Traktorer och processorer

Montera in en ratt bakåt - Valmet 6800

7 inlägg 6678 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Montera in en ratt bakåt - Valmet 6800

bäste bm  
#219368 Hej!

Vi har en valtra valmet 6800 med knappkoppling som vi mesta dels kör med i skogen, och efter att har funderat på lite lösningar på twintrac-system så har jag tänkte följande...

Montera en ratt båkot http://flotecmarin.se/product_info.php? ... cts_id=118 som man kopplade samman med det vanliga styrsystemet, om det är möjligt?

och med hjälp av ett stag till fram och bak-spaken som man når när man har vänt stolen plus en tryckströmbrytare till knappkopplingen, tror att det skulle gå att bygga ihop något sådant! Eftersom man kör ganska sakta i skogen har jag tänkt att man får använda den vanliga handbromsen.

Finns andra här på forumet som nämt att man kan köpa begagnade satser, men har inte hittat något...

Finns det någon här som monterat en extra ratt på något vis?

M.v.h Simon



   TS
Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Montera in en ratt bakåt - Valmet 6800

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219528 Obitrolen du ska använda måste ha en LS utgång som kan ge tryck till prioteringsventilen som ger olja till obitrolen istället för den andra hydraliken annars.
På Twin Trac modellerna går denna LS signal till en skyttelventil så signalen går antingen från den främre eller bakre ratten till prio ventilen.

Systemet i länken funkar inte, de har dessutom alldeles för lågt systemtryck, 60 bar, arbetstrycket verkar vara 140-155 bar i 4WD modeller o 125cc i volym per varv i obitrolen

Sen bromsen på twin tracen går med vajer till handbromsen från pedalen, sen bromsen har jag ingen åsikt om då jag har en Hitech där handbromsen styrs elhydraliskt.

Avatar Fallback

Re: Montera in en ratt bakåt - Valmet 6800

bäste bm  
#219531 Kanske bäst att hålla sig till valtra's grejer och leta rätt på en begagnad twintrac, eller också vänta tills vi byter traktor...

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera in en ratt bakåt - Valmet 6800

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219534 Borde funka med en obitrol som används framme med o skyttel ventil går att köpa.
I VHB kan du se hur styrningen funkar med o utan twintrac

Avatar Fallback

Re: Montera in en ratt bakåt - Valmet 6800

valmet862  
#219554 en eftermonteringsats från valtra är enligt mej överkomligt pris,där får du alla tillbehör,ratt,slangar,kopplingar o.s.v. och en brytare till stolen så att den bakre ratten inte kan användas ifall du inte har svängd stolen bakåt annars kan det få fatala följder ifall man kan använda bakre ratten ifall du kör full fart framåt...

Avatar Fallback

Re: Montera in en ratt bakåt - Valmet 6800

bäste bm  
#219558 Är det någon som vet vad man ska leta efter en begagnad twintrac, mer än på olika demonterings-företag?

Vet att det är någon här på forumet som monterat in en begagnad twintrac, men hur omfattat är det egentligen? delvis demontering av traktorn krävs för att hitta de rätta slangarna m.m ??

/ Simon :smile:

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera in en ratt bakåt - Valmet 6800

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219615 I hitech modellen kopplas inte bakre ratten bort bara för stolen är framåt , däremot funkar inte fram/back väljaren bak om stolen Inte är spärrad bakåt

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).