Skogsvagn (Huggarvagnar)

Kronos kranar Valtra

15 inlägg 11614 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kronos kranar Valtra

clasandre  
#220401 Hejsan! Kollat runt lite på youtube och andra trevliga sidor efter lite roliga klipp och dylikt
och har fantiserat hur grymt det skulle vara och köpa in en valtra med en kronos eller cranab kran med aggregrat!

Men hittar ingen pris information om hur mycket en t.ex. kronos 5,6,8000 kran kan kosta. ( alla återförsäljare skriver ju aldrig ut något!)
Alternativt någon liknande!

så min fråga är hur mycket skulle enbart kranen med ramfäste alt trepunkts fäste kosta?

mvh André



   TS
FTG
Användarvisningsbild

Re: Kronos kranar Valtra

stegmaster  
#220417 Gissar bara, men det kommer blir dyrt, det er jag säker på.
Om du ska ny/nyare valtra med kronos/cranab och skörderaggregat, så drar det nog iväg uppåt 1,5 mille, skulle jag tro. :???:
Begagnat självklart mindre, kanske halften, om den rullat en del timar, men dyrt endå.
Finns nog flere anledninger til at priser inte uppgis. :wink:

Sen finns ju möjlighet at hitta begagande grejor som du kan sette et aggregat på, som denna i annonsen, men at hitta nåt vettigt under 500,000kr inkl aggregat finns nog tyvärr inte.

http://www.finn.no/finn/b2b/agriculture ... e=40776213

Avatar Fallback

Re: Kronos kranar Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220440 Ett Jakefäste 600 till kranen kostar ca 50000

Avatar Fallback

Re: Kronos kranar Valtra

clasandre  
#220492 Men ingen som vet vad enbart kran med fäste kostar? Valtran finns redan ;)

Förstår att det blir sjukt dyrt och kommer nog aldrig att bli av men man kan ju drömma! :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kronos kranar Valtra

clasandre  
#220522 http://www.blocket.se/jonkoping/Taipo_2 ... m?ca=2&w=3


eller kan detta vara ett bra och betydligt billigare alternativ?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Kronos kranar Valtra

wiktor  
#220544 just den är jag mycket sugen på vad kan den kosta ? har bara 1,5 mil till sälgaren är ju ett plus :P

Användarvisningsbild

Re: Kronos kranar Valtra

ss0803  
#220620 För så pass stora kranar som Kronos 6000- eller 8000-serien, alternativt Cranab FC53 räcker inte Jake 600 till utan du måsta upp på Jake 800 (för räckvidder över 7.5m).

En uppskattad prisbild blir då:
Jake 800 med bomstöd och bukplåt - 100'
Cranab FC53 DT med Parker P70 och minispakar - 250'

Avatar Fallback

Re: Kronos kranar Valtra

clasandre  
#220623 okej! :)


någon som har någon erfarenhet av hur den utrustningen i blocket annonsen jag la upp skulle kunna funka?

eller helt enkelt ta en "vanlig" lite större trepunkts kran och sätta en stegmatare eller agg på den?? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kronos kranar Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220675 Du klara dej med en svagare kran med fällhuvud om du har en Hypro bak men du får ännu större tyngd bak då.
Ska du köra något vidare är en fast kran att föredra, sliter nog hård på 3 punkten att hänga ut 300kg aggr(el mer) 6-7 m(el längre)
Kranen måste klara att lyfta minst 400kg på maxlängd.
För att få smidighet är twin trac ett måste, en enorm skillnad har jag märkt denna vintern mot att vara utan, sen är allt en fråga hur mycket du vill lägga på de hela.

Avatar Fallback

Re: Kronos kranar Valtra

clasandre  
#220678 dock så känns det som om man ska lägga ner 500 tusen på en hypro processor ( om det ens räcker) borde det kunna finnas en lösning för att få ett skördar aggregat på en kran för inte allt för mycket mer pengar?

men är det ingen som har någon erfarenhet av att köra med kranar med aggregat på som finns på denna blocket annons??: http://www.blocket.se/jonkoping/Taipo_2 ... m?ca=2&w=3

känns som att det skulle kunna vara ett alternativ om det funkar någorlunda bra :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kronos kranar Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220683 Jag har ett takmontage och kör med en Arbro Stroke sedan flera år, lite kort kran, bara 6,6 men nu sitter den på en 6550 så med kopplingsfri fram/back o twintrac börjar de likna något

Avatar Fallback

Re: Kronos kranar Valtra

clasandre  
#220693 låter ungefär som något som skulle vara perfekt för våra behov! Vad gav du ungefär för kran och aggregat? traktor finns redan :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Kronos kranar Valtra

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220698 Agregatet köpte jag -98 el -99 för ca 140' och kranen kanske 100' -08
plus en del annat, uppbyggnade av 6550 är i denna tråden.
viewtopic.php?f=8&t=14470

Avatar Fallback

Re: Kronos kranar Valtra

Träförädlare  
#338243 Det går o köpa direkt i Finland o ta in privat till sverige dom pratar svenska på fabriken.

Användarvisningsbild

Re: Kronos kranar Valtra

Seb macahan  
#338253 Jag begärde in offer på Jake 600fäste, cranab fc45 (7,2m), parker L90 med minispak och ett Abrostroke 350. Blev en skördare istället men har för mig att det landade på runt 650 med montering.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).