Skogsvagn (Huggarvagnar)

UTNÄS Skogsvagnar

100 inlägg 73277 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: UTNÄS Skogsvagnar

OlaE  
#219772
jonathanA skrev:Jag vill oxå ha band, inte för att jag behövt ännu, utan bara för att det är fräckt och ser ballt ut!


Band väger en del också, det hade gett dig typ ett ton extra stabilitet, låg tyngdpunkt och lägre marktryck.
Finns väl egentligen bara fördelar. :wink:

FTG
Avatar Fallback

Re: UTNÄS Skogsvagnar

Ljungtrans  
#219777
0_1_5.jpg
0_1_4.jpg
0_1_3.jpg
Här är bilder på min Utnäs.
Har inte fått rätt stöttor än, ska bli 20 cm bredare så det stämmer bättre med däckens bredd.

Avatar Fallback

Re: UTNÄS Skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219781 Färganpassning här, grön vagn till grön traktor, vilken JD modell?
Kör du med traktornshydralik till driften med?

Avatar Fallback

Re: UTNÄS Skogsvagnar

550  
#219785
Ljungtrans skrev:Har inte fått rätt stöttor än, ska bli 20 cm bredare så det stämmer bättre med däckens bredd.


Var det lång leveranstid på kärran? Är det olika höjd på stöttorna, eller är det extrastöttor i fyra av dem?

Avatar Fallback

Re: UTNÄS Skogsvagnar

Ljungtrans  
#219797 Det är en JD 6130. Den har 120 minutliters pump. Inget separat hydraulsystem på vagnen. Kranen funkar fint men kanske lite klen kraft i drivningen (2 WD). Kan bero på att jag strypt flödet något till ventilpaket/drift för att få flöde till vagnstyrningen... (Oljan tar lättaste vägen på JD) Eller är det någon inställning som ska ändras. Jag måste experimentera lite...

Det är 4 i rätt höjd men fel bockning, 2 fel höjd och bockning.. Stämmer inte med standard då jag beställt med smalare banke för att få plats med band och med 500/65/22.5 däck.. Har 1.80 mellan stöttorna i topp nu, 2.00 kommer bli bra.

Leveransen blev försenad pga konkursen, men nu monterar de igen i Utnäs.

Avatar Fallback

Re: UTNÄS Skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219800 Kraften har inte med flödet utan mer med trycket, lägre flöde gör bara att den går långsammare.
Vad har du för systemtryck i traktorn?
Vad klara hjulmotorerna?
Fick betydligt mer knuff i min Moheda när frontpumpens tryck skruvades över 210 bar.

Avatar Fallback

Re: UTNÄS Skogsvagnar

Ljungtrans  
#219804 Jag är dåligt insatt i vad där är för tryck i traktorns system, vet bara att de laborerade en del med tryck i ventilpaketet då vagnen hängdes på. Jag vet inte hur starka navmotorerna är heller. Hastigheten ställer jag elektriskt och den är mer än fullt tillräcklig. Använder kanske 25-35 % av maxhastigheten i skogen.

Som sagt har jag inte hunnit utvärdera allt än.

Användarvisningsbild

Re: UTNÄS Skogsvagnar

ss0803  
#219887 Den ser riktigt fin ut din vagn Ljungtrans!

En stor fördel med små tillverkare är ju att det i många fall går få precis de tillval som önskas. I ditt fall hjulutrustning och en vagn med utrymme runt hjulen för att kunna använda band.

Avatar Fallback

Re: UTNÄS Skogsvagnar

Ljungtrans  
#219891 Tack för det!
Du har helt rätt ss803, jag har försökt beställa en liknande vagn som denna av maskinhandlare som sålt vagnar från både större o mindre tillverkare. Antingen har det varit omöjligt att bygga eller har det kostat skjortan.... De vill bara sälja standardgrejer och helst slippa ringa tillverkaren och fråga om detaljer.

Idag lyckades jag länga ett av mockasinbanden med en platta från ett metallband och provkört lite, verkar fungera även om det blev lite för långt. Ska beställa lite järnbitar så att jag kan få rätt längd på bägge banden. Såg lite kul ut när jag körde med band bara på en sida men det får man bjuda på!

Mockasin banden är 700 breda så idag var det än mer tydligt att jag skall ha bredare stöttor.

Avatar Fallback

Re: UTNÄS Skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219932 De klart de ställer du utvinklingen på traktorns pump när du har konstanttryck.
Men då har du lite att ta reda på så vi får fakta på bordet :wink:
Trevlig kärra, något att fundera på när/om trotjänaren ska bytas ut :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: UTNÄS Skogsvagnar

Amatörhuggare 62  
#220367
DSC_0049.jpg
DSC_0030.jpg

Avatar Fallback

Re: UTNÄS Skogsvagnar

Amatörhuggare 62  
#220988
011.JPG
Nu är det dax att kolla på plogen och harven, och börja med alla stängsel som är nerplockade under vinterns avverkningar.

Avatar Fallback

Re: UTNÄS Skogsvagnar

Eaeab  
#230732 Lite info: mohedas kranar göra i Baltikum men monteras i Vänersborg.
Utnäs håller absolut högsta tänkbara kvalitet och använder sig endast av standard grejor (kolvar osv från grene med standardnått därav billigt i underhåll)
Dock har utnäs tyvärr kursat nu och dröjer nog innan det kommer igång igen.

Avatar Fallback

Re: UTNÄS Skogsvagnar

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#230737 De kursade väl i vintras och verkar vara på spåret igen, de fanns iaf på Elmia för där pratade jag med dom

Avatar Fallback

Re: UTNÄS Skogsvagnar

Eaeab  
#230745 Ja de kursade i vintras och johan(ägaren och den som har allt om vagnarna i huvet) är fullständigt utbränd. Jag ar själv varit hos han. Allt är utsålt så risken att han orkar dra igång något igen är minimal.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).