Skotare

Önska kan man alltid...

6 inlägg 2693 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Önska kan man alltid...

Magnus Skog  
#21574 Hej alla.
Är ny på forumet och tänkte börja med att fråga Er som har skotat en del om det finns saker som Ni skulle vilja ändra på/ förbättra/ önskedrömma om man vill det...när det gäller masinutförande?
Under den lilla tid som jag har kört så kan jag redan inse att konstruktörerna inte alltid har tänkt till (Ecolog).

Ser fram emot en del bra och roliga upplägg..

MVH Magnus



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21575 Hej å välkommen
jo det finns alltid grejjer som kan förbättras.
förvarings utrymmen i hyttar. I dag ska man ju nästan ha ett kontor med sig i hytten.
Hytt komfort och luft intag till hytt.
Tex Valmet, john Deere och på Rottne på deras skotare så sitter luftintag för recirkulation på golvet. sväng runt stolen med fötterna släpandes i golvet så föser man allt skit rakt in i uttaget Smart NEJ, skärpning!
Ska man kolla på John deere, och valmet så är ju hyttarna för små.
Hellst John Deere. Valmet år godännda men John Deere går ju inte å ställa tillbaka stolen tillräckligt utan att den tar i panerlerna i hytten.
skördar förarna ska sitta som kungar med nivelering å allt men på skotar fronten är bara rottne som har fått tummen ur till å börja på å förbättra för skotarförarna.

Avatar Fallback
Vikman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21581 Dämpning av hytten skull inte vara helt fel typ Rottne F18

Avatar Fallback
Ellingsson  
#21582 mm håller med henrik på att john deere är lite för små i hytterna och att man slår i paletterna hur fan man än ställer stolen...sen så har jag inte så mycket att klaga på förutom att dom ALLA tillverkare måste fixa en dämpning till hytten så som rottne gjort...

en ide som är rätt konstigt men i alla fall här kommer den,det skulle kunna vara som hjul på under sidan,där bukplåten sitter så att man aldrig hänger sig på stenar eller stubbar,kanske metall hjul eller vad som helst,fast det är väl en extrem ide ?

Avatar Fallback
Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21959 jag tycker framförallt att det är komforten som borrde bli bättre! Tekninsk går ju maskinerna idag otroligt bra,,,, :D Men nog skulle det kunna skaka mindre.

Blev som avundsjuk då jag läste en tidning där det stod om en ny volvo dumper som man kunde köra 40-50 km/h över en tvättbräda i princip utan att det kändes! Gör om det med en skogsmaskin och du dör!
Samma jordbrukare har ju så fin komfort nufötiden....

Användarvisningsbild
Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#21961 Håller med Valmet 890.
Skördare, traktorer, latbilar, dumpers, alla så sitter dom som kungar med dämpade eller nivelerade hyttar. Kolla på hytten på en lastbil då ni kör om den på motorväg får ni se va den fjädrar mjukt
John Deere i dag har ju dämpade hyttar på traktorerna, dom har även aktiva sätet som känner av och sen har dom plandämpning allt för å skona föraren.
MEN skotarna dom stackars förarna där hännder det ingenting på den fronten.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).