss kulleden på staget som går in i v-lådan, sätt en skiftnyckel på staget o
dra/tryck till så hoppar den i friläge. Se för din o andras säkerhet till att traktorn inte kan rulla.
Tycker att dessa modeller fått oförkänt dåligt rykte.
Lycka till med ditt ev köp. PO

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

rikard_e  
#222227 Menar du bakaxelen och hydraulen? för Ih84 har väl en hydrostatisk växellåda om jag inte minns fel, kanske inte satt på alla 84or dock.


ALLA traktorer har dåliga rykten, vad jag än pratar om så blir jag avrådd att köpa det, enda jag inte blivit avrådd att köpa äv valmet 305-605, men dom är lite i överpris

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

POåkarp  
#222319 Nja hydrostataren hette Hydro84. dom andra modellerna 4,5o 784. PO

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

hala  
#222443 ALLA traktorer har dåliga rykten, vad jag än pratar om så blir jag avrådd att köpa det, enda jag inte blivit avrådd att köpa äv valmet 305-605, men dom är lite i överpris

Så sant skrivet och alla vill framhäva sitt val som det geniala. Valmet lär långt ifrån vara problemfri men jag avstår från att räkna upp alla trådar med Valmetproblem.
Välj ett känt märke där tillgången på reservdelar är god och gå på känslan. Ingen traktor har varit eller kommer att vara problemfri. Stora som små haverier kommer att drabba alla märken. MF135 är ju en erkänd slitvarg och den jag hade gick som en klocka. Inga problem eller haverier. Den nye ägaren låste växellådan första gången han körde ut i skogen. Kanske skulle det skapas en tråd med exempel på mindre lyckade förare eller kombinationen Traktor-förare.
Alla blir saliga på sin tro vilket i grunden är bra ...

Hazze

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

ATK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222459 Jag har en gammal Fiat (4WD), enkla och billiga delar. Den kostade inte mer en en BM 650.

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

tallen100  
#222479
hala skrev: MF135 är ju en erkänd slitvarg och den jag hade gick som en klocka. Inga problem eller haverier.


MF135 är väldigt driftsäkra å pålitliga, enda nackdelen tycker ja är att dom är alldeles för låga under för skogskörning.

Användarvisningsbild

Re: köp av traktor

T Landström  
#222482
tallen100 skrev:
hala skrev: MF135 är ju en erkänd slitvarg och den jag hade gick som en klocka. Inga problem eller haverier.


MF135 är väldigt driftsäkra å pålitliga, enda nackdelen tycker ja är att dom är alldeles för låga under för skogskörning.



Antar att den är lika låg som MF35:an...och jag ser inget problem med att det skulle vara för låg...man får planera körningen bättre... :)

Avatar Fallback

Re: köp av traktor

tallen100  
#222493
T Landström skrev:Antar att den är lika låg som MF35:an...och jag ser inget problem med att det skulle vara för låg...man får planera körningen bättre... :)


Ja den är lika låg. Precis man får planera körningen.. Har en David Brown som ja kör med för det mesta som är hög inunder. Har kunnat köra över stora stenar och höga stubbar med den, utan att hugga en speciell väg. skulle ja haft 35an hade ja fått hugga en annan väg, många gånger. Vilket gör att man kan åka in å hämta ett par rotstjälp utan att hugga en snirklig väg för att komma fram.. :wink:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).