Skogsvagn (Huggarvagnar)

separat pump till traktorns kraft uttag

39 inlägg 19946 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21978
Defender skrev:Så enkelt är det inte oftast växlar man upp den.

Min pump är på 92cc och har max varv 2200rpm = 200l/min


Jo han har räknat rätt.
3,8 är ju uppväxlingen.

3.8*540=2052 varv * deplacement som mixter har räknat.

FTG
Användarvisningsbild
Defender  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21979 Blev fel där, mixter svarde samtidigt som mig, jag svarade på nutte.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21990 Nu börjar ja fatta hur det funkar, igentligen så är det viktigaste att få en bra pump som de e lite fart i så man slipper varva så mkt, å ändå få flyt på körningen, vilket det inte är nu med belarus pump på 35 liter vid fullgas känns det som :oops:
Men anledningen till att ha växellåda är mest för att kunna ha en mindre pump som kan köras på lägre varv, om man tar en STOR pump å kör direkt på kraftuttaget å vettiga varvtal(på Motorn), funkar det åxå eller är det nått annat som ställer till det då?

   TS
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21994 Har du 1000varv på Belarusen?
vid vilket varv på motorn har du 540/1000?

Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22002
nutte skrev:Nu börjar ja fatta hur det funkar, igentligen så är det viktigaste att få en bra pump som de e lite fart i så man slipper varva så mkt, å ändå få flyt på körningen, vilket det inte är nu med belarus pump på 35 liter vid fullgas känns det som :oops:
Men anledningen till att ha växellåda är mest för att kunna ha en mindre pump som kan köras på lägre varv, om man tar en STOR pump å kör direkt på kraftuttaget å vettiga varvtal(på Motorn), funkar det åxå eller är det nått annat som ställer till det då?


Dom flesta pumpar har ett minvarv på ca 350 rpm så en växel är nog att rekomendera och ska du ha 70 l/m vid 540rpm utan växel måste du ha typ 130cc.
och för att få rimliga varv ännu större, och då har du för länge sedan passerat vad t.ex en 40cc pump med växel kostar. dessutom måste du ha någon typ av stödlager samt en hylsa för att få fast det hela på kraftutaget. sedan så vet jag inte hur stor motor du har på traktorn. själv har jag satt en 45cc pump med låda på en mf 135 tror motorn är på 30 kw, och det är nog ungefär vad den klarar av. man vill ju inte att traktorn ska stanna om man lyfter en stor stock. bara att dra runt det hela innan oljan blivit varm om det är 10-15 minus kräver en hel del. 70l/m och 200bar kräver nästan 25kw för att dra runt. nu är det ju bara då man lyfter allt vad som går som man kommer upp i 200 bar men tjuvstopp vill man ju inte ha.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22005 Om han har 1000 varv så går det ju med en större pump, stödlagrad och med 6 Splines hona.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22040
Henrik K skrev:Har du 1000varv på Belarusen?
vid vilket varv på motorn har du 540/1000?


jag har 540 uttag vid ca 1900 varv på motorn om ja inte kommer ihåg fel...

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22042
mixter1 skrev:
nutte skrev:Nu börjar ja fatta hur det funkar, igentligen så är det viktigaste att få en bra pump som de e lite fart i så man slipper varva så mkt, å ändå få flyt på körningen, vilket det inte är nu med belarus pump på 35 liter vid fullgas känns det som :oops:
Men anledningen till att ha växellåda är mest för att kunna ha en mindre pump som kan köras på lägre varv, om man tar en STOR pump å kör direkt på kraftuttaget å vettiga varvtal(på Motorn), funkar det åxå eller är det nått annat som ställer till det då?


Dom flesta pumpar har ett minvarv på ca 350 rpm så en växel är nog att rekomendera och ska du ha 70 l/m vid 540rpm utan växel måste du ha typ 130cc.
och för att få rimliga varv ännu större, och då har du för länge sedan passerat vad t.ex en 40cc pump med växel kostar. dessutom måste du ha någon typ av stödlager samt en hylsa för att få fast det hela på kraftutaget. sedan så vet jag inte hur stor motor du har på traktorn. själv har jag satt en 45cc pump med låda på en mf 135 tror motorn är på 30 kw, och det är nog ungefär vad den klarar av. man vill ju inte att traktorn ska stanna om man lyfter en stor stock. bara att dra runt det hela innan oljan blivit varm om det är 10-15 minus kräver en hel del. 70l/m och 200bar kräver nästan 25kw för att dra runt. nu är det ju bara då man lyfter allt vad som går som man kommer upp i 200 bar men tjuvstopp vill man ju inte ha.



Funderingen var att göra en rejäl budjet variant när jag undrade om det går att göra utan växel, jag har en pump från en skördare :lol: liggandes fundera om man skulle testat den bara "rätt" på... ska säga att pumpen är till en valmet 701 liten gallrings skördare :lol: men ja förstår att det går nog aldeles för tungt att driva den med 80 hk...

   TS
Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22049
nutte skrev:
mixter1 skrev:
nutte skrev:Nu börjar ja fatta hur det funkar, igentligen så är det viktigaste att få en bra pump som de e lite fart i så man slipper varva så mkt, å ändå få flyt på körningen, vilket det inte är nu med belarus pump på 35 liter vid fullgas känns det som :oops:
Men anledningen till att ha växellåda är mest för att kunna ha en mindre pump som kan köras på lägre varv, om man tar en STOR pump å kör direkt på kraftuttaget å vettiga varvtal(på Motorn), funkar det åxå eller är det nått annat som ställer till det då?


Dom flesta pumpar har ett minvarv på ca 350 rpm så en växel är nog att rekomendera och ska du ha 70 l/m vid 540rpm utan växel måste du ha typ 130cc.
och för att få rimliga varv ännu större, och då har du för länge sedan passerat vad t.ex en 40cc pump med växel kostar. dessutom måste du ha någon typ av stödlager samt en hylsa för att få fast det hela på kraftutaget. sedan så vet jag inte hur stor motor du har på traktorn. själv har jag satt en 45cc pump med låda på en mf 135 tror motorn är på 30 kw, och det är nog ungefär vad den klarar av. man vill ju inte att traktorn ska stanna om man lyfter en stor stock. bara att dra runt det hela innan oljan blivit varm om det är 10-15 minus kräver en hel del. 70l/m och 200bar kräver nästan 25kw för att dra runt. nu är det ju bara då man lyfter allt vad som går som man kommer upp i 200 bar men tjuvstopp vill man ju inte ha.



Funderingen var att göra en rejäl budjet variant när jag undrade om det går att göra utan växel, jag har en pump från en skördare :lol: liggandes fundera om man skulle testat den bara "rätt" på... ska säga att pumpen är till en valmet 701 liten gallrings skördare :lol: men ja förstår att det går nog aldeles för tungt att driva den med 80 hk...


Hmm, då förstår jag, 80 hk är ju rätt så bra med kraft, så om det går att få ut 70-90 l/m vid ett rimligt varvtal på pumpen så skulle det kanske gå du vet inte hur många cc (deplacement) pumpen är på?? så går det ju att räkna. är den t.ex. på 200cc så skulle den rent teoretiskt ge 70l/m vid 350 rpm på kraftutaget vilket skulle ge ett mer behagligt varvtal på motorn än 540rpm på kraftutaget. skulle tro att du fortfarande hamnar på ca 25 kw för att dra runt det hela, men jag vet inte hur en så stor pump påverkar t.ex vridmomentet, börjar bli lite överkurs för mig, vet inte om det är nått mer än kw man måste ta hänsyn till när det blir en så stor pump. om du funderar på alternativet med traktorväxel och pump så är ett tipps att inte köpa allt för stor pump, det är lätt hänt att man hamnar över gränsen för vad traktorväxlarna klarar, dom största som jag har sett som fortfarande är relativt billiga klarar ca 25kw och det blir det precis vid 70l/m och 200 bar det är inte mycket olja i en 25kw växel och dom blir lätt väldigt varma om man lastar på för mycket. men på en 45cc pump plus växel1:3.8 hamnar du på ca 60l/m vid 350 rpm och ca 92l/m vid 540 rpm vid 350 rpm kräver den ca 24.5kw och vid 540 rpm kräver den ca 32 kw vid 200 bar. ska du ligga på 90 l/m med en 25kw växel är det nog att rekomendera att man ställer ner trycket för att växeln ska hålla. i mitt fall då jag har en 45cc pump och 25kw växel så har jag ställt ner överströmmaren på 160 bar, då jag har det hela stående på vedbacken för att driva en vedklipp med en jätte cylinder så var flödet det som spelade störst roll för mig för att få upp hastigheten på det hela, jag har fortfarande över 20 tons kraft på kolven fast jag ligger på 160 bar.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22050 701 pumpen är på 71cc, tänk på att det är en variabel Lastkännande pump.

Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22061
Henrik K skrev:701 pumpen är på 71cc, tänk på att det är en variabel Lastkännande pump.


Hur fungerar dessa pumpar måste? man koppla in någon typ av styrenhet för att få dom att reglera eller känner dom utav behovet på något vis? antar att sådana pumpar inte är billiga? sälja pumpen på blocket och få den att finansiera en vanlig kugghjulspump med växel kanske vore ett alternativ för nutte? :)

71cc blir ju i vart fall lite klent att koppla direkt på kraftutaget utan växel.

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22065
mixter1 skrev:
Henrik K skrev:701 pumpen är på 71cc, tänk på att det är en variabel Lastkännande pump.


Hur fungerar dessa pumpar måste? man koppla in någon typ av styrenhet för att få dom att reglera eller känner dom utav behovet på något vis? antar att sådana pumpar inte är billiga? sälja pumpen på blocket och få den att finansiera en vanlig kugghjulspump med växel kanske vore ett alternativ för nutte? :)

71cc blir ju i vart fall lite klent att koppla direkt på kraftutaget utan växel.


Om han kör på 1000varvs kraftutag så borde han ju klara sig med den.
Om han kör kraftutaget på 750 varv på tappen så har han ca 53.2L/min.
750 på tappen ska väl motsvara 1425 på motorn.

Pumpen behöver en singlan som säger till att han ska pumpa.
Kopplas pumpen in som den är så pumpar den inget.
Endast typ 25-30kg är det väl som är avlastat låg tryck.
Måste fundera på det lite.

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22087 Oki!


Skiter i valmet pumpen :lol: jag har kanske fått tag på en gratis pump med växellåda får se hur det blir, killen som har den vet inte vart han gjort av den, han vet dock inte hur mkt den ger men han har drivit ett slagklippar aggregat (kranburet) å dom kräver väl en del kan ja tänka?

   TS
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22088 hur mkt kan masn sälja valmet pump å åkmotor för? allt ska enligt säljaren vara i renoverat skick? köpte grejjerna svart av en kille som gick i kk, han hade bytt in sin valmet mot en nokka å behöll res delarna,
föresten har ja en aldeles ny hjulmotor till ett SP 350 aggregat om nån är intresserad

   TS
Avatar Fallback
mixter1  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22118
nutte skrev:Oki!


Skiter i valmet pumpen :lol: jag har kanske fått tag på en gratis pump med växellåda får se hur det blir, killen som har den vet inte vart han gjort av den, han vet dock inte hur mkt den ger men han har drivit ett slagklippar aggregat (kranburet) å dom kräver väl en del kan ja tänka?


Gratis låter ju billigt o bra :D lär säkert räcka och bli över kapacitetsmässigt. pris på grejorna som du har liggande har jag ingen aning om, men 50-75% av nypriset borde väl inte vara någon orimlighet? köper man något från en traktorskrot t.ex.så tar dom ju 50% av nypriset :shock: och då kan man ju få vilket skit som hellst. och är dom som du säger i nyrenoverat skick, lär du säkert kunna få en bra slant för dom.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).