Uppvärmning

Ny vedpanna

63 inlägg 88291 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
jokin  
#17388
ptorparn skrev:Har du egen erfarenhet av alla vedpannor eftersom du vet att viadrus är den sämsta . Har man egen ved så kvittar väl någon meter ved mer eller mindre . Det finns vissa som har haft väldigt tur med keramiken hör jag grattis . Viadrus funkar bra .
Jag har en liten enskild firma vid sidan av mitt vanliga jobb,där jag bland annat har lite pannmontering å dyl.Jag har installerat en Viadrus 30kw hos en som jag känner,och är den pannverkningsgraden 75% ja då är den nog testad med kärnbränsle! 8) Folk får ha å tycka vad dom vill,men det jag vill ha sagt är att Viadrus inte är någon effektiv värmepanna.

Avatar Fallback
kroken  
#21471 Jag kan garantera att det inte finns någon som får 75% i verkningsgrad med en viadrus utan modifieringar.
När jag köpte min viadrus v7d och började elda så hade jag rökgastemperaturer på mellan 500-700c, Sedan efter att jag installerat dragbegränsare, gjort turbulatorer, gjort egna baffelplåtar och till sist huggit till eldfast tegel och ställt i vedinkastet mot tuberna så börjar jag att närma mig 70-75% verkningsgrad.
Jag har bråkat mycket med lindquist heating om dessa 75% i verkningsgrad för det är omöjligt att komma upp till det vid vedeldning utan modifieringar. Tror ni mig inte så är ni välkommna hit att inspektera.
Skulle jag köpa panna idag så tror jag att jag skulle satsa på en Orlan dom är så pass billiga att det är värt lite trassel för att komma upp i en dokumenterad verkningsgrad på 91% iofs är det nog lite piller oavsett vilken panna man väljer för att ta max ur dom enda skillnaden mot en viadrus är att det skiljer 5-10% på en modern panna i verkningsgrad om dom är bra eller dåligt inställda inte 30-40%.
Visst finns det dom som är nöjda med dessa pannor men dom räknar inte som jag med all tid som det tar att lära sig att elda med dessa pannor plus all tid för tillverkning av delar för att nå önskad verknings grad.
Har 3 kompisar med viadrus pannor som var nöjda ända tills jag hälsade på dom med min rökgastermometer och mina inlästa kunskaper om hur mycket ved det skall gå åt för att värma en viss mängd vatten med torr björkved vid en given verkningsgrad, ingen av dom var nöjda med sina pannor efter denna information.

Avatar Fallback
kroken  
#21487 Sen så är det ju keramik insatser även i Dakon pannor så jag tror inte att dessa pannor blir nå billigare än typ calmar pannan.
Och jag tycker ju inte att dessa pannor verkar vara uppbyggda som en modern panna med tanke på att dom har en ved volym på endast 82-115l det betyder ju att man endast kan ladda 60-95liter ved i dessa pannor.
Sen kan man ju undra varför dom inte har sp test logga någonstans när dom säger att det är sveriges första "miljögodkända" panna i gjutjärn.
Senast redigerad av kroken lör 01 mar 2008, 17:30, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback
jokin  
#21496 Kroken!Vilken verkningsgrad fick du ut ungefär i Viadrusen från början?

Avatar Fallback
kroken  
#21595 Svårt att säga men jag skulle tro någonstans runt 50-55%.
Jag var inte lika noga då som nu vid ilägg sedan så kan man väl inte direkt gå i graven på hur exakt dessa siffror blir men dom ger iaf en bra fingervisning på verkningsgraden.

Avatar Fallback
jokin  
#21690 Var är alla Viadrus förespråkarna nu då? 😈 50-55% verkningsgrad i en vedpanna är år 2008 alldeles för dåligt! Jag hoppas dina modifieringar ger lite bättre fart på pannan,för detta ä ju inte roligt även om man har tillgång till egen ved. Kroken! Har du funderat på någon ny panna?

Avatar Fallback
kroken  
#21784 Jag har funderat på att importera en atmos dc32gs från polen kotly.com där ligger dom i rätt pris kurs strax under 20000kr + frakt.
Eller en dc32s som är motsvarande dc35sf som den heter i sverige för 14893kr + frakt
Eller en orlan 25kw för 18600kr + frakt då är detta priset av svenska importören så det lär ju fungera bättre med garanti frågor på orlan pannan.
både orlan och gs pannan ligger mellan 89-91% verkningsgrad och den är dockumenterad.
Dc32s ligger lite lägre runt 85% men då är ju den riktigt billig istället.
Sen om man lägger till 15000kr till så finns det många intressanta alternativ tex effecta lamba.

Avatar Fallback
fm  
#21931 Det blir en Atmos 40 kw. Vedvolym 190 liter. Tanken blir 2000-2500 liter.

   TS
Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21932
jokin skrev:Var är alla Viadrus förespråkarna nu då? 😈 50-55% verkningsgrad i en vedpanna är år 2008 alldeles för dåligt! Jag hoppas dina modifieringar ger lite bättre fart på pannan,för detta ä ju inte roligt även om man har tillgång till egen ved. Kroken! Har du funderat på någon ny panna?


Verkningsgraden är till största delen beroende på hur mycket ved man eldar, en mindre brasas ger lägre rökgastemperaturer och högre effektivitet.

Avatar Fallback
kroken  
#21963
fm skrev:Det blir en Atmos 40 kw. Vedvolym 190 liter. Tanken blir 2000-2500 liter.

Atmos är ett bra val tror jag det är väldigt sällan man ser någon som klagar på dessa pannor.
Sen om man importerar dom själv så ligger dom i rätt kurs ochså.

Avatar Fallback
kroken  
#21964
Mangan skrev:
jokin skrev:Var är alla Viadrus förespråkarna nu då? 😈 50-55% verkningsgrad i en vedpanna är år 2008 alldeles för dåligt! Jag hoppas dina modifieringar ger lite bättre fart på pannan,för detta ä ju inte roligt även om man har tillgång till egen ved. Kroken! Har du funderat på någon ny panna?


Verkningsgraden är till största delen beroende på hur mycket ved man eldar, en mindre brasas ger lägre rökgastemperaturer och högre effektivitet.

Det är sant men komforten blir ju lidande om man skall springa och små elda hela tiden.
Man skulle lyckas få upp effektiviteten utan att minska ved mängden för
i min panna är det ju endast 96liter i ved utrymme.

Avatar Fallback
jokin  
#22004 Jag tror inte vedmängden i en fläktpanna med omvänd förbränning har så stor betydelse,den brinner med blålåga nästan hela tiden, men det är bara min fundering :roll:

Avatar Fallback
m_guld  
#25843
nisse skrev:Även jag har samma planer framöver.Då jag är ganska lat så har jag fått reken att köpa en "onödigt" stor panna och ännu större acktankar.

Det blir ett eget pannhus+kulvert och då blir merkostnaden inte så stor jmf med att i efterhand bygga till.Elda en gång/vecka är vad som planeras.

Kan bidra med en enkel formel: Tdiff x V x 1,16 x 1000=den effekt acktanken kan "laddas" med. Vet man vad huset kräver kan man förutse hur ofta det skall eldas.M.h.a eldutrymme + verkningsgrad får man fram hur mycket varje inlägg laddar i tanken.
Bara teori,men vad jag hört så stämmer det hyfsat.

/Nisse


En gång i veckan? Det systemet vill ja ha med :shock:

Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25849 Jag ahr en VETO Miljö 30, kör mot 1500 liter funkar kanon till billig peng...

Avatar Fallback
Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#25853
jokin skrev:Jag tror inte vedmängden i en fläktpanna med omvänd förbränning har så stor betydelse,den brinner med blålåga nästan hela tiden, men det är bara min fundering :roll:


Veden förbränns ung. lika effektivt i alla moderna pannor. Sen så skall värmen i rökgasernas kylas innan de når skorstenen, det är där skillnaderna uppstår. Har du ett mindre inlägg, så får du en mindre mängd varma rökgaser och så kyls det snabbare, vilket ökar effektiviteten.

Ett sätt är alltså att köra mindre brasor oftare. Då måste man justera ner fläkten (om inte det görs automatiskt via lamdasond), annars får man ett grymt luftöverskott som kyler ner hela pannan. Inge bra. :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).