Inomgårdsmaskiner

jordfräs

38 inlägg 49025 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

jordfräs

karlastrid007  
#222339 Detta kanske inte är något forum för exakt jordfräsen, men problemet är egentligen bara motorn, och den är standard till många olika maskiner. En äldre briggs and stratton 5hk som sitter på en Gilson jordfräs som har många år på nacken.

Lägger gärna upp bilder om någon förklarar hur man gör.

Jag köpte den begagnad förra sommaren och den funkade perfekt. Motorn startade snabbt och den gjorde sitt jobb perfekt. Jag ställde aldrig in den över vintern och lade inte ens något över den så den fick nog en del skit. Ja, nu startar den inte. När jag drog i snöret så började den hosta och brun-grå rök puttrade ut en stund. Sen la den ner. Drog igen och detta upprepades ett par gånger sen började den svara mindre och mindre, nu tänder den inte alls.

Vad ska jag göra?

Ta loss bensintanken och tömma? Ny bensin, vatten i tanken, rost etc? Göra rent någonstans? förgasaren? Vad tror ni är det mest sannolika?



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: jordfräs

machonisti  
#222347 Så länge Totte är med räknas Gilson jordfräsar till skogsmaskiner!

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#222349 Stämmer bra!

Börja med att hälla ur all gammal bensin. Ta inte loss tanken, det är ett sabla jobb, vält jordfräsen istället. Häll i lite T-sprit i tanken och skölj runt och så häll ut det. Fyll på ny bensin. Byt tändstift. Se om den går igång.

Gör den inte det så återkom så reder vi ut hur du tar lös och rengör förgasaren och andra tänkbara åtgärder.

Avatar Fallback

Re: jordfräs

karlastrid007  
#222360 Ok, men är det viktigt att få ur all bensin? Jag kan lägga den i sidläge och då kommer kanske 85% av bensinen rinna ur.

Nu är problemet att jag inte ska ut på landet för ens på lördag men det känns mkt bra att du ställer upp totte :)

Att lämna in den och betala 1000kr känns inte värt, dessutom lär man sig inte ett skvatt.

   TS
Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#222403 Inte så sabla viktigt om det blir nån liten skvätt kvar. Töm först, häll i ett par dl ren och töm igen, då är den gamla soppan så utspädd så den inte gör nån skada.

Hjälper det inte så kolla först ordentligt att du har gnista. Om så så behöver du nog rensa ur förgasaren, är egentligen inga märkvärdigheter, du ser hur det sitter ihop när du skruvar loss grejorna.

När det gäller gamla Briggs måste man ju vara redo! I synnerhet när det sitter på en Gilson :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: jordfräs

karlastrid007  
#225675 Jag fick igång den med ny bensin och startgas..

   TS
Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#225678
karlastrid007 skrev:Jag fick igång den med ny bensin och startgas..


Gott så! :-bd

Avatar Fallback

Re: jordfräs

Koffe  
#275687 Jag ver inte om tråden ännu är aktiv.
Men jag har iallafall en likadan maskin som inte vill starta.
Häller man bensin i förgasaren så startar den på första rycket. Men dör efter en kort stund.
Den svarar på startgas på första rycket.
Jag har bytt membranet kollar packningarna till tank och trycksvärtan man tanken så kommer det bensin vid membranet.
Filtret är bytt med.
Vad skulle det kunna vara.
Med vänlig hälsning,
Koffe

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

JensSkoog  
#275726 Ska igång med en Gilson jag ochså, jordfräs. Har inte als provat, men om jag hänger mig på här, blir det nog i ordning :wink: :wink: :wink:

Avatar Fallback

Re: jordfräs

Midgård  
#275744 Ska också igång med en GIlson fräs till kommande vecka...

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#275754 En föredömlig samling gamla Gilson :grin:

Koffe:

Sitter fjädern kvar under membranet, med brickan ut emot, lätt att tappa bort den. Och rören som går ner från förgasaren, ett ner till botten, det andra ner i "koppen" - inga sprickor och sitter ordentligt på plats.

Kolla att dert verkligen blev tätt runt membranet också, om locket inte är rakt kan det glipa.

Har du justerat munstycket, vill minnas det skall vara ett varv ut efter att ha bottnat skruven som grundinställning. Blåst ur och rensat så det inte sitter nån skit i kanalerna.

Uppenbart är ju att den inte får soppa in till cylindern eftersom den startar på en sup.

Avatar Fallback

Re: jordfräs

Koffe  
#275757 Jag får ta ett par kärleksfulla rappa ikväll. Men Jag bytte både fjäder ringen när jag ändå var igång.
Rören verkar sitta som dem ska. Då man blåser i dem och håller för så är det stopp. Fortsättning följer.

Avatar Fallback

Re: jordfräs

Koffe  
#275818 Hallå igen.
Bensinen kommer upp till membranet men skickas sedan i retur då den verkar vara tät in till själva insuget. Någon som ver hur jag får rent detta. Eller hur kanalen går. Försökt med tryckluft och att pilla lite försiktigt. Men utan resultat.

Användarvisningsbild

Re: jordfräs

totte  
#275832 Nej den skall inte till insuget därifrån. Pumpen skall pytsa ner soppan i den lilla plåtkoppen som sitter inuti tanken under förgasaren och tjänstgör som "flottörkammare", dvs pumpen håller den ständigt fylld och så sugs det sen upp i förgasarinsuget genom ett kort rör som sticker ner där. Minns nu inte riktigt hur kanalerna går. Var ett bra tag sen jag tog isär en sån 5 hp. Hittade en bild:

090116_01a.jpg


Så membranet suger genom "Pumpsugröret" som går till "Inlopp". Sen via "Utlopp" till en mynning på förgasarens undersida, där det rinner ner i koppen för att sugas upp av "Förgasarsugrör", som bara just skymtar på bilden.

Avatar Fallback

Re: jordfräs

Koffe  
#275834 Då skall jag försöka kika vidare. Kommer bli gråhårig. ;)
Den verkar inte suga i sig bränslet iallfall men det kommer iallfall till koppen.
Behövs det mycket bränsle i koppen innan maskinen går?
Tack för hjälpen så länge.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).