Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Vinschar

6 inlägg 4202 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vinschar

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220330 Vad tror ni om en sån här som kombinerad bärgningsvinsch och lunningsvinsch?

http://www.ebay.co.uk/itm/KHD-10-Hydrau ... 257c01bcb0

http://www.warriorwinch.co.uk/pdf/KHD10 ... ochure.pdf

Den är ju tvåväxlad vilket är en klar fördel. Kanske kräver en del flöde om man ska få den att gå tillräckligt fort för lunning?

Billig är den i alla fall. Kan tycka att trumman har lite liten diameter. Liten trumma gör väl att vajern "tvinnar"/rullar sig.



   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschar

anersimyra  
#220356 Jag hittar inga uppgifter om kapacitet, därför skulle jag aldrig köpa.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Vinschar

vetinte  
#220357
anersimyra skrev:Jag hittar inga uppgifter om kapacitet, därför skulle jag aldrig köpa.
Mvh Anders.


10,000 lbs hydraulic winch

Användarvisningsbild

Re: Vinschar

anersimyra  
#220360 Ja där fanns ju uppgifterna ja, visst det funkar säkert, men en lunningsvinsch har smal trumma till skillnad mot bärgningsvinschar.

Avatar Fallback

Re: Vinschar

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220389 Jo dom har olika trummor men varför?

En bred trumma ger ju mer lika dragkraft för olika långt utdragen lina än vad en smal gör men är det, det som är anledningen?
Kanske blir mer trassel på en bred trumma?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vinschar

anersimyra  
#220396
Anders_S skrev:Jo dom har olika trummor men varför?

En bred trumma ger ju mer lika dragkraft för olika långt utdragen lina än vad en smal gör men är det, det som är anledningen?
Kanske blir mer trassel på en bred trumma?
ja en bred bygger gärna "skatbon" vid gavlarna om draget inte är helt rakt, med bredare behåller man högre dragkraft under längre tid då diametern inte ökar i samma takt som med smal trumma.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).