Trädfällning (arborist)

Börja med underskär vid riktskär

103 inlägg 50461 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

machonisti  
#219556
superglue skrev:
foton skrev:Har haft motorsåg sedan 59 och har fält många tusen träd, altid underskär först. Har alldrig använt något sikte på sågen, träden hamnar där jag vill utan kilar och brytjärn.



Låter fantastiskt? Hur gör du när trädet lutar tex mot ett hus, elledning väg eller annat som man helst ska låta bli att fälla över? Är du bara grymt stark kanske?

Då är väl sågen överflödig, bara att rotrycka som Obelix!

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

foton  
#219574 Jag har tydligen satt myror i huvudet på många med utalandet att inte använda kilar och brytjärn. Dom första 30 åren i skogen gjorde jag det, men nu för tiden i egen skog är det onödigt. Har alltid med mig traktor med huggarvagn och vid svåra fällningar kan man ta hjälp av kranen. Går det inte att komma nära får man vänta på medvind.

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Micke Holmgren  
#219658 Är en glad amatör som börjar med undre riktskär, använder oftast kilar och Hq 359 med 18". :mrgreen:
Kvistning görs av Hq 346 med 13"

Beronde på situation blir det riktskär sedan ena sidans fällskär, i med 2 kilar (ifall en hoppar ut),
sen kapas resten av fällskäret från säker sida.

Är det lite knepig fällning blir det säkra hörnet med tillfixning av brytmån före fällskär.
(De med mycket brunröta är inte kul, svårt å driva kilen när man bara har 5cm frisk ved på en 35 stam) 😡

De flesta granar hamnar inom metern mot sikte, sen har man ju alltid de obligatoriska få som ska jäklas och går bakåt. :oops:

Fälla i motvind kräver lite annan teknik har jag märkt, särskillt om trädet bara är 15-20 cm vid rot, kilen glider bara ut... En 4-5m slana som spändes mellan mark och trädet i fällriktning fungerade kannon, övning ger färdighet. :smile:

Har fält en gran med 50cm i bh med bakåtlut å grenar på "fel sida", krävdes 5 kilar å ett jäkla bankande... 8)

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

machonisti  
#219767
foton skrev:Jag har tydligen satt myror i huvudet på många med utalandet att inte använda kilar och brytjärn. Dom första 30 åren i skogen gjorde jag det, men nu för tiden i egen skog är det onödigt. Har alltid med mig traktor med huggarvagn och vid svåra fällningar kan man ta hjälp av kranen. Går det inte att komma nära får man vänta på medvind.

I den egna fickan får man styra själv.
Kan man ändå inte styra får man lov att vänta.
Vänta på styrkan från himlens kraft.
Eller luta sig mot modern teknik.
Ifall man inte kila vill.

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

halvproffs  
#219774
foton skrev:Jag har tydligen satt myror i huvudet på många med utalandet att inte använda kilar och brytjärn. Dom första 30 åren i skogen gjorde jag det, men nu för tiden i egen skog är det onödigt. Har alltid med mig traktor med huggarvagn och vid svåra fällningar kan man ta hjälp av kranen. Går det inte att komma nära får man vänta på medvind.


Och jag som har haft motvind hela livet :wink:

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

perra67  
#220536 Hej angående Lutande träd å träd som står taskit till .
Andväder jag ett spel med lång lina eller dreja (spak lyft block) sen en sling/snara 4 till 5 meter upp på stammen å spänner bra duktigt innan jag börja såga ,
Ju större å fetare träd ju mer får man ta i , sen såga ett fäll skär samt ha ett stort gånghjärn.
de trän ja pratar om är sådanna som är stora i omfång,
Har även andvänt av traktor eller spel Vinch ,
då jag har tagit ner träden
har blivit ett 40 tal träd å de ha kommit dit jag vill,
mvh Perra j

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

svampbob  
#220555 Ang rikt och fällskär vid vilken diameter börjar ni tillämpa det? För egendel tror jag att det börjar vid diameter över 15 cm.

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

machonisti  
#220556 Jag sågar ett slarvigt fällskär på mindre trän sen ökar noggrannheten med diametern. Ibland på klen diameter blir det bara ett tunt överskär. Lättare att rikta kronan med riset dit det ska med fällskär, fastän trädet är litet tycker jag.

Användarvisningsbild

Re: Börja med underskär vid riktskär

svampbob  
#220562 Ja en rispa till fällskär är bra för riktningen och så slipper man en irriterande spjälkning.

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Tosca  
#220564 Även de som bara är en dryg svärdsbredd brukar jag jacka ur lite för riktskäret, det är så lätt att de spjälkar och drar med sig jord med rotbenen annars.
Sen sågar jag oftast bort brytmånen innan det fallit färdigt, så slipper jag sätta an svärdet igen bara för att få loss stammen.

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

betula-kolarn  
#221717 "gamgubbarna" oavsett ålder. De som hade lite vana från stocksåg och yxa fick ju med sig att göra underskär först och sedan hugga med yxan in till jämnt avslut. Den metodiken sitter i även sen när det blev en motorsåg i näven. Det har jag förstått som en anledning till att en del av "gamgubbsen" gör underskäret först.
Att såga säkert hörnklacken lite under fällskärets nivå gör så man minskar risken att såga i kilen/brytjärnet. Snett eller plant har mindre betydelse, tycker jag, en smaksak

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

rikard_e  
#221721
Tosca skrev:Även de som bara är en dryg svärdsbredd brukar jag jacka ur lite för riktskäret, det är så lätt att de spjälkar och drar med sig jord med rotbenen annars.
Sen sågar jag oftast bort brytmånen innan det fallit färdigt, så slipper jag sätta an svärdet igen bara för att få loss stammen.


Hur menar du nu? sågar bort brymånen innan det fallit färdigt?

Sågar du av brytmånen från att trädet börjar falla tills det att trädet slår i backen?

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

Tosca  
#221722 Träd med en diameter på dryga svärdsbredden brukar jag kapa av brytmånen på när det börjat falla. Jämför gärna med hur det är med röjsågen, då kapar man loss trädet utan att ange mer än en ungefärlig fällriktning genom stubbens vinkel.

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

rikard_e  
#221758
Tosca skrev:Träd med en diameter på dryga svärdsbredden brukar jag kapa av brytmånen på när det börjat falla. Jämför gärna med hur det är med röjsågen, då kapar man loss trädet utan att ange mer än en ungefärlig fällriktning genom stubbens vinkel.


Jaha svärdsbredden är lite annat!

Blev lite orolig först :wink:

Avatar Fallback

Re: Börja med underskär vid riktskär

OlarsM  
#239654 Jag sågar alltid uppifrån först. :geek: Fick lära mig d på Skogsvårdsstyrelsen på 90-talet. Dom sa att, att såga dt undre skäret först är gammaldags. För när dom sågade med svans, så såga man in d nedre skäret. Sedan högg man dt övre me yxa. :(|) så d så. ^#(^

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).