Öppna kategorin

Är Unikaboxen död?

25 inlägg 36681 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Är Unikaboxen död?

Kse  
#209814
Herr Krånglin skrev:
Kse skrev:
huggarn82 skrev:här har du en gammeldags unica box som var vanlig i början/mitten på 1900-talet
http://www.surplus.se/component/page,sh ... Itemid,26/


eller så dom här vanliga i silver som åkare brukar ha:
http://www.egrey.se/lunchbox-unicabox-p-760.html

Just en sån jag letar!
Tusen tack.
Men den var duktigt pris på den tycker jag, 719 rikstaler!
Nåja, ett ex beställt till farsgubben
unicabox.jpg



Länken är död :cry:

Är det någon som vet någon annan sida där man kan köpa en sån där silverbox ???


Ja egray.se verkar inte finnas kvar.
Jag fick dock min unikabox efter en påminnelse, men det tog två månader.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Är Unikaboxen död?

Herr Krånglin  
#221265 Unikboxen är inte död :ymparty:

Ovanfjäll i Hoting tar hem dem i olika färger .
Har just fått hem min svarta box.
Ska ta nått kort och slänga ut på den

Användarvisningsbild

Re: Är Unikaboxen död?

rocky  
#221310 http://www.granit.com/?id=9832

Avatar Fallback

Re: Är Unikaboxen död?

Sti  
#221341 Äkta unikaboxar ser inte ut som på presenterade bilder. Unikaboxen har löst lock som sitter med en rem rakt över. Finns inga lås eller gångjärn på en sån...

Avatar Fallback

Re: Är Unikaboxen död?

elis  
#221362 http://sv.wikipedia.org/wiki/Unica-box

Den utvecklades ju som allt annat, tack och lov, den där långa lådan med en rem blev förstås fram- eller baktung och oreglerlig att bära. En amerikansk grundide, bra början men inte mycket att ha egentligen :lol:
Så då gjorde man en riktig mat- och papperslåda med handtag o s v. Den kallades också unika eftersom det är ett varumärke för massor av produkter tillverkade av papp. Populär bland många just för att det fanns ett pappersfack för körordrar, tidkort och annat. Åsså gick det ju att ställa i flaskor och termosar.
Så en riktigt bra unika är en unika det också, tycker i a f jag.

Avatar Fallback

Re: Är Unikaboxen död?

mooos73  
#801435
1684331913_20230517_155617.jpg
Sti skrev:Äkta unikaboxar ser inte ut som på presenterade bilder. Unikaboxen har löst lock som sitter med en rem rakt över. Finns inga lås eller gångjärn på en sån...

Nyinköpt!!

Avatar Fallback

Re: Är Unikaboxen död?

jannee  
#801440 Liknande lådor görs väl i Polen gjordes för i tiden i Alstermo av lump, numera är det väl papp - om jag inte minns helt fel.
Min morfar hade en väldigt liknande box som just kallades unikaboxen.
Den hade en rem över locket, verkade vara helt outslitlig.
Var vanlig i USA = Morfars favoritlåda.

Avatar Fallback

Re: Är Unikaboxen död?

mooos73  
#801471 Är stämplad Alstermo bruk men den kan ju vara tillverkad i Polen och dom importerar dem?

Avatar Fallback

Re: Är Unikaboxen död?

Engelthon  
#801486 Unica-box var tillverkad av en av tidens första vad vi skulle kalla idag bio komposit. Den var tillverkad av 100% cellulosa som behandlades med svavelsyra och Zink vilket fick namnet vulkanfiber.

Osäker om man använder just denna metoden idag, men det är en helt ofattbar och oftast bortglömd 100% fossilfri produkt som näst intill är bättre än plast.

Jag har för många år sedan tittat på att ersätta plaster på bilar, (stötfångare, skärmar m.m.) med just vulkanfiber som belagts med olika biopolymer för att klara väta m.m. Dessa var klart bättre än likvärdiga plastprodukter. Problemet var att det tog längre tid att tillverka och blev dyrare. Jag gjorde även andra studier som visade sig kunna ersätta till och med vissa stålkonstruktioner i ex. bilar med just harts och cellulosa.

Men det skulle vara intressant och veta om det är vulkanfiber som dessa är tillverkade av.

Avatar Fallback

Re: Är Unikaboxen död?

mooos73  
#801516 Såg nu att min box är svensktillverkad, dock står det inte vad det är för material.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).