Före och efter jobbet

Få ned katter ur höga träd?

26 inlägg 45731 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Få ned katter ur höga träd?

anersimyra  
#222261 En katt som är utan vatten under endast ett par dygn, kan mycket väl dö av njursvikt. :surp:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Få ned katter ur höga träd?

machonisti  
#222262 När jag och min ett år yngre syster var små fick vi en katt. Min syster var mycket rädd om katten så morsan inhandlade ett kattband eller vad det nu heter.
På med selen och katten bromsade på alla fyra.
Vi gick in för att berätta för vår mamma om problemet med den orörliga katten.
När vi kom ut igen satt katten och slickade tassarna på trappan.
Av selen syntes ingenting.

Ett antal år senare skulle pappa bygga en maskinhall.
Ut och fälla träd.
Nära toppen av största tallen hittade vi ett kattband.

Användarvisningsbild

Re: Få ned katter ur höga träd?

rokon  
#222268 Jag har haft utekatt i ungefär 30 års tid 3 generationer katt i rakt nedstigande led. Min filosofi har varit hjälp aldrig en katt att komma ned där den själv har klättrat upp, det är att binda ris åt egen rygg.
Det har funkat bra, de har alltid kommit ned till sist. Roligast var när grannens Älghund under älgjakten jagade upp katten i trädet och skällde ståndskall men katten satt säkert där uppe i trädet!

Användarvisningsbild

Re: Få ned katter ur höga träd?

machonisti  
#222271 Kom att tänka på en 70 talsepisod hemma hos min morfar. Jag var ofta hos mina far och morföräldrar som liten men denna gång som sagt hos morfar och mormor.
De fick gäster och ut ur bilen hoppade en collie, som förstås satte av mot katten.
Katten sprang mot gårdsbjörken med hunden tätt efter. Katten hoppade men studsade mot stammen och svängde runt. Den landade strax framför hunden och vispade med tassarna.
Innan collien hann svänga fick den stryk så in i norden. In med svansen mellan benen och ylande in i bilen, där satt hundstackarn med sönderriven nos.
Katten satt och slickade tassarna och såg ut som ingenting hade hänt.

Användarvisningsbild

Re: Få ned katter ur höga träd?

anersimyra  
#222272
rokon skrev:Jag har haft utekatt i ungefär 30 års tid 3 generationer katt i rakt nedstigande led. Min filosofi har varit hjälp aldrig en katt att komma ned där den själv har klättrat upp, det är att binda ris åt egen rygg.
Det har funkat bra, de har alltid kommit ned till sist. Roligast var när grannens Älghund under älgjakten jagade upp katten i trädet och skällde ståndskall men katten satt säkert där uppe i trädet!
Den filosofin höll jag själv hårt på, då jag hade 24 katter. Men sambon hade hört om en katt längre bort i området som suttit i en hel vecka i en tall. Jag tyckte att ägaren själv fick ordna ner sitt djur. Men sambon "tjatade" till sig nertagning av det olyckliga djuret, då det ömsom regnat och frusit under veckan. Jag for dit med klätterutrustning och kattkorg. Ve och fasa ! Där satt min egen lilla "skorpimuffa" ( ni vet, hussar och mattars larviga namn på djuren) Den var, djupfryst, nerpissad och nerskiten, kraftigt uttorkad. Väl nerplockad och hemkommen låg den på min mage i tre dygn och spann. Efter det behövdes inget tjat för nertagning av katt, det var nog mer en slump att den inte sluta sina dagar som skelett i tallen. :surp:

Användarvisningsbild

Re: Få ned katter ur höga träd?

totte  
#222305 Hehe, jo, det är lätt att köra den tuffa stilen, tills det är en eget djur som sitter där.

Här på tomten har vi plockat ner grannens katt, troligtvis uppjagad dit av våra hundar. Grannarna hade flyttat in för några månader sen, när jag en dag såg ut genom fönstret och konstaterade att det sitter en gul katt i tallen. Grannarna kontaktades, och jodå en gul katt saknades. Stege uppställdes, klättrade upp men katten var inte samrabetsvillig, nådde den nätt och jämnt och den önskade inte hjälpa till. Nå, granne anlände och klättrade upp efter kattskrället, som var betydligt mera intresserad av att samarbeta med husse. Möjligen hjälpte det att sagda granne är minst en och en halv dm längre än jag.

Användarvisningsbild

Re: Få ned katter ur höga träd?

machonisti  
#222315
totte skrev: Möjligen hjälpte det att sagda granne är minst en och en halv dm längre än jag.

Längden har således betydelse!

Användarvisningsbild

Re: Få ned katter ur höga träd?

totte  
#222318 Ja!

Användarvisningsbild

Re: Få ned katter ur höga träd?

machonisti  
#223738
aeb.jpg

Amerikanskt redskap utformat för att hålla vara på katten!

Användarvisningsbild

Re: Få ned katter ur höga träd?

anersimyra  
#223821
machonisti skrev:
aeb.jpg

Amerikanskt redskap utformat för att hålla vara på katten!
:lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:

Avatar Fallback

Re: Få ned katter ur höga träd?

tallen100  
#223830 :lol: kan ju vara ett Misstag :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).