Bioenergi

Vedmaskiner behövs ej

177 inlägg 103759 visningar 22 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Amatörhuggare 62  
#221198 Jag kapar ur grip, direkt i dumpersvagnen. så är det lätt att plocka veden till klyven.
Slipper man böja sig och hämta bitarna på backen. Har gjort en liten läm så man kan tippa lite
när man inte räcker längre. och så klyver man igen. Går kanonbra tycker jag.
När jag kapar har jag en Husqvarna 575 a med 22 " svärd så kapar man hela gripen på en gång.
Om man har för kort svärd så kan man få någon bit kvar, och det finns kastrisk.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#221223
Jan Skog skrev:Då var man klar med veden ..... det tog ca 6 timmar för en årsved ( ca 35 kbm och två man).

Är ensam sen farsan kom bort så årsveden räcker längre än 6 h. Kapar på kärra ca 6 lösmeter direkt ur kran ovanför traktorkärran, tid ca 45 min ensam.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

granqvist  
#221228
Jan Skog skrev:(björk och asp måste dock randas .... endast på en sida oavsett grovlek ... med motorsågen vid kvistningen för att inte mögla


Nån som testat i praktiken om randning kan ersättas med torkning genom syrafällning? Har kört syrafällning nu och då men alltid kluvit ändå.

Efter att vår gamla Hakki electro blev instabil för ca 6-7 år sen har jag kört med inhyrt. Inser nu att "kapning ur grip" bör testas. Skotare och traktorsläp finns. Men hanteringslogistiken måste man fundera på innan man kör igång.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#221237
granqvist skrev:
Jan Skog skrev:(björk och asp måste dock randas .... endast på en sida oavsett grovlek ... med motorsågen vid kvistningen för att inte mögla


Nån som testat i praktiken om randning kan ersättas med torkning genom syrafällning? Har kört syrafällning nu och då men alltid kluvit ändå.

Efter att vår gamla Hakki electro blev instabil för ca 6-7 år sen har jag kört med inhyrt. Inser nu att "kapning ur grip" bör testas. Skotare och traktorsläp finns. Men hanteringslogistiken måste man fundera på innan man kör igång.

Allt handlar om hanteringslogistik och sparade timmar vs energiförlusten i veden ifall den inte torkar fullständigt.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Camwood  
#221381
machonisti skrev:
granqvist skrev:
Jan Skog skrev:(björk och asp måste dock randas .... endast på en sida oavsett grovlek ... med motorsågen vid kvistningen för att inte mögla


Nån som testat i praktiken om randning kan ersättas med torkning genom syrafällning? Har kört syrafällning nu och då men alltid kluvit ändå.

Efter att vår gamla Hakki electro blev instabil för ca 6-7 år sen har jag kört med inhyrt. Inser nu att "kapning ur grip" bör testas. Skotare och traktorsläp finns. Men hanteringslogistiken måste man fundera på innan man kör igång.

Allt handlar om hanteringslogistik och sparade timmar vs energiförlusten i veden ifall den inte torkar fullständigt.

Det får du utveckla :???: Om du inte kapar veden rätt så torkar inte veden :?:

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#221765
Camwood skrev:
machonisti skrev:
granqvist skrev:Nån som testat i praktiken om randning kan ersättas med torkning genom syrafällning? Har kört syrafällning nu och då men alltid kluvit ändå.

Efter att vår gamla Hakki electro blev instabil för ca 6-7 år sen har jag kört med inhyrt. Inser nu att "kapning ur grip" bör testas. Skotare och traktorsläp finns. Men hanteringslogistiken måste man fundera på innan man kör igång.

Allt handlar om hanteringslogistik och sparade timmar vs energiförlusten i veden ifall den inte torkar fullständigt.

Det får du utveckla :???: Om du inte kapar veden rätt så torkar inte veden :?:

Tänkte bara på mitt eget problem. Hanterar veden så få gånger att ordentlig torkning inte sker förrän efter 2 år. Dvs så effektiv hanteringslogistik att jag får energiförlust då veden inte torkar. Räknar dock att energiförlusten i veden är mindre än arbetsinsatsens värde, gäller endast egen pannved.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

JensSkoog  
#227084
Jan Skog skrev:Eldar du i vedpanna behöver du ingen vedmaskin.
Kapa veden direkt från gripen (8 kbm tar ca 1 tim en kör kranen och en kör motorsågen).
Lagra veden luftigt i 2 torksärsonger före eldning (björk och asp måste dock randas .... endast på en sida oavsett grovlek ... med motorsågen vid kvistningen för att inte mögla, ek bör ligga som stock ytterligare ett år men behöver inte randas ... skördaravverkad ved är utmärkt ... "randad" vid avverkningen).
Blanda sedan stor och smått när ni eldar (bästa verkningsgrad får man när veden håller 20% ..... det har med förgasningen att göra).
Om ni tycker veden generellt är för grov kan ni skaffa en liten klyv till de grövsta bitarna, tid för detta finns under vintern tex då ni väntar på att elden "tar sig".
Nej köp ingen vedmaskin ..... satsa i stället pengarna på smidig lagring och transport.
Jag har "stålhäckar" på 5 kbm, som jag ställer bredvid vedpannan (ca 5-6 byten/år). Jag lyfter dem med trepunkten.
När vi kapar veden står vi på en "arbetsplattform" = 4 plankor och ett skyddsräcke och veden faller ned i stålhäcken ...... sedan får den stå och torka i 2 år. Visst går det år många vedhäckar, med de kostar inte så mycket.
Ni som redan har vedmaskiner .... pröva med att elda enl ovan ... så kommer ni kanske på att ni kan slippa det "tunga arbetet" vid vedmaskinen varje år.


Med våta somrar och våt høst och våt vinter, så ville det bli mycket surbjørk och møgla asp med den metoden. Jag klyver allt ned til 6-7 cm, men så har jag "Ingmars klyv" til jobbet! Kluriga saker kapar jag i 10-15 cm och packar i sekk och då blir torken bra.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Jan Skog  
#227479 Jens är väldigt sent ute med sitt arbete.
Enl bondepraktikan ska veden vara klar till påsk och i vedboden till midsommar.
Även detta är för sent ....... med tanke på klimatförändringarna, som säkert gör sitt.
Med min snabba metod (en årsved på en dag) så har jag veden klar redan till första februari, då torkar veden ytterligare bra i två månader extra och möglar inte, men två torksäsonger behövs när man inte klyver veden, så veden ska hålla 20 % när den eldas.
Pröva får ni se.
Köp inte vedmaskiner, satsa pengarna på smidig lagring och transport istället.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

JensSkoog  
#227480
Jan Skog skrev:Jens är väldigt sent ute med sitt arbete.
Enl bondepraktikan ska veden vara klar till påsk och i vedboden till midsommar.
Även detta är för sent ....... med tanke på klimatförändringarna, som säkert gör sitt.
Med min snabba metod (en årsved på en dag) så har jag veden klar redan till första februari, då torkar veden ytterligare bra i två månader extra och möglar inte, men två torksäsonger behövs när man inte klyver veden, så veden ska hålla 20 % när den eldas.
Pröva får ni se.
Köp inte vedmaskiner, satsa pengarna på smidig lagring och transport istället.

Jag hugger når jag kann, til alla tider genom året, driver lite gallring och tynning, och tar det til ved. God lagring och god logistik i transport och handtering er alfa och omega. Men veden jag brinner har normalt varit lagrat ett år. Ser många som seller vårhuggit ved som har stått på pall utan skydd genom sommaren och kallar det turr ved!

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Husqy346  
#227486 Definitionen torr ved har jag slutat med !eftersom det finns tusen olika åsikter om vad torr ved är.
jag brukar säga att det är eldningsbar ved. För då kan man inte haka upp sig på procentuella siffror.

Täcka över fuktig ved direkt spesiellt med presseningar är att förstöra ved för mögelprocessen är igång på tre dagar jag har testat och gör inte om det misstaget igen .

Jag vet att enligt min erfarenhet så torkar klyvd ved bra genom soltorkning, under bar himmel mellan april fram till augusti om luftfuktigheten är gynsam.

Sedan efter augusti månad bör man täcka över veden innan mögelangreppet börjar gotta sig.
Själv så föredrar jag att elda med ved som håller mellan ca 12-20 % fukt, under 12% så säger det bara fjutt i kaminen och det går åt massor med ved istället ,är det för surt så värmer det inte nått vidare bra.
Det behövs ett vist motstånd i veden för att få rätt balans i eldandet .

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227494 Bra! Hädanefter ska jag åxå använda mig av termen Eldningsbar ved.
Mitt eget exempel är att jag gjorde veden sent förra året och den stod ute i den regnigaste
sommaren på länge, men den var hur bra som helst att elda.

Användarvisningsbild

Re: Vedmaskiner behövs ej

machonisti  
#227497 Klöv lite björk under sommaren ifjol radade på pallar och lyfte in dem i källaren i september månad. Då var vissa partier inte torra bara eldningsbara.
Runt jultid var veden torr som fnöske och tände väldigt lätt, ovanpå eldades ved enligt KRANKAPNINGSMETODEN. Visst var det nån enstaka bit som fräste men jag hade ju inte gjort nåt jättejobb med veden så det får man leva med.

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

skogsflane  
#243673 det går att göra som TS skriver, även med grövre bitar. det är standard i varmare länder t.ex. grekland, man klyver inte ens 20 cm. men för att göra så i sverige krävs för det första att det görs rätt tid på året och sen att det ligger två år skyddat från regn men ej från sol/vind. sen hur kul det är att baxa in dessa träcylindrar i pannan är en annan femma..

själv kör vi igenom årsförbrukningen på en dag i vedmaskinen, stockar mellan 10-42cm klyvs, 0-10cm kapas (stänger av klyvfunktionen när det blir dags för de småttingarna). men sen har jag ju maskinen för säljved främst, om jag bara klöv för husbehov och inte hade maskin skulle jag göra som totte!

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

jannee  
#243675 Hyr in en vedmaskin när det är time för en omgång vinterved. Vi brukar ta en ca 100m3 åt gången (2 dagars arbete, jobbar inte så fort längre).
Vi staplar veden luftigt. Detta sker i Mars/April. 1 Juli, nästan exakt på datumet täcker vi veden med plåt, staplade veden i en förberedd ställning - det är vårt bekväma vedförråd. Ur detta hämtar vi senare in så att vi har för minst en veckas eldning (har plats för minst en månad men...., ja man är allt lite slö av sig.
Detta sker var tredje eller fjärde år på ett ungefär

Avatar Fallback

Re: Vedmaskiner behövs ej

Jan Skog  
#298256 Att kapa veden direkt från kranen med en motorsåg ( förlängt svärd) är det i särklass snabbaste och mest arbetsbesparande sättet att göra ved. 8 kbm/tim också kommer det till tid för lastning. Så köp igen vedmaskin utan satsa pengarna på smidig lagring och efterhantering (= gör stora vedhäckar i stål ca 5 kbm/st) lyft dem när de torkat direkt in i pannrummet. Då kan man snacka om smidig vedhandtering, första gången ni tar i veden med händerna är när ni lägger in den i pannan.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).