Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Skoda pickup/vw caddy

20 inlägg 31344 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Skoda pickup/vw caddy

Robin  
#21986 Vad vet ni om dom?
Funderar på att skaffa nån lite pickup med flak för att kunna frakta diverse grejer som såg/röjsåg/verktyg/elverk ja allt möjligt. Men är det nåt att ha dessa bilar? Nackdelen med alla transportbilar är att det sällan är några pedanter som har hand om bilarna, brukar räcka med en tvätt om året typ, men hittar man en fin privatkörd kanske det är nåt att satsa på. Har även spanat på chevy s10 98-99, för runt 60 000:-, dock vill dom ju ha lite mer bränsle. Ang skoda/caddy tänkte jag inte lägga mer än 30' på en sån. Eller är det bättre att köpa en volvo 940 -96a och fälla säterna.
Tipsa gärna om andra lämpliga bilar, är dock inte intressrad av king cab/l200/hilux och den typ av bilar.
ps, kör volvo850 -96 nu, så ni vet vad jag är van vid. Dvs vanlig gammal volvo :)



   TS
Avatar Fallback
Pjatte  
#21996 jag hade för ca 2 år sedan en -01 skoda pickis, även av mej kallad plåt-åsnan, den var fan i mej bland dom bästa bilarna jag har haft, bl.a. var den betald.
skule väl inte råda dej att köpa en som är äldre än -99, det kom ju durkplåt i hela flaket, och det e en riktig kanongrej.
jag pendlade rätt mycket till sthlm och jobbade (ca 11 mil enkel resa)
och soppaförbrukningen var väl inte mkt att klaga på, ca 0,55/mil, på motorväg m.m.
en röjsåg kan nog bli lite för lång i flaket.

finns en -01 diesel i dagens ATL som gott 9.400 om jag inte minns fel 45.000:-

Avatar Fallback
Mr Jonsered  
#22000 Hejsan!
Jag har snart haft min vw caddy -99 1,6 bensin, i 1 år.
Håller med föregående inlägg, en f*n så bra bil för vettiga pengar.
Ganska så stryktålig och lätt att skruva med, för att inte snacka om vilken värme det är i hytten på vintern när man vrider på.
Flaklängden är ca155cm från hytten till baklämmen, och blir ca 50 cm till när lämmen är nedfälld.
Jag får med motorsågar och tillbehör, ang att ha röjsåg med sig så får jag lägga min jonsered 2145 diagonalt på flaket, då funkar det.
Vill minnas att det är ganska så exakt 2 meter diagonalt från hörn till hörn.

Lycka till med ditt ev. köp.

/ Ubbe

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22032 De negativa med dem om man ska åka på dåliga skogsbilvägar är oljetråget.
Sen är väl inte krocksäkerheten den bästa. Tänker som vi maskinförare åker utsatta tider då viltet rör sig. Gryning-skymmning. En älg i 90 knyck med en skoda/caddy är nog ingen trevlig upplevelse.
Sen kan drivaxeln hoppa ur om man kör i nåt jättegupp (av egenerfarenhet) Skall tydligen vara så att om fjädringen går ut fullt så räcker inte längden på drivaxeln till å kan åka ur.

Användarvisningsbild
trilla  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#22062 Hade en -97'a för några år sedan, tror jag köpte den -99 och hade den 2 år. Var en lysande bil, gick bra startade alltid. Åkte mycket långväg med den, hämtade grejer här och där. Som längst körde jag 180 mil på en dag med släpvagn med den. Jag kom på att då man körde långväg med den så var öronproppar eller peltors radiokåpor ganska skönt. Det enda negativa tycker jag var att rostskyddet var under all kritik, min var bara 2 år gammal och började rosta i sparklådorna redan då. Hur en sån bil ser ut idag kan man bara fantisera om.

Avatar Fallback
Boden  
#22080 Farsan bytte bort sin Skoda Pickup mot en Fiat Strada. Fiaten har lite högre markfrigång och så finns den med lite större hytt. Dessutom är det en TDI, lite mer att dra släp med. Det rymms 2 röjsågar och man lägger de diagonalt på flaket. Kvalitet..vet ej, men de första 1500 milen gick då bra.
Jag hade nog valt Stradan före Skoda.

Användarvisningsbild
Robin  
#22082
Boden skrev:Farsan bytte bort sin Skoda Pickup mot en Fiat Strada. Fiaten har lite högre markfrigång och så finns den med lite större hytt. Dessutom är det en TDI, lite mer att dra släp med. Det rymms 2 röjsågar och man lägger de diagonalt på flaket. Kvalitet..vet ej, men de första 1500 milen gick då bra.
Jag hade nog valt Stradan före Skoda.

Ja, varför inte egentligen, hur är 1.2an då? Bensinarn. Plastklädda skärmar kanske skyddar lite mot rost, annars brukar väl fiat inte vara nån höjdare när det gäller rost, men om jag ska vara ärlig så vet jag knappt nåt om fiat, man har bara fått lärt sig från när man var liten att vissa märken köper man helt enkelt inte. Men jag ska nu vara öppen för alla förslag, det ska ju trots allt bara vara en bruksbil. Men hur är det med delarna till den? Ibland brukar ju delar till dessa billiga bilar vara dyra.

   TS
Avatar Fallback
Boden  
#22095
Robin skrev:
Boden skrev:Farsan bytte bort sin Skoda Pickup mot en Fiat Strada. Fiaten har lite högre markfrigång och så finns den med lite större hytt. Dessutom är det en TDI, lite mer att dra släp med. Det rymms 2 röjsågar och man lägger de diagonalt på flaket. Kvalitet..vet ej, men de första 1500 milen gick då bra.
Jag hade nog valt Stradan före Skoda.

Ja, varför inte egentligen, hur är 1.2an då? Bensinarn. Plastklädda skärmar kanske skyddar lite mot rost, annars brukar väl fiat inte vara nån höjdare när det gäller rost, men om jag ska vara ärlig så vet jag knappt nåt om fiat, man har bara fått lärt sig från när man var liten att vissa märken köper man helt enkelt inte. Men jag ska nu vara öppen för alla förslag, det ska ju trots allt bara vara en bruksbil. Men hur är det med delarna till den? Ibland brukar ju delar till dessa billiga bilar vara dyra.


Vet ej hur bensinarn är eftersom det är en diesel. Jag var/är också skeptisk mot Fiat. Men hittills har den gått bra, även om det inte än någon längre erfarenhet. Skodan hade inte något vidare rostskydd och eftersom Stradan är en -06 som gått drygt 1500 mil i Norrbotten så finns det inte en rostfläck ännu. Den större hytten är jättebra jämfört med Skodan. Man behöver inte lägga ryggsäcken/vapnen på flaket och man kan ha en hund bakom stolarna.

Flakstorleken är inga begränsningar :D

Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26459 Jag köpte en Skoda pickis i höstas, är väldigt nöjd med den! Dieselmotorn är starkare än man kan tro och ljudnivån i kupén är hyfsat låg även i 100km/h (jämför med japspickuperna jag hade tidigare) Bakfjädringen är rätt stötig utan last men det är ju alla pickuper.

Se upp med rost i hjulhusen bak, syns bra från flaket, vid stötdämparfästet.
Alu på flaket finns på alla VW Caddy, Skoda har nån träskiva.
Jag gav 25tkr för min -99a och den är väldigt påkostad, nya bromsar, hjullager, nybytt kamrem osv, så 20-25 för en -99 är väl lagom.

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26517 Varför inte en 945a o fälla sätena?

Användarvisningsbild
Robin  
#26546
pgo_jim skrev:Varför inte en 945a o fälla sätena?

Dom är ju så jävla törstiga.

   TS
Användarvisningsbild
Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26547 Ska tillägga att Skodan har innerskärmar fram, det har inte Caddy :shock:

Ang bränsleförbrukning så ligger min diesel på 0.55l/mil med vinterdäck, mest landsvägskörning i 100-110km/h. Årsskatten är 2500kr/år

Vanlig kombi med fällda säten är bekvämt men ingen höjdare om man kör i diket, har man grejerna löst så får man de i nacken. Original fästöglor är inte gjorda för att hålla emot tunga saker, de är tom gjorda av plast på nyare bilar. Bränsle/olje lukt i kupén är en annan nackdel..

Användarvisningsbild
pgo_jim  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#26981
Robin skrev:
pgo_jim skrev:Varför inte en 945a o fälla sätena?

Dom är ju så jävla törstiga.


Nja runt litern, men det är ju en Volvo
Du kan serva den själv o delar finns det billigt
Och du åker säkert

om du räknar in alla aspekter och kostnader så är nog 945an nog tillomed billigare än nån amerikanare

Avatar Fallback
Fisketorp  
#28826
pgo_jim skrev:
Robin skrev:
pgo_jim skrev:Varför inte en 945a o fälla sätena?

Dom är ju så jävla törstiga.


Nja runt litern, men det är ju en Volvo
Du kan serva den själv o delar finns det billigt
Och du åker säkert

om du räknar in alla aspekter och kostnader så är nog 945an nog tillomed billigare än nån amerikanare


är du här och förespråkar volvo jimmy=P

En caddy är väl inte dyrare i delarna är en vw golf 3 kombi? farsan har en sådan 98a och delarna kostar inget större till den vill jag minnas.
men det beror väl lite på vart man handlar sina delar...

att dem sedan går billigt är ju att föredra om man kör mycket, serva en bil kan man istortsett alltid göra själv bara det gäller bromsar, oljebyte osv.

Avatar Fallback
nexon  
#39984 har en erfarenhet av skoda pick up..... Den läcker in. köpte mig en skoda pick up 00-a. Efter ett år och x antal tusen mil så började det läcka in vatten i hytten. Efter ett riktigt ösregn så kunde det vara 2cm vatten under gaspedalen.. Sålde den och köpte mig en king cab istället. Men den gick billigt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).