Avverkning (slutavverkning)

Beställa en slutavverkning, för dumies

10 inlägg 10157 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Beställa en slutavverkning, för dumies

Keann  
#221033 Hej

Jag har en riktig nybörjarfråga vilket jag också är.
Jag har köpt ett skogsskifte på +50hektar och ska göra min första avverkning för börja att betala av lånet. Jag bor i västernorrlandslän, skulle gissa på att det är runt 8-10 hektar som ska avverkas.

Men hur går jag tillväga nu?
Hur tar jag in offerter? räcker det med att jag mailar ett X antal uppköpare med en skogsbruksplan och en deadline på offertinlämnan

Vad bör jag fråga om i offerten förutom ett pris? plantering? grot? mm?
Måste jag medela skogsvårdsstyrelsen först? Hur medelar jag dem?

Är det något annat jag ska tänka på?

Är som sakt en nybörjare men villig att lära av er är väldigt tacksam för hjälp

Tack på förhand



   TS
Iggesund Forest BlueLine skördarsvärd, Norrländsk urkraft
Användarvisningsbild

Re: Beställa en slutavverkning, för dumies

vetinte  
#221039 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 16:16, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Beställa en slutavverkning, för dumies

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221068 Gå in på skogsstyrelsens hemsida så tror jag du hittar lite information där.
Skogsstyrelsen ska ha en anmälan sex veckor före avverkning, anmälan går att göra på "Mina sidor" på deras hemsida. Du får logga in med BankID.

Avatar Fallback

Re: Beställa en slutavverkning, för dumies

Keann  
#221275 Tack för länk tipsen, har läst igenom allt men har fortfarande några funderingar.

Läser på skogsstyrelsen att man måste meddela avverkning 6 veckor innan avverkning, kontaktar man dem då innan man tar in offerter eller jag man det efter?

Har även läst igenom skogsaktuellt artikeln, och läser där vad mans ska tänka på, det var en bra artikel.
Men nu när jag tar in en offert kan någon skriva ner vilka vitala punkter jag ska ta upp. Kanske någon som gjort en avverkning på sistone som kan beräta hur du gjorde?

Tack på förhand

   TS
Avatar Fallback

Re: Beställa en slutavverkning, för dumies

fdskog  
#221284 Säljer du rotpost / avverkningsuppdrag till skogsköpare så anmäler oftast köparen.
Skulle jag vart du skulle jag stämpla skogen och skicka stämpelrapporten till flera olika virkesköpare som får inkomma med offert på alltihop.
Sen beror det ju på om du ska plantera själv. Jag skulle sortera ut de två bästa offerterna och be dom ge offert även på plantering om jag inte gör det själv. Sen kan man ju räkna ihopat på totalen o se vem som ger bäst.

Se också till att avtala om att det avverkas och körs ut medan marken är tjälad, alternativt avtala om återställande av markskador. Inte roligt stå med markskadorna som skogsägare.

Avatar Fallback

Re: Beställa en slutavverkning, för dumies

Keann  
#232274 Min tanke är att sälja ett avverkningsuppdrag, jag håller på att leta upp så många virkesuppköpare i Ångermanland som möjligt för att be om ett offertförslag.
Vilka virkesköpare vet ni om i Ångermanland? dom jag kommer på nu är (SCA, Holmen; Norra och norrskog)

När jag fått in en samling virkesuppköpare tänkte jag skicka in min skogsbruksplan till dem och be om en offert från dem. Därefter gallrar jag ut dom bästa och frågar om markberedning/plantsättning mm.

Låter det som en bra plan? borde jag göra annorlunda?

   TS
Avatar Fallback

Re: Beställa en slutavverkning, för dumies

torpöbo  
#232278 Se till att avtala bort skiljedomsförfarandet mot förfarande vid tingsrätt i de avtalen som de kommer med. Sen kan man ju även skriva in föryngringsgaranti om bolaget skall plantera åt dig.

Användarvisningsbild

Re: Beställa en slutavverkning, för dumies

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232328 Ta ut de enskilda virkesköparna (en och en) på en rundvandring på fastigheten och resonera. En skogsbruksplan blir snabbt gammal och inaktuell, samt speglar inte nödvändigtvis din åsikt hur din fastighet bör skötas.

När du sedan har valt virkesköpare, se också till att träffa dennes entreprenörer, så att dessa också får reda på dina tankar om fastigheten - samt att du visar flaggan! Annars blir det lätt obehagliga överraskningar efteråt.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Beställa en slutavverkning, för dumies

salar  
#232352 Nätraälven är en till skogsköpare

Användarvisningsbild

Re: Beställa en slutavverkning, för dumies

Skogstomte  
#232368 Var omsorgsfull både i valet av köpare och när du skriver in extra klausuler i kontraktet. Standardavtal ger köparen ganska mycket frihet. Stressa inte även om den tickande räntan kan ha en stressande effekt. Kan vara bättre att ta en lite mindre avverkning först för att "prova på". Man kommer alltid på något i efterhand och då kan det vara skönt om det inte är för stort stycke som det blev något fel med.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).