Motorsåg och handhållet

Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

33 inlägg 16104 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

totte  
#220817 Man har en kompressionsprovare, antingen går man till en mack där dom har en eller så köper man en. Ovärderlig när man donar med motorer.

Bild

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verkt ... re-151314/

Skruvar i tändstiftshålet och så drar man rejält ett antal gånger i startsnöret. Glöm inte att stoppbrytaren skall vara på stopp. Om det inte går så skall tändstiftet sitta i kabeln och vara jordat mot gods. Gäller alltid när man drar runt en såg utan stiftet i, annars kan tändspolen gå åt pipan.

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

Bajk  
#242325 Väcker den här tråden till liv igen! Nu har jag köpt en komp.provare på Biltema. Vill bara dubbelkolla att det bara är att skruva in och sedan dra i den någon gång? Enligt manualen så skulle man till bil iaf varmköra den och köra halvgas m.m.
Men inte när det kommer till motorsåg alltså?

Vet nog innan jag testar att det är dags å byta vevhustätningar men alltid bra att lära sig hur man mäter komp.

Efterlyser oxå bra och smidiga sätt att få ut vevhustätningar utan att behöva plocka isär maskinen. Enligt min manual hade dem en smidig avdragare till hjälp. Förslag, hakar, krokar, etc.

För övrigt går sågen bra!!!

/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ta bort kopplingstrumman på Stihl 064?

totte  
#242330 Jo, det är bara skruva i och dra. Man behöver oftast dra ett antal gånger för att den skall komma upp ordentligt. Se till att stoppknappen står på stopp, alternativt att tändstiftet sitter i kabeln och är jordat till gods, annars kan tändspolen ta stryk.

Sen om man har en såg som verkar svag så kan det vara intressant att ta ett prov kall och sen varm och jämföra, är varm-kompen sämre är ringarna vanligen slitna. Om kompen är dålig så kan man testa att hälla i en tesked smörjolja i cylindern. Stiger då kompen märkbart så är det troligen dåliga ringar.

Om tätningarna är åtkomliga utifrån så finns det några knep.

Ofta går det med en liten skarpslipad skruvmesjel eller en pryl som man slår in snett inåt/nedåt genom plåten i tätningens ytterkant. Kan kräva att man naggar nån halvmillimeter i godset runt för att få fäst mot kanten

Eller, borra ett litet hål i plåtringen på tätningen, mycket försiktigt så inte borret slinter ner i laget. Dra i en plåtskruv och dra sen i den. Kan krävas en på var sida ibland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).