Bioenergi

Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

23 inlägg 17355 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

vedförsäljan  
#220032 Sitter och funderar varför intresse för att få sin ved klyven så dåligt
Även att jag ligger bra till i pris och det finns inte så många andra att konkurera med så är det dödstyst..
Vad tycker ni man ska ändra i upplägget? i dagsläget kör jag på rent kubikpris cirka 100:- +moms inkl vedmaskin
Eller så är jag för ivrig,många väntar med veden lite längre än påsk,har ju trots alt varit en lång vinter

Hur mycket kör ni borta?? och hur ser kundunderlaget ut

Fundersama vedförsäljan.. :wink:



   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

Blondin 750  
#220033 Kubik...?? m3S, m3t, m3fub??

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

Husqy346  
#220039 För mig är det inte förvånandsvärt! med de låga priser som florerar här för färdigkluven ved så lönar det sig ju knappt att ta hem långved för att sedan slita för att klyva upp den.
För giriga villa ägare så är de små marginella extra kostnaderna en stor last för dem .
Jag har aldrig kört borta med min maskin men hyrt ut den två gånger . Jag tog 1500:- dygn för maskin och traktor . Dock så har ju alla som har råd snart egen vedmaskin så marknaden krymper på uthyrning för varje år i länet där jag bor .

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

vetinte  
#220060 E nog inne på samma linje. Dom som gör av med säg 10-15m2 staplat har väl inte så mycket att tjäna på att köpa långved. O dom som gör det har väll skaffat sig en motorsåg eller liknande o mindre klyv själva.
O så handlar de kanske o bekvämlighet oxå. Man vill inte hålla på med ved.
Så dom som har ved som enda uppvärmningsalternativet köper färdigt.
Såg "bönder" åka runt med sina vedmaskiner mycket mer för om åren iaf.
Det man ser idag är färdigkluvet på kärra. Men även dom transporterna tycker jag har minskat.
Så jag tror att ved användandet har sjunkit iaf runt mig o denna byn.
Många som bytt till bergvärme tex. Dom sista 5-10 åren.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

Blondin 750  
#220066 Kostnaden för att få veden kluven (själva vedmaskinskostnaden) är så liten idag när/om man har bra logistik omkring maskinen, det är väl där det falerar hos de flesta som kan tänkas hyra in tjänsten. Utan matarbord och bra service till detta så blir ju snart flaskhalsen brist på ved i maskinen och sålunda dåligt utnyttjande och hög maskinkostnad/m3 kluven ved. Vid m3-pris en dålig affär för entrepenören och vid timdebitering en dålig affär för kunden.
Jag har satsat på bra logistik före och efter maskinen och har valt att hyra in vedmskinstjänsten då det aldrig går att räkna hem en maskin för en dags körning/år. Kostnaden för att få veden "processad"(vedmaskin inkl en gubbe, 400kr/tim) ligger i mitt fall mellan 35-50kr/m3S (50cm längd) beroende på råvaran, till detta ska läggas kostnader för 1,5 gubbe och skotare. Detta är priser exl.moms.
Ska dagens effektiva "vedfabriker" komma till sin rätt så ska de nog stå mer eller mindre stationärt och skicka veden direkt från transportören till kunden, alternativt torka och lagra själv och utnyttja faktumet att veden ofta tar slut i februari/mars för många.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

strombom2  
#220636 om det är 200 kubik på ett ställe blir det lätt räknat 20000kr?
tror nog ett tim pris är att föredra för du sjunker räkning snabbt ner till 5000-7000kr
Ved ska vara billigt det är därför många väljer just det.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

vedförsäljan  
#220677 gett upp hoppet.. hyr nu ut den och tjänar pengar sammtadigt som jag pillar naveludd :mrgreen:

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

Blondin 750  
#220680 Det låter klokt. Men jag undrar fortfararande hur din prissättning var tänkt, var det 100kr/m3S ?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

vedförsäljan  
#220684
Blondin 750 skrev:Det låter klokt. Men jag undrar fortfararande hur din prissättning var tänkt, var det 100kr/m3S ?

Ja just det,det glömde jag
Det är tänkt per kluven kubikmeter,alså kan vid otur stor osamset bildas.. men tyker ändå det blir det bästa,alternativ timme

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

Blondin 750  
#220688 Föe egen del så föredrar jag timtaxa, oavsett om jag är kund eller kör åt andra, det gynnar den som har ordning & reda och den som väljer "det löser sig nog..."-varianten får stå risken att det blir dyrt. Det känns som minst risk att bli oense.
Men arbetsfri inkomst på soffan är inte att förakta..;-)

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

vedförsäljan  
#220690
Blondin 750 skrev:Föe egen del så föredrar jag timtaxa, oavsett om jag är kund eller kör åt andra, det gynnar den som har ordning & reda och den som väljer "det löser sig nog..."-varianten får stå risken att det blir dyrt. Det känns som minst risk att bli oense.
Men arbetsfri inkomst på soffan är inte att förakta..;-)

Japp,eftersom jag inte klyvit nåt borta vet jag ej hur det väll faller ut. beror på kund och entrepenör hur vell man kommer överens

Men nu känns uthyrning bäst, fått till bra uthyrningskontrakt ochså

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

alof  
#220938 Jag har kört några år åt privatperssoner. Jag har traktor, grip och bord med och kapar sen får dom vad med och hjälpa till själv och jag kör på deras el, för det har jag legat på 300 kr timmen, men i år har jag sagt att jag skall ha 350 kr timmen. Jag använder traktor med grip och lastar på. Det är inget jag redovisar. är jag för bilig? vad skulle man ta som ren entrepenör? 400 + moms?

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

vedförsäljan  
#220941
alof skrev:Jag har kört några år åt privatperssoner. Jag har traktor, grip och bord med och kapar sen får dom vad med och hjälpa till själv och jag kör på deras el, för det har jag legat på 300 kr timmen, men i år har jag sagt att jag skall ha 350 kr timmen. Jag använder traktor med grip och lastar på. Det är inget jag redovisar. är jag för bilig? vad skulle man ta som ren entrepenör? 400 + moms?

Hej och välkommen hit! :smile:
Kör du med en vedklyv eller vedmaskin?
Jag skulle nog ta 500+moms eller 450 beronde på utrustningen

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

alof  
#220942 vedmaskin pilkemaster 2008 med el + trakror drift. upplägningsbord.
skulle kunna tänka mej det, men skulle jag köra för dom priserna så e ja rädd att inte dom anlitar mej.
lastbils trave med ca 5 m längd tar mellan 6-7 timmar för 50 cm ved för mig.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni borta med er vedmaskin

Blondin 750  
#220952 Lastbilstrave, alltså bara bilen,hur många m3fub?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).