Avverkning (slutavverkning)

pris på slipning

23 inlägg 28582 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: pris på slipning

rikard_e  
#221550
Vedmaskin skrev:
rikard_e skrev:Of topic, men vad borde man då ta för att handfila motorsågkedjor åt andra?


Kan man inte fila sin motorsågskedja själv. Då ska man nog inte hålla i en motorsåg. :???:

Det besvarade inte min fråga precis, men kan hålla med dig om att dom inte ska röra ett såg.
Men det kommer dom göra oavsett jag filar kedjan åt dom eller ej :wink:

satt på jobbet och filade alla mina egna kedjor. Fick höra rätt otroliga historier av kunder och annat folk om motorsågning.

tex en som köpte ny kedja varje gång den började bli slö L-)

Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

finskpinne  
#221654
D Brown skrev:Hah, fiskpinne :)

Såg två Grindy till salu här på byn för 10.000 inkl moms, måtte väl vara billigt om dom är funktionsdugliga?
Vem blir först?

http://www.blocket.se/orebro/Grindy_Sag ... w=1&last=1


Ja billigt å billigt. Dom lär ju nog vara ganska mycket använda eftersom det verka som om dom har använts i yrkesbruk. Men å andra sidan så är det ju ingen avancerad teknik på dom heller så dom är ju inte så dyra att underhålla... Men nog tror jag att priset ska gå att diskutera från det som stod i annonsen nog...

Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221691
rikard_e skrev:
Vedmaskin skrev:
rikard_e skrev:Of topic, men vad borde man då ta för att handfila motorsågkedjor åt andra?


Kan man inte fila sin motorsågskedja själv. Då ska man nog inte hålla i en motorsåg. :???:

Det besvarade inte min fråga precis, men kan hålla med dig om att dom inte ska röra ett såg.
Men det kommer dom göra oavsett jag filar kedjan åt dom eller ej :wink:

satt på jobbet och filade alla mina egna kedjor. Fick höra rätt otroliga historier av kunder och annat folk om motorsågning.

tex en som köpte ny kedja varje gång den började bli slö L-)


Kan väl inte ge något bra svar på det. :oops: Men inom det segmentet som inte kan eller ska hålla i en motorsåg brukar det finnas pengar. :mrgreen:

Å eftersom en filad kedja är vassare än en ny så borde väl man kunna ta minst nypris. :mrgreen:

Skämt åsido. Du måste räkna på hur lång tid du behöver för att fila kedjan (beroende på hur misshandlad den är) och dela det med din förväntade timlön. Får du inte ut det så blir det välgörenhet. Går det bra så du får ut mer så är det ännu bättre.

Men sen är den springande frågan. Vill man betala detta? :)

Avatar Fallback

Re: pris på slipning

rikard_e  
#221828 Precis, knösarna har för tjock plånbok i bakfickan för att sitta rakt när dom ska fila.

Får fråga runt, har både maskinslip och kan handfila så

Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

JensSkoog  
#221864 Har en kjenning som betalte norske kroner 125 for å slipe et 13 tommers kjede i en butikk. Det er rein svindel. Selv har jeg en STIHL HOS, slipemaskin. Tar mellom 5 og 10 min å slipe et 13 toms kjede inkludert ryttere. Da burde det koste omtrent 30 - 35 kroner. Har mange kjeder til sagene mine, og bytter straks jeg kjenner at det biter dårlig. Da går arbeidet lettere og bensinforbuket ned.

Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

stegmaster  
#221898 Jag brukar ta 35-40 kr pr kedja(40 om ryttarna ochså får tas), av "granner"/bekanta som kommer med vedmaskin/motorsågkedjor.
Er ju inte så mange kedjor det rör sig pr år, men inte "skitar jag til mig" gratis. :wink:
Ingen som klagat på priset så langt, sen er det ju dom som frågar mig, inte omvändt, så då betalar dom vel vad jag begjär. :mrgreen:
Sliper med en Grindomatic v12.

Användarvisningsbild

Re: pris på slipning

Hammaren  
#221910 Hej stegmaster. Jag har nu köpt mig en Grindomatic v12, och slipar till en komatsu 941, 96drivlänkar lååånga kedjor, och jag tar 55 öre drivlänken som tycks vara nåt standardpris häromkring. det blir drygt 52kr för en kedja. Det är ju alldeles för billigt enligt min mening. men man får väl köpa nån mer slipmaskin så småningom, så blir det väl bättre lönsamhet. Mvh/Hammaren

   TS
Avatar Fallback

Re: pris på slipning

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#225007 25 öre länken betalar vi... Billigt!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).