Motorsåg och handhållet

Husqvarna 543 XP/XPG

320 inlägg 179789 visningar 30 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

anersimyra  
#215922
Nonkan skrev:
242xpg skrev:jaha nu har dom minsann kommit :roll: !!! köpte ett 346xpg ne i torsdags.... tank om man kunde ha is i magen... nångång


Åjo, de är inte släppta än :)


Själva väntar vi på topphandsågen T540XP, skulle komma under sommaren 2011 sas det :p
Ja och inte kommer den nu i April heller. :lol:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Nonkan  
#215924 Återfjädrande stopp finns på nästan alla trimmers/röjsågar idag (där inte själva stoppen sitter i gasvredet).

Det räcker med ett snabbt tryck mot stopp, det slår ifrån tändningen ett antal sekunder så att maskinen inte återstartar. Ingen risk med det momentet alltså.

Saxat exempel från servicemeddelande:

"SB, 343 R, 345 Rx, 343 FR, 343 F, 345 FX, 345 FxT, Tändmodul, SEM, DM60CWS och återfjädrande stoppknapp, 2008-02

Ovanstående modeller har försetts med ett nytt tändsystem och en ny återfjädrande stoppknapp. När maskinen skall stoppas behövs endast ett tryck på stoppknappen. Motorn stannar oavsett att stoppknappen fjädrar tillbaka till startläge så fort den släpps. När motorn har stannat upphör kortslutningen automatiskt och motorn kan startas.

Den återfjädrande stoppknappen får inte användas på äldre maskiner med tändmodul avsedd för icke återfjädrande stoppknapp. Motorn kan då återstarta om stoppknappen släpps innan motorn stannat helt. För att undvika sammanblandning är stoppknappens ena flatstiftsanslutning bredare, 6,3 mm, mot tidigare 4,8 mm på båda anslutningarna. Kablagets motsvarande anslutning har följakligen också samma bredd."

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Nonkan  
#215926 T540XP och 543XP/XPG är väl egentligen två paradexempel på att utvecklingsavdelningen ska vara tyst och inte säga något till marknadsavdelningen förrän produkten är färdig och finns i produktion. Marknadsavdelningen läcker som ett såll, och det gäller inte bara Husqvarna.

Det är bättre att släppa en färdig produkt som fungerar hellre än att gödsla med servicemeddelanden och ombyggnader det första året.

De enda som lyckas hålla saker hemliga tills de är färdiga verkar vara Apple.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#215933 Det är lite tanke med detta, det är jag övertygad om.
Att skapa intresse och behov är viktigt för att det ska sälja i start.

Att det sen kunde testas mer innan produkten släpps/blir färdig är en annan sak.
Det kan ju inte vara meningen att kunder ska betala för at vara test körare under utvecklings skede av produkt. Saken ska vara klar o hålla vad den lovar när den släpps!
Så har det inte varit i de två stora aktörernas produktutbud på länge.

Jag testade 550 för ett år sen o berömde stoppknappen. Det var riktigt bra och efterlängtat av mig åtminstone.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

550  
#215936 Hade för mig att jag hade sett en mindre såg än 550 på Husqvarnas hemsida i höstas. Blev ganska konfunderad när den inte gick att hitta. Tror att den viktmässigt låg mellan 339 och 346. Varför kommer det ingen ersättare till 339/konkurrent till Stihl MS 201?

Ang. återfjädrande brytare så borde 543 ha en likadan som 550 har, om den nu kommer vill säga... och jag gillar den brytaren, funkar kanon och känns mer gedigen än de gamla på 346.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Brumsten  
#215978 Hej, HVA 543 XP/XPG kommer att leverares från fabrik
tidigast till hösten.
Men det gör inget tycker jag.
Satsa på en 545 Trio-Brake istället.
Trevlig helg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219415
Brumsten skrev:Hej, HVA 543 XP/XPG kommer att leverares från fabrik
tidigast till hösten.
Men det gör inget tycker jag.
Satsa på en 545 Trio-Brake istället.
Trevlig helg.


Om man inte vill ha värme så kan det ju va ett alt.
Frågade en HVAsnubbe på öppethuskväll o han sa att det var problem med emmissionskraven som den inte klarade. Med autotune skulle det gå men sågens grundkonstruktion som är japansk tillåter inte det.

Vi pratade en stund om detta o det är ett problem med att förhållandet mellan cylindervolym o emissionskraven inte är riktigt i paritet med verkligheten. När du kommer under 50cc är det nästan omöjligt att få det att funka.

Typ att på en liten såg når kanske 80% av tillförd energi(bränslemängd) kedjan medans på en större såg så når 85% fram. Energin som går åt att få grejerna i motorn att snurra är större i förhållande till energi ut i kedjan ju mindre sågen är.
Emissionskraven följer inte detta utan är linjära.

Kanske bara är prat men det låter rimligt i mina öron.
OBS! Mina procent ovan är påhittade siffror för att försöka förklara hur jag menar.

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

traktorz  
#219576 Modellerna HVA 435, 440 & 445 har ju alla cylindervolymen 40.9cc & 45.7cc respektive. Samtliga är av typen X-Torq® med friskluftsspolning som sägs ge mindre bränsleförbrukning och reducerade emissioner.

Även den nya HVA 543 med cylindervolymen 43.1cc har ju X-Torq® friskluftsspolning, så varför skulle den nya sågen 543 som dels har X-Torq®, dels ligger inom ett cylindervolymsintervall med redan godkända sågar ha problem med emissionskraven?

De mindre 435 och 440 har ju redan löst detta, låt vara att dessa två inte tillhör kategorin proffs-sågar.

Ref:
http://www.husqvarna.com/no/products/pr ... 147,502143

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

anersimyra  
#219581 Den "nya" T 540 xp som skulle kommit för ca 2 år sedan har utprovats av ett antal arboristföretag. En av testpersonerna jag pratat med har ett exemplar som numera går riktigt bra, man har provat olika förgasartyper/bestyckningar och släpper inte sågen innan den fungerar perfekt i alla avseenden oavsett väder.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

traktorz  
#219585 T540XP finns i alla fall på HVA svenska hemsida; Försedd med AutoTune™ och på en mindre cylvolym = 37,7 cm³.

Kanske är dess 1.8 kW för lite effekt än vad som krävs av en mer allround karaktär, där en 543XP/XPG med 2.2 kW är mer lämplig.

Den dröjer verkar de flesta i alla fall vara ense om...


Ref:
http://www.husqvarna.com/se/products/pr ... s/t540-xp/

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

anersimyra  
#219587 Jo, man vill nog vara säker på att inte upprepa fiaskot med 338 xp :surp:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Nonkan  
#219627
traktorz skrev:Modellerna HVA 435, 440 & 445 har ju alla cylindervolymen 40.9cc & 45.7cc respektive. Samtliga är av typen X-Torq® med friskluftsspolning som sägs ge mindre bränsleförbrukning och reducerade emissioner.

Även den nya HVA 543 med cylindervolymen 43.1cc har ju X-Torq® friskluftsspolning, så varför skulle den nya sågen 543 som dels har X-Torq®, dels ligger inom ett cylindervolymsintervall med redan godkända sågar ha problem med emissionskraven?

De mindre 435 och 440 har ju redan löst detta, låt vara att dessa två inte tillhör kategorin proffs-sågar.

Ref:
http://www.husqvarna.com/no/products/pr ... 147,502143


Mycket högre varv på proffssågarna. 4-serien är ganska lugn och försiktig i motorkaraktären.

Har för mig att även ljudet spelar roll för emissionskraven, det är ju en förorening det med, men det måste jag kolla upp :p

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Nonkan  
#219628
traktorz skrev:T540XP finns i alla fall på HVA svenska hemsida; Försedd med AutoTune™ och på en mindre cylvolym = 37,7 cm³.

Kanske är dess 1.8 kW för lite effekt än vad som krävs av en mer allround karaktär, där en 543XP/XPG med 2.2 kW är mer lämplig.

Den dröjer verkar de flesta i alla fall vara ense om...


Ref:
http://www.husqvarna.com/se/products/pr ... s/t540-xp/


Ja, den har funnits på hemsidan flera år. Det som står nu när man försöker lägga order är "produktionsstart planerad v. 19", men på supportsiten står det "tillgänglig hösten 2013", så det är lite luddigt. Fortfarande.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219629 Ja det var proffssågar vi diskuterade som har ett högre effekt/viktförhållande.

En annan fråga! Är det samma krav på proffssågar som allroundmodellerna?
Kraven kom väl vid olika tidpunkter för de olika segmenten eller?

Går det beställa en 543a i Norge eller är det bara så att dom inte plockat bort den från hemsidan?

Magnus M

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 543 XP/XPG

sågmek  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235286 Så här ser den ut !!!!

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).