Vedmaskiner, flishuggar

Palax ks 35

85 inlägg 55707 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

jonathanA  
#218511 Det är väl luckan som spärrar! Den har jag kopplat bort, funkar inte att köra med den stängd när man kör 30cm som jag gör mest!

När jag kör riktigt klena bitar så håller jag i änden på biten och kastar ner den direkt den är avkapad, så hinner inte klyven gå hela vägen tillbaka! Går väldigt fort!

Har kört ca 1200m3 nu och den fungerar jättebra med små justeringar.

Jag har en grej som börjat strula lite och det är klyvautomatiken, när sågen går upp ca 10cm så ska ju klyven gå ut, men den stannar. Det är ändstoppsjusteringen till klyvventilen som behöver justeras, har gjort det ett par ggr!

Kör med hemmabyggd 8-klyv!

Trejon
Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221702 Idag köpte vi en palax ks 35 EL med joystick! Ska bli riktigt roligt att se hur detta blir, ska bygga oss ett stockbord till att börja med.
Var även och kollade på en Pilkemaster evo 36 HC i drift och prisskillnaden var marginell men jag tyckte evon var riktigt skräp i jämförelse! Konstig arbetsställning, dålig sikt och dålig inmatning, det enda som var bra på den var klyvens hastighet.
Att valet för på palax är skogsforum och youtube's förtjänst samt givetvis hur de funkade i drift. Här finns så mycket kunskap att ta del av så vi slipper göra samma misstag fler gånger än nödvändigt:)

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

stihl91  
#221918
snusmumrik skrev:Har en nyinvesterad ks 35 s och har lite problem med svärdet... Förstår mig inte på hur jag får ner det i vertikalt läge när jag ska byta/fila kedjan. I instruktionsboken står det att man ska dra i en liten spärr, (som sitter bakom drivningen av kedjan), mot elevatorn. Jag kan dra i spärren utan problem men svärdet är helt stumt.. och vad jag kan se så är det inget som tar i. Det känns som att det måste finnas något sätt att få oljan i flytläge på något sätt eftersom jag tror att det är det som gör att det är stumt. Någon som har svaret?? Den är alltså joystick styrd!


Öppna luckan sen rycker du lite i svärdet så borde du se vilken spärr som det är som stoppar. Då kan du dra spärren mot elevatorn så går det att dra ner svärdet.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

jonathanA  
#221920 Du måste hålla i spaken "svärd neråt" för att få oljan i flytläge!

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

loppan  
#222006 Då undrar jag vad som är den största volym ni lyckats få igenom eran ks 35a på en dag eller per timme?
Vi körde igenom 50 m3s mätt på tippkärror på två dagar eller 16 tim.
Alltså 25 m3s per dag på två man inklusive stockbord.

När jag kör ensam så brukar det bli ca 2-3 m3s per timme.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222010 Har man nån som lägger upp på stockbordet, rena raka stockar i bra dimension
och nån som tar undan det kapade samt nån som byter av emellanåt så lär det bli
en hel del kubik men när man kör ensam och dessutom i säck med saxofonbjörk
så får man vara nöjd med en mindre mängd per dag.
Det är åxå avgörande med välfilad kedja, det får man inte slarva allt för mkt med.

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

stihl91  
#222021 Cirka 3h för 10m3s med stockbord. Beror ju på vilka dimensioner stockarna har också. Mellan 15-20 cm tycker jag är bäst.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222024 När sågen precis hinner igenom lagom till klyven är tibax i startläge är optimalt.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

jonathanA  
#222059 Vi kör mest 30cm kaminved, och det tar ju tid! Men 50cm pannved det går fint! Körde till en granne 22st industriburar (ca 1m3 st) på drygt 4h. tror det motsvarar ca 30m3 stjälpt, men då staplade två unga killar, en körde maskin, en körde trucken och en höll i stockbordet och kran!
Men som mest tror jag det blivit 30m3 30cm kaminved på en lördag!

20cm grova 6m långa stockar är kalas!

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222143 Hyrde ut Palaxen idag och när kunden fick provköra så ökade leendet hela tiden och tillslut
stod han nästan och skrattade när han körde, det går ju så lätt!

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

stegmaster  
#222243
Slurfi skrev:Hyrde ut Palaxen idag och när kunden fick provköra så ökade leendet hela tiden och tillslut
stod han nästan och skrattade när han körde, det går ju så lätt!

kanske leendet storknar när fakturan kommer?? :wink:

Kul at ni verkar nöjda med Palax ks 35`n.
Tycker själv den ser ut at vara nåt av det vettigaste för sitt pris.
Har dock aldrig testat nån själv, men gilllar tekniske data och videor jag kollat.

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#222298 Jo få se vad han säger när han är klar, än så länge var han nöjd iaf.
Om jag skulle köpt idag så vore Boostern till klyven självklar, lite dyr men verkar bra.
http://www.narlant.se/?page=produktdetaljer&pid=525

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

zeb9197  
#223578 Palax Ks 35 med jojstick måste va den absolut optimala vedmaskinen. Har i helgen kört 50 kubik , staplat o klart.. Underbar maskin, en fröjd att kapa ved...

Avatar Fallback

Re: Palax ks 35

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#223596 Körde premiär i helgen. Fyllde en tippkärra ( drygt 7 m3 stjälpt) på en timme men då höll vi på att böka lite med inställningar och så. Säger någon att dom kan köra 10 m3 per timme med fin ved så säger jag inte emot!
Ett bra stockbord är A och O för att höja produktiviteten!

Användarvisningsbild

Re: Palax ks 35

jonathanA  
#223700
zeaflower skrev:Körde premiär i helgen. Fyllde en tippkärra ( drygt 7 m3 stjälpt) på en timme men då höll vi på att böka lite med inställningar och så. Säger någon att dom kan köra 10 m3 per timme med fin ved så säger jag inte emot!
Ett bra stockbord är A och O för att höja produktiviteten!


50cm pannved lr?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).