Skogsnyheter

Miljömålsberdningens rapport.

64 inlägg 41603 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Miljömålsberdningens rapport.

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#200385
Tosca skrev:
lfq skrev:på jobbet så kan jag läsa den i lugn och ro.

Du jobbar inte i skogen va?


:grin: :grin: :grin: :grin:

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210521 Det kan nog landa i en nationellt skogsprogram http://www.lantbruk.com/skog/jag-tror-v ... ogsprogram :shock: 😡

Hela hanteringen luktar trubbel lång väg... http://www.lantbruk.com/debatt/den-foro ... ringssagen
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

towes  
#215977 Debbaten fortsätter. Svar på Jacobsson/Thuressons artikel, andra länken i Nikings inlägg ovan.

http://www.lantbruk.com/debatt/fler-gam ... k-mangfald

SNF sågar officiell statistik från riksskogstaxeringen men presenterar ingen egen. Mal bara på om hur fel dagens skogspolitik är. Har sett tendensen tidigare - flytta gränsen lite till och lite till och...
Alla människor är unika i sitt tyckande och man ska inte dra hela SNF över en kam, men jag tror att det finns en hel del motvilja även mot själva ägarfrågan i dessa kretsar. Således inte bara natur utan även en del ideologi. Det vore intressant att se fördelningen av partifärg bland SNFs medlemmar. Jag är kanske fördomsfull nu men jag gissar att (v) kommer god tvåa...

En sak har SNF-skribenterna dock rätt i, nämligen: "upprepade brott mot certifiering tillåts begås över tid utan att certifikat blir suspenderade". Men den papperstigern har diskuterats i andra trådar.


Firma Jacobsson/Thuresson igen med ett direkt svar på ovanstående.

http://www.lantbruk.com/debatt/fler-dom ... nspecified

Gillar rubriken: "Fler dömda skogsägare och fler lagbyråkrater är inte heller biologisk mångfald".

   TS
Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#216067 Towes, tack för länkarna. Jo det finns nog en hel del vänsterfolk i SNF. Finns det kanske någon partipolitisk undersökning bland SNF:s medlemmar? Den skulle nog visa på minst lika stor skevhet som bland journalisterna http://www.journalisten.se/nyheter/sven ... ljopartiet

Vad certifieringen beträffar, så är den helt frivillig och ligger därmed helt utanför skogsvårdslagens domäner. Det står var och en fritt att sätta upp en egen certifiering efter eget tycke och smak. Ska man dock locka några större mängder medlemmar, så behöver ju merbetalningen stå i proportion till det utökade åtagandet (utöver skogsvårdslagens minimikrav). Dagens merbetalning ligger endast på några få procent... Motsvarande siffra inom lantbruket är ca 40-100% (exklusive särskilda EU-stöd för s.k. ekologisk produktion).
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217216 SNF vill ha mer detaljstyrning http://www.lantbruk.com/skog/det-behovs ... detaljniva
LRF vill ha mindre detaljstyrning http://www.lantbruk.com/skog/det-visar-hur-svart-det-ar
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

towes  
#221140 Apropå SNF, de verkar dessutom ha lite udda begrepp om vad som är skog. Samt även vilken skog som kan bära svamp i framtiden.

Kan det vara så att de har tappat greppet om verkligheten? Eller är det bara "smart" marknadsföring för att gynna egen sak? (Självklart är det båda.)

http://www.lantbruk.com/ledare/skog-ell ... nspecified

   TS
Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221186 SNF är läskiga, de ljuger medvetet och välplanerat.

Men, mer intressant, och uppiggande är det inlägg som Martin Anderberg, ledamot av LRF ungdoms styrelse skriver i Skogsland. Mer sånt från oss som äger skog och har all anledning att vara stolta över det. Jag menar, om en sån i sammanhanget nybörjare som jag tycker att jag har något att säga vad ska då ni riktiga flergenerationers skogsherdar ha att berätta.!

Gillar också LRFs initiativ att bjuda in "folk" till skogen. Det borde vi göra var och en, finns ju massor att visa, inte minst att det finns svamp i skogen....

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

totte  
#221253 Håller helt med dig här Uvskogen, tycks som det finns en oerhörd omedvetenhet om att större delen av all skog vi har i landet inte är några s.k. naturskogar utan resultatet av skogsbruk i många former. Och just alla privatskogsägare som sköter sin skog både ekonomiskt och skonsamt har ju en väldigt stor möjlighet att visa upp att det är just den skötta skogen som är den natur som vi faktiskt helst vistas i.

Tyvärr förstörs mycket av bilden av det ofta ganska brutala storskaliga skogsbruket, i mångas tänkande dras allt ekonomiskt skogsbruk över en kam.

Å andra sidan så är det också ofta så att alla som förespråkar naturvård jämställs med de närmast militanta kampanjmakare som finns bl a inom SNF.

Så det finns egentligen två fronter att slåss på, mot SNF och dess gelikar och mot det förakt för sund och riktig naturvård som allt för ofta visas från bolag och andra stora markägare.

För jag tror att de flesta här är ganska överens om att det inte borde finnas någon grundläggande motsättning mellan god skogsvård och god naturvård, de flesta som äger skog vet ju redan hur naturen och skogen skall vårdas tillsamman, för den skog de har är ju redan vårdad natur.

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

vetinte  
#221276 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221328
vetinte skrev:
totte skrev:Håller helt med dig här Uvskogen, tycks som det finns en oerhörd omedvetenhet om att större delen av all skog vi har i landet inte är några s.k. naturskogar utan resultatet av skogsbruk i många former. Och just alla privatskogsägare som sköter sin skog både ekonomiskt och skonsamt har ju en väldigt stor möjlighet att visa upp att det är just den skötta skogen som är den natur som vi faktiskt helst vistas i.

Tyvärr förstörs mycket av bilden av det ofta ganska brutala storskaliga skogsbruket, i mångas tänkande dras allt ekonomiskt skogsbruk över en kam.

"Och just alla privatskogsägare som sköter sin skog både ekonomiskt och skonsamt har ju en väldigt stor möjlighet att visa upp att det är just den skötta skogen som är den natur som vi faktiskt helst vistas i."
Där uppstår ju ett problem när allt fler köper skogsmark just bara för att göra pengar (tog upp i tråden Förvärvstillstånd viewtopic.php?f=17&t=16357).


Idag ligger ju fastighetspriset skyhögt över virkesvärdet, varför det inte lönar sig att köpa skog, hugga ner så mycket som möjligt och sedan sälja skogsfastigheten. Det blir nämligen en urusel affär.

Däremot kan det vara lockande att ta ner en del skog, för att frigöra pengar för antingen amortering av lån, ta ut för lön eller göra någon investering (t.ex. en ny maskinhall).


vetinte skrev:Det andra problemet är ju att mindre fastigheter slås ihop med större o därmed sätter mindre kapitalstarka ur spel på sikt. Alltså dom som kanske skulle vilja ha en fastighet som dom kan sköta på halvtid tex. Men dom mindre hemmanen försvinner allt mer tyvärr.


Rationaliseringar har pågått länge och är ingen ny fluga inom jord och skog.


vetinte skrev:Jag för egen del hade turen att hitta et efter 10-12 års letande. Men under dom åren så såg jag många våldtagna fastigheter.


Vad avses med uttrycket "våldtagna fastigheter"? Mycket hyggen, som inte är planterade och/eller eftersatta röjningar? I så fall borde det vara perfekt objekt för den som vill syssla med praktiskt skogsbruk på fritiden...


vetinte skrev:Tyvärr så råder ju tanken att man gör allt för pengar och att man skall investera sig ur kriser. Det kan väl funka till en viss gräns. Jag är av den uppfattningen att vi kommer att hamna i den situationen att dom stora inte kan bli större (mark kommer inte att finnas) och därmed faller tanke att bli större för att kunna överleva.
Och då är vi tillbaka till dom små som med lite enklare medel vill driva något. Men eftersom allt då är så stort så blir där ett problem. Alla hus etc som fanns på dom mindre ställena har ju förfallit. Så det blir ju till att börja från noll. Vrida tillbaka klockan 200 år.

"Tyvärr förstörs mycket av bilden av det ofta ganska brutala storskaliga skogsbruket, i mångas tänkande dras allt ekonomiskt skogsbruk över en kam."
Så är inte detta en fråga som vi måste driva ? tex genom bosättningskravets återinförande ? Kanske till och med förbud mot för stora sammanslagningar ?
På något sätt uppmuntra folk att ta över ett mindre hemman. Från kommunhål tex. Där klagas ju så mycket på att landsbygden avfolkas.
Bara för att ta lite snabba exempel.
(jag har ett prakt exempel men det blir så långt) :lol:
Men skulle vi mindre kunna "marknadsföra" dom tankarna så kanske vi skulle komma en bit på vägen.


Jag tror definitivt inte på några juridiska storleksbegränsningar i skogsbruket. Sådant kan nog marknaden sköta själv. Blir det för stort, så blir det nog samägande eller avstyckningar. Jämför med den aktuella debatten angående rationaliseringsförvärvhttps://skogsforum.se/viewtopic.php?f=17&t=16159

Inte heller vill jag se några krav på bosättningstvång heller. Det är upp till markägarna var de vill bosätta sig. Hur skulle det se ut om alla anställda på en arbetsplats enligt lag var tvungna att bo inom en viss radie från arbetsplatsen? Skulle garanterad bli ett jäkla ramaskri med en sådan lag.

Det stora problemet är nog att folk i gemen bor i städer och saknar en naturlig koppling till skogs och lantbruket. Avverkning är helt enkelt skördetid. Sedan börjar det om med markberedning och (vanligtvis) plantering. Men stadsfolket ser bara skövlad skog.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

vetinte  
#221335 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:27, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221353
vetinte skrev:
Niking skrev:Det stora problemet är nog att folk i gemen bor i städer och saknar en naturlig koppling till skogs och lantbruket. Avverkning är helt enkelt skördetid. Sedan börjar det om med markberedning och (vanligtvis) plantering. Men stadsfolket ser bara skövlad skog.
/Niklas

Jag har "skalat" ner dit inlägg en del. (av utrymmes skäl) Hoppas du inte misstycker :grin: . Har försökt svara på det du skrev i ditt inlägg.


Tack och lov går det ju att återställa inlägget! :lol:

vetinte skrev:F*n nu ska jag se om jag får med allt :lol:
Jo med "våldtagna fastigheter" menar jag tex att någon köper en fastighet (oftast en under 50ha) med hus etc. Går in o avverkar rubbet. Vare sig det egentligen är virkesmoget eller inte. Kanske är en del det men rubbet tas ändå. Och jag har sett mängder med sådana hemman. Som mycket väl skulle kunna "brukas" så man kunnat försörja sig på tex en halvtid. Under många år framåt.
Kan ta ett litet exempel: En fastighet på (har för mig) 37ha skog. Var jag och såg på för ca8 år sen. Han som skulle sälja hade köpt 2 år tidigare för 260,000:-. Avverkat för (hörsägen) strax över 500,000:-. Och skulle nu sälja för 475,000:-. Det står fortfarande orört idag. Körskador och ej återplanterat och huset förfaller. Eftersom jag INTE såg fastigheten innan så kan jag givetvis inte vara säker på alla uppgifter. Utan ser bara slutresultatet. Och gör en bedömning utefter vad jag hört från närboende. Men även från fall jag sett med egna ögon. Som stämmer ganska bra överens med bilden.


Nyligen köpt för 260´, avverkat för 500 000 och säljer nu för 475´låter nog som hörsägen, tycker jag. Men stämmer siffrorna är det bara att gratulera (givet att h*n får ut begärda 475´).

vetinte skrev:
Niking skrev:"Rationaliseringar har pågått länge och är ingen ny fluga inom jord och skog."

Nej det är det inte. Men jag tror inte på en fortsatt sådan väg. Det kommer ju att sluta med att där inte finns mer att köpa. Hjulen går liksom för fort o då hinner man inte tänka efter före. Så någon form av "broms" skulle man hitta.


Det fixar nog marknaden. Utbud och efterfrågan. Ökar efterfrågan, så ökar priset. Blir det för dyrt, så minskar efterfrågan - och på sikt även därmed priset!

vetinte skrev:
Niking skrev:"Mycket hyggen, som inte är planterade och/eller eftersatta röjningar? I så fall borde det vara perfekt objekt för den som vill syssla med praktiskt skogsbruk på fritiden..."

Ja det kan jag hålla med om. (de mä) Men tyvärr så är det sällan dom kommer ut på marknaden i tid så att säga. (Jag tänker då främst på att bostadshus förfallit såpas så det inte går att göra ve de.) Och då är det ju svårare att driva det. Särskilt om man bor längre bort men vill flytta till ett sådant ställe.


Fallfärdiga byggnader bör ju rimligtvis sänka priset på fastigheten. Hade byggnaderna varit i ordning, så kanske priset på fastigheten blivit ett helt annat.

vetinte skrev:Ang bosättningskravet så är min uppfattning ganska klar (tror jag) :lol:
Jag är inte häller för överförmynderi o sånt. Men jag tror att det skulle kunna vara ett bra instrument för att öka brukandet i den riktning jag tycker vi bör gå. Och jag vet att de finns andra som tänker lite så. Har en kompis som letar ställe. Men de har han gjort i 2-3år nu. O själv letade jag i 10-12 som sagt. Innan jag hittade ett litet ställe som går att sköta på de viset. Ock även lokal befolkningen beklagar sig över utvecklingen som gör att just sådana här ställen förfaller när där finns spekulanter som är intresserade. (finns många anledningar till att dom inte vill sälja. Men et ofta återkommande argument är "det kan vara bra att ha").


Tja, prisförhållandet mellan arbete och skogsråvaran har ju förändrats ganska mycket under de senaste 50-100 åren. Arbetet har blivit mycket dyrare, varför mekaniseringen i skogsbruket gått väldigt långt. Få som avverkar skog med yxa och handsåg idag...


vetinte skrev:Många ställen som står och ägaren bor långt bort. Byggnaderna förfaller och åkrarna slyar igen och nån gång avverkas skogen. Vad finns då kvar :?:
Jag tycker inte om den utvecklingen.
Som 100% bonde säger:
"Jag vill inte tillbaka till stenåldern, detta är bara ett försök på att göra det lite enklare" :lol:


Det räcker att gå till min egen skogsfastighet, som till största delen består av f.d. åkermark och är nerlusad med gamla torpställen. Som agronom kan jag dock trösta mig med att det dock var marginaljordar, som planterades igen.

Visst hade det varit skojigt att ta en tidsmaskin och besöka de nuvarande ägorna runt år 1900, men jag är nog trots allt nöjd med att leva nu.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Camwood  
#221388 Bästa Vetinte har du någon skoglig anknytning överhuvudtaget :?: Jag ber om ursäkt för att jag kapar tråden. Men Vetinte skriver i många trådar och har åsikter om ALLT o ALLA och ändå hänvisar han att han inte kan någonting :surp: (vet inte :cry: )

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

vetinte  
#221415 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 08:28, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Miljömålsberdningens rapport.

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#221523
vetinte skrev:
Niking skrev:
vetinte skrev:Jag har "skalat" ner dit inlägg en del. (av utrymmes skäl) Hoppas du inte misstycker :grin: . Har försökt svara på det du skrev i ditt inlägg.


Tack och lov går det ju att återställa inlägget! :lol: /Niklas


Nu ska vi se om JAG lyckas oxå :lol:
😡 😡 Nej jag får fan inte till det 😡 😡 HUR F*N GÖR DU :?: :?: :?:


Kopiera och klistra klamrar + innehåll. Kolla (i redigeringsläget) vad som inleder respektive avslutar ett citerat inlägg.

vetinte skrev:Jag får försöka göra på mitt sätt. Markerar citaten som vanligt med rött.


Då blir det svårare att spåra äldre inlägg, även om det funkar för stunden.


vetinte skrev:
Niking skrev:"Nyligen köpt för 260´, avverkat för 500 000 och säljer nu för 475´låter nog som hörsägen, tycker jag. Men stämmer siffrorna är det bara att gratulera (givet att h*n får ut begärda 475´)."


Hur mycket hörsägen det är kan jag inte svara på. Men jag kan se att i mitt när område så stor där en del gårdar som förfaller o det tycker jag är tråkigt. O jag vet som sagt oxå att der finns folk som varit i kontakt för eventuellt köp.


Visst är det roligare att se bebodda gårdar än förfallna hus och ruiner. Men dessa boställen måste trots allt vara bärkraftiga av sig självt. Antingen styckar man av en hästgård (som säljs till någon gröna vågare), samtidigt som skogen säljs till någon kapitalstark granne. Eller så spar man fastigheten tills vidare, men bor och arbetar på annan ort. Tycker inte samhället ska tvinga fram olönsamma museigårdar via en korkad lagstiftning, som bara lägger en död hand på utvecklingen.

vetinte skrev:
Niking skrev:"Det fixar nog marknaden. Utbud och efterfrågan. Ökar efterfrågan, så ökar priset. Blir det för dyrt, så minskar efterfrågan - och på sikt även därmed priset!"


Jo vist fixar marknaden en del. Tyvärr tror jag inte på att marknaden kan fixa allt o jag tror oxå att där finns en viss "tröghet" i marknaden. Jag tänker då på att "marknadens" kurvor går sakta men säkert upp men när dom går ner så går det oftast brant o fort.
Och det gäller dom flesta ställena som marknaden har mer eller mindre fritt spelrum.
Jag skulle kunna tänka mig et mer lugnt förfarande. Mer som vågor. Om du förstår vad jag menar.


Statlig eller överstatlig inblandning leder snart till oreda och kostsamma inlåsningar. Låt aktörerna själva sätta spelreglerna, så blir det minst byråkrati.

vetinte skrev:
Niking skrev:"Fallfärdiga byggnader bör ju rimligtvis sänka priset på fastigheten. Hade byggnaderna varit i ordning, så kanske priset på fastigheten blivit ett helt annat."


Ja det gör de ju. Men då är ju en förutsättning för att bosätta sig oxå förstörd.
Så byggnaderna är i många fall a och o för att man skall kunna komma igång om man inte redan bor nära vill säga. (jag var själv beredd att bo i min husvagn om ett sådant ställe skulle dykt upp på den tiden :grin: )


Jo, det är ju ofta dyrare att bygga nytt, än att renovera gamla byggnader. Men som alltid bör köparen analysera objektets helhet innan vederbörande slår till på det. Annars kan det bli många obehagliga överraskningar.

vetinte skrev:
Niking skrev:"Tja, prisförhållandet mellan arbete och skogsråvaran har ju förändrats ganska mycket under de senaste 50-100 åren. Arbetet har blivit mycket dyrare, varför mekaniseringen i skogsbruket gått väldigt långt. Få som avverkar skog med yxa och handsåg idag.."


Japp. Arbetskraft är dyrt idag. Men det beror på många saker (som jag ser på det) o det kanske jag inte skall gå in på här o nu.
Och att motiriseringen har utvecklats är oxå hel riktigt. Men där finns folk bla här som sköter sin skog med traktor o motorsåg. Kanske beroende på storleken o hur mycket pengar dom anser sig vilja/behöver få ut. Så vist finns där folk som är villiga att med egna krafter driva i mindre skala. Men där finns mindre o mindre fastigheter som kan drivas på de sättet tyvärr.


Många som kör med traktor och motorsåg i slutavverkning, har nog en annan huvudsaklig inkomstkälla än den egna skogen. Då blir skogsbruket en hobby som möjligtvis behöver gå runt, men inte generera någon lön.

Inget fel i hobbyskogsbruk, men alla vill inte bedriva detta idag.


vetinte skrev:
Niking skrev:"Det räcker att gå till min egen skogsfastighet, som till största delen består av f.d. åkermark och är nerlusad med gamla torpställen. Som agronom kan jag dock trösta mig med att det dock var marginaljordar, som planterades igen.

Visst hade det varit skojigt att ta en tidsmaskin och besöka de nuvarande ägorna runt år 1900, men jag är nog trots allt nöjd med att leva nu."
]



Jo angående att leva nu kan man ju inte påverka så mycket (ja man kan ju köpa ett rep :lol: ) men det är ju inget alternativ om man vill ha en utveckling.
Men att just dom där Torp ställena försvinner tycker jag är tråkigt. Och jag tycker mig se att där finns fler o fler som skulle vilja ha tag i et sådant och sköta och utvekla.[/quote]

Tja, ska ett torpställe utvecklas, så att det ger en hygglig lön till ägaren, så krävs antingen ett rejält tillköp eller en ordentlig diversifiering (turistverksamhet, tillverkning, sågverk etc.) För att leva på hederlig virkesproduktion kommer aldrig att funka på ett torpställe med dagens priser.
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).