Gallring

Röta i 30årig man-gallring

13 inlägg 12428 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Röta i 30årig man-gallring

Lindianerna  
#196425 Håller på att gallra ett 30årigt bestånd.
tråkigt nog är det relativt mkt röta. 5-8% är angripet av rötan.
Går det att göra något för att få bättre resultat i framtiden??



   TS
Malwa
Användarvisningsbild

Re: Röta i 30årig man-gallring

Mäki  
#196435 Om det är plus grader hjälper det lite att använda stubb behandling som du kan
spruta på med en liten spruta.
Men är det köld grader så är det ingen skillnad.

Sedan hjälper det att se till att inte skada rötterna invid vägar och minimera stam skadorna.

Gallra ganska hårt och försök driva beståndet snabbt till slutavverkning och byt trädslag eller
avverka redan nu och sen byta trädslag för rotrötan kommer att sprida sig
och tyvärr brukar det gå ganska snabbt.

Men annars har jag nog inget annat att säga än att jag beklagar.

Användarvisningsbild

Re: Röta i 30årig man-gallring

halvproffs  
#196463 Det senaste jag hörde var att det spelar ingen roll om det är +eller- grader utan det är när vegetationsperioden tagit slut som man är säker och det låter ju troligt för då har dom ju gått i vinterdvala!?
Fortsätt du o gallra det kan vara näringsbrist som gjort att det blivit röta.Finns ju inte ett grönt strå på marken.

Avatar Fallback

Re: Röta i 30årig man-gallring

nalle34  
#196465 Läs den här länken om behandla för röta om det är lönsamt. http://www.interagroskog.se/rotroeta.html

Intresant för dom som orkar läsa hela texten utfallet blir väldigt olika hur man gör.

Avatar Fallback

Re: Röta i 30årig man-gallring

Bengt.Svensson  
#196476 I mina gallringar verkar det som rötan kommer utan körskador e.d. Vissa partier har mycket röta och andra områden har ingen röta. Det verkar som marken spelar stor roll, en inspektor sade att vatten är bra men det får inte stå stilla och det verkar ligga mycket i det. Ibland känns det som det bara är slumpen.

Jag tycker inte du ska slutavverka ett bestånd pga 10% röta. Ofta kan det kännas som man hugger mycket rötskadade träd men eftersom man tenderar att hugga bort "fula" träd som inte växer så bra (=lite grönmassa) beror det ofta på att de är rötskadade.

Avatar Fallback

Re: Röta i 30årig man-gallring

David S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#196520
halvproffs skrev:Det senaste jag hörde var att det spelar ingen roll om det är +eller- grader utan det är när vegetationsperioden tagit slut som man är säker och det låter ju troligt för då har dom ju gått i vinterdvala!?
Fortsätt du o gallra det kan vara näringsbrist som gjort att det blivit röta.Finns ju inte ett grönt strå på marken.


Detta var något helt nytt för mig. Var har du hört det? Skulle vara intressant att läsa mer om.

Ska läsa länken som nalle34 lagt upp nu.

EDIT: Ok det stod ju faktiskt delvis i länken, tack för upplysningen!

Avatar Fallback

Re: Röta i 30årig man-gallring

Lindianerna  
#196856 Inga körskador har gjort att det kommit in röta i beståndet! Det har stått och växt långt inne på mina marker så där har inte varit maskiner på 30 år!! men nu va det dax att göra ngt åt beståndet som började tappa fart. Fortfarande är det minst 30% av granens längd som är grön så tidpunkten för gallring är nog perfekt!!
Det blir att bara jobba på som vanligt och hoppas på att beståndet inte drabbas allt för hårt av rötan 🙏

   TS
Avatar Fallback

Re: Röta i 30årig man-gallring

rikard_e  
#218847 Vet inte om det är försent att ta upp denna tråden igen.

Jag har gjort förstagallring i skog som är 30 och 24 år gammal, 1 träd på 30 var röta i. Ser precis ut som på bilderna. Och ingen maskin har kört där någonsin

Avatar Fallback

Re: Röta i 30årig man-gallring

Blekingen  
#218858 1 på 30 skulle jag vara väldigt nöjd med.
Påstås att det har betydelse om slutavverkningen gjordes vid +5 eller varmare. Rötsporenra ska angripa föryngringen.
Här nere är rötan vanlig på gamla odlingsmarker där man bränt brånar förr.

Användarvisningsbild

Re: Röta i 30årig man-gallring

Smålandshuggarn  
#218877 Ruttnar delar av skogen så gör den, har alltid gjort kommer alltid göra. Spelar ingen roll om du så står o häller på den där jävla häxblandningen i 100 år.

Användarvisningsbild

Re: Röta i 30årig man-gallring

JensSkoog  
#220523 Vann som blir stående og for gode vekstvilkår, til eksempel tidligere beite eller dyrka mark, er med på å framskynde råte etter min erfaring. Bedre grøfting er lurt, spesielt dersom det skal plantes nytt. Trur også at for hurtig vekst de første åra legger forholda til rette for råte. Vi kommer vel til å se mer av svineriet nå når det blir varmere og våtere i været.

Användarvisningsbild

Re: Röta i 30årig man-gallring

halvproffs  
#220541 Skrev i en annan tråd om röta att för många år sen träffade jag en skogvaktare som kallade fenomenet för rötbrunnar. Alltså vissa begränsade områden som helt utan maskinell påverkan uppvisade mycket rötskadade träd. Inget är nytt under solen.

Avatar Fallback

Re: Röta i 30årig man-gallring

john85jj  
#227458 Jag har upplevt att skog med lite trädslagsblandning mår bättre, särskilt med inslag av björk. Men vissa marktyper kan helt enkelt inte gran klara sig utan röta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).