Vedmaskiner, flishuggar

Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

35 inlägg 28023 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

aywa  
#141296 Är det någon av er som säljer ved som köper in stockarna på timmerbil eller tar ni ut från egen skog?

Trejon
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

jimmp  
#141310 Jag köper nästan all råvara...blir kanske ett timmerbils lass om år från egen skog.....

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

ryared  
#141312 producerar väl en c;a 200 kubik själpt. Skulle väl vilja producera mera men jag tycker det är för dålig lönsamhet. Tar från egen skog, har en kisa kubik funkar klockrent.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

erikl  
#141326 Pilkemaster EVO36, blygsamma 200 m3s per år brukar det bli i slutändan

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

e_pettersson  
#141448 runt 1000-1200m3 blir nog mer nästa år och kanske en större klyv.
idag hakki pilke 1x 37

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

alstor  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141465 4 delägare på en Hakki 1X42. Totalt kör vi ca 400-500 m3/år.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

Niklas persson  
#212310 Har en 1*37 som gått minst 1000 m3 om året nu i 9 år, har funkat skitbra! Har kanske lagt totalt 1000 kr om året på den inkl mattor och allt. Enligt mig så är den maskinen den effektivaste av alla i den storleken om man har varierande ved och inte alltför grov, och till ett rimligt pris om man vill tjäna lite pengar! Tycker dom större är för långsamma tillklen ved och för dyra. Men nu är dock en likadan ny maskin levererad för den gamla började bli en aning mjuk i plåtar och sånt. Andrahandsvärdet är ju bra också...

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

vedförsäljan  
#212575 så mycket som möjligt... :grin:

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

hokatorpet  
#213009 Kör Hakki bigX med stockmatarbord med den gamla Fergusen 165 som dragplåster.
Har byggt om matningshandtaget till ett mer modernt så att jag startar kedjedriften med en knapp på matnings spaken. Kör bara ca 200 fub om året. Finns ingen ekonomi att sälja vidare klövet bränne.
Här finns förmånga säljare som inte behöver "vita" pengar. Annars funkar allt klanderfritt.

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

jonathanA  
#213028
hokatorpet skrev:Kör Hakki bigX med stockmatarbord med den gamla Fergusen 165 som dragplåster.
Har byggt om matningshandtaget till ett mer modernt så att jag startar kedjedriften med en knapp på matnings spaken. Kör bara ca 200 fub om året. Finns ingen ekonomi att sälja vidare klövet bränne.
Här finns förmånga säljare som inte behöver "vita" pengar. Annars funkar allt klanderfritt.


Var håller du till i landet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

hannabad  
#219511 Jag har en Pilkemaster Evo 30 som jag kör mellan 600-800 m3 /år.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

vedhandlaren  
#219527 planerad produktion i år är 10-12 tusen m3s

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

svampbob  
#219532 Jag kör max 200 m3/år med min 1x37 easy och tycker att det räcker för så spännande är det inte i längden att kapa ved betydligt roligare att hugga den.

Avatar Fallback

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

Brickan  
#219537
vedhandlaren skrev:planerad produktion i år är 10-12 tusen m3s
OK, jag har gjort 2 m3s och har nån till kapad, men okluven... Jag har kommit i kapp om 5000 år. Det är inte så lång tid... ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Hur mycket kör ni med era vedmaskiner

totte  
#219544 :lol: :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).