Avverkning (slutavverkning)

Slutavverkning eller inte-behöver input

21 inlägg 15973 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller inte-behöver input

Skogsforskare  
#215810 Nej, ålder bestäms genom räkning av årsringar.
Lagen gäller även för små bestånd så du kan inte göra riktigt hurcdu vill, inte glesa ut mer än lagen tillåter, osv.

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller inte-behöver input

Fredrick  
#215813 Får väl gå ut och räkna eftersom man tydligen inte fullt ut kan lita på min skogsbruksplan. Strular till det extra eftersom beståndet är felklassat från början med sitt T22.

   TS
Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller inte-behöver input

surjämten  
#215819 När jag ser bilderna tänker jag spontant.
Perfekt vedställe. Manuell huggning.
Ta bort eller spara precis som du vill ha det. Skapa ett område som du kan glädjas åt den närmsta tiden och där du dessutom ökar tillväxten med denna åtgärd !!

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller inte-behöver input

Fredrick  
#221849 Hej

Tänkte återkoppla lite eftersom det kanske är trevligt att få reda på hur det blev.
Jag valde att ta ner nästan allt. Sparade enbart björk samt några tallar uppe på en mindre bergsknalle. Nu blir det att återplantera med masurbjörk och ett litet experiment med bok.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Slutavverkning eller inte-behöver input

towes  
#221850
Fredrick skrev:Nu blir det att återplantera med masurbjörk och ett litet experiment med bok.

Kul med feedback.
Hur gör du med hägn?

Avatar Fallback

Re: Slutavverkning eller inte-behöver input

DrDamp  
#221863 Har sj oxå ett linande bestånd, funderar oxå på ta ned allt och lämna nå björkskärmar och se om gran tar sig mera där, är en del gran och tall där nu oxå men mycket asp och björk. Är en gammal åker från 40-50 talet

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).