Motorsåg och handhållet

Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

60 inlägg 45220 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

anersimyra  
#219350 Angående fakta om bränslet Aspen har jag naturligtvis vänt mig till min ÅF som säljer detta bränsle, det är ingen liten småskutt som säljer några få dunkar om året, det är en av mellansveriges största försäljare av Aspen. Varför ska jag misstro information därifrån ? Jag refererar enbart till vad den ÅF sagt mig och inget annat. Sant eller inte sant angående enegiinehåll är totalt ointressant, jag skrev i tidigare inlägg att jag har i vart fall inte noterat någon skillnad i effekt mellan Aspen och handelsbensin. Det blir ju rätt skrattretande att läsa inlägg med betydelsen att jag borde läsa på och göra egna jämförelser, och samtidigt inte redogöra för sina egna rön. Att även dumförklara min ÅF och påstå att ÅF har fel ekar ju rätt ihåligt då ingen hittils förklarat på vilket sätt ÅF är okunnig. Min ÅF berättade historien bakom alkylat, det var Storbritannien som tog fram detta bränsle till spitfireplanen under kriget, anledningen var att bränslet fungerade på högre höjd än " normalt" bränsle, kanske för det var renare eller av någon anledning, info om detta hittar den nyfikne på www.supermarineaircrafte.com om man orkar leta igenom materialet.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

anersimyra  
#219357 Påståendet om alkylatens större energiinnehåll gentemot dagens crackade bränsle har en rätt naturlig förklaring. Under andra världskriget använde såväl Storbritannien som Tyskland 87 oktanigt crackat flygbränsle, efter att ha bytt till 100 oktanigt alkylat höjdes effekten på en 1000 hästars flygmotor till 1300, därigenom blev både spitfire och hurricaneplanen vida överlägsna tyskarnas plan med motsvarande prestanda. Texten jag hittade var delvis väldigt teknisk och inte komplett, vad jag kunde uttyda var dock att "längre kemiska kedjor" och lågt innehåll av långsamtbrinnande benzen gjorde alkylaten överlägsen det crackade bränslet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219363 Huruvida din ÅF är eller inte det vet inte jag, men om han gett det påstående du säger så påvisar det lite okunskap i ämnet. Inte helt ovanligt ska tilläggas. Jag lyssnar nog hellre på tillverkare och SMP än en ÅF som fått nåt berättat för sig, oavsett ÅF. Om det nu är så att nån ska dumförklaras är det nog jag för försök o resonera.
Det finns kunskap innom räckhåll som jag anser är vettigare än min text.
Alkylat fanns innan 1:a världskriget och var det ledande bränslet ett bra tag. Inga stora volymer då heller eftersom efterfrågan var begränsad.

Hur oktan mättes för var lite luddigt och det är svårt o påvisa att det var si eller så mycket oktan hit eller dit.

100 oktanigt var nog rätt ovanligt och onödigt påkostat förr eftersom motorerna inte krävde det i allmänhet. Känner dåligt till flyg motorer och deras behov men vet att Merlin och Meteor gick bra på betydligt färre oktan än 100 på landbacken.

Första slogan jag hörde om Aspen och Alkylat var "bensin som det var på farfars tid".

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

anersimyra  
#219367
Mange skrev:Huruvida din ÅF är eller inte det vet inte jag, men om han gett det påstående du säger så påvisar det lite okunskap i ämnet. Inte helt ovanligt ska tilläggas. Jag lyssnar nog hellre på tillverkare och SMP än en ÅF som fått nåt berättat för sig, oavsett ÅF. Om det nu är så att nån ska dumförklaras är det nog jag för försök o resonera.
Det finns kunskap innom räckhåll som jag anser är vettigare än min text.
Alkylat fanns innan 1:a världskriget och var det ledande bränslet ett bra tag. Inga stora volymer då heller eftersom efterfrågan var begränsad.

Hur oktan mättes för var lite luddigt och det är svårt o påvisa att det var si eller så mycket oktan hit eller dit.

100 oktanigt var nog rätt ovanligt och onödigt påkostat förr eftersom motorerna inte krävde det i allmänhet. Känner dåligt till flyg motorer och deras behov men vet att Merlin och Meteor gick bra på betydligt färre oktan än 100 på landbacken.

Första slogan jag hörde om Aspen och Alkylat var "bensin som det var på farfars tid".
Ha, ha, ha, ja saker man trodde var nymodigheter visar sig många gånger vara riktiga "fornminnen" dock vet jag att min ÅF fått " andra världskrigs historien" från någon på Aspen, han säger även att dagens handelsbensin är dålig då det är en produkt framställd genom crackning, men jag läste att staternas 100 oktaniga Alkylat var en restprodukt från crackning ? Alltså, något från farfars tid det med. :lol:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219414
anersimyra skrev:Angående fakta om bränslet Aspen har jag naturligtvis vänt mig till min ÅF som säljer detta bränsle, det är ingen liten småskutt som säljer några få dunkar om året, det är en av mellansveriges största försäljare av Aspen. Varför ska jag misstro information därifrån ? Jag refererar enbart till vad den ÅF sagt mig och inget annat. Sant eller inte sant angående enegiinehåll är totalt ointressant, jag skrev i tidigare inlägg att jag har i vart fall inte noterat någon skillnad i effekt mellan Aspen och handelsbensin. Det blir ju rätt skrattretande att läsa inlägg med betydelsen att jag borde läsa på och göra egna jämförelser, och samtidigt inte redogöra för sina egna rön. Att även dumförklara min ÅF och påstå att ÅF har fel ekar ju rätt ihåligt då ingen hittils förklarat på vilket sätt ÅF är okunnig. Min ÅF berättade historien bakom alkylat, det var Storbritannien som tog fram detta bränsle till spitfireplanen under kriget, anledningen var att bränslet fungerade på högre höjd än " normalt" bränsle, kanske för det var renare eller av någon anledning, info om detta hittar den nyfikne på http://www.supermarineaircrafte.com om man orkar leta igenom materialet.

Det finns ÅF som har skickat tillbaka hela partier med aspen på grund av att bränslet håller dålig kvalitet och det märker jag med att vissa partier som vi får är dåliga när sågen spikar och då frågar jag mig om den verkligen är lagrings beständig.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219430 De leveranser jag fått genom åren har i längsta fall varit några månader gamla.

Jag har bränsle som nu stått i såg sen 5-6 år tillbaka o de startar o går ännu.
Har en oöppnad dunk som är 8 år gammal.

Eftersom vi drar historier mer än fakta kan jag ta en med:
Har en kund som kör sin såg på Alkylat från försvaret. De hittade några fat i ett förråd på 70'talet. Det skulle benämnas som åldersbeständigt bränsle om jag kommer ihåg rätt.
De har han snart kört upp. Sågen det går i nu är en 254 med försvarets 30 olja som säkerligen inte är yngre.
Imponerande minst sagt!

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

anersimyra  
#219435 Lagringsbeständig är den ju bevisligen, men förvaras den i ståltankar eller fat som utsätts för stora temperaturvariationer får man till slut problem med kondensvatten i tankarna. Mina båtmotorer får sen många år stå utomhus med Aspen i såväl tankar som i bränslesystem och jag har aldrig upplevt några problem med bränslet.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

anersimyra  
#219438 Även en " hemmablandning" kan vara beständig. Jag köpte en riktigt gammal penta 4 HP snurra av en arbetskamrat. Den hade stått 5 till 7 år med soppa i tanken. Magnapullen var trasig så det fanns bara drygt decimetern lina kvar att dra runt med. Han ville ha 500 för det gamla skrället, jag skrattade åt priset men satt snurran på lämmen till släpvagnen, jag öppnade soppakranen, chokade, knyckte till, och skrället, STARTADE, 500 tyckte jag efter det var ett bra pris. :grin:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

karlastrid007  
#219440 vad är egentligen oenigheten här? Jag läser och läser men förstår inte vad ni vill säga till varandra.

Jag vill nu höra vad ni säger här;

jag har en massa 2-taktare, motorsågar och röjsågar och häcksaxar. Jag kör uteslutande på röd aspen och har aldrig haft några problem. Finns det människor här på forumet som anser att jag borde byta till vanlig bensin?

Isf, varför?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219445 Detta är en diskussion om ett bränsle. Alla aspekter ska ventileras och kunskap/fakta ska fram först innan det blir produktivt och lärorikt för alla.
Därför är det bättre o läsa och fortsätta gamla diskussioner så man kommer ikapp o fortsätter denna diskussion utan för mycket repetition.

Jag håller starkt på att man inte ska skifta bränslen och blandningar om det inte är tvunget eller man byter maskin (nytt).

Vissa motorer går på väldans dåligt bränsle. många tvåtaktare går bra på 80-85 oktanigt om tändningen tillåter det.

Att det som knaggen säger "spikar" tror jag är tändpunkts relaterat. Antingen om det självantänder eller om det tänder före. Ibland så lämnar det skvaller spår på tändstiftets elektrod.
Gloade elektroder ger spikning/för tidig tändning.

Om det är för dåligt bränsle blir det skador väldigt snabbt, samma om det har för dålig smörjförmåga.

Hur det brinner när det expanderar efter antändning är viktigt på många sätt, inte minst ur emissions synpunkt.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

Brumsten  
#220061 Hej, min handlare har talat med Aspen ang. enrergiinnehållet i alkylatbensin.
Skillnaden är ca. 5%, beroende på handelsbensinens kvalité vid testtillfället.
Handelsbensin håller olika kvalité nästan från dag till dag.
Skillnaden märks mest vid grov kapning med motorsåg.
Sen är det även skillnad på olika alkylat.
Trevlig helg.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

anersimyra  
#220065
Brumsten skrev:Hej, min handlare har talat med Aspen ang. enrergiinnehållet i alkylatbensin.
Skillnaden är ca. 5%, beroende på handelsbensinens kvalité vid testtillfället.
Handelsbensin håller olika kvalité nästan från dag till dag.
Skillnaden märks mest vid grov kapning med motorsåg.
Sen är det även skillnad på olika alkylat.
Trevlig helg.
Så vilken har 5% högre/lägre energiinnehåll gentemot den andra :surp: :grin:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

Brumsten  
#220091 Hej, som jag tidigare sagt så är alkylat svagare rent energimässigt.
Har lägre densitet än handelsbensin.
Ursäkta om jag var otydlig.
Ha de.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

anersimyra  
#242375 Servicemeddelande angående 545 FXT, svårflödande förgasare, jag köpte min i juni, nu när det börjar bli kallare så går den inte :oops:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

lars11  
#242581 Nej föffan, skillnaderna mellan hur pass väl "Bensin" och Alkylatbensin flyter genom en förgasare är helt försumbara, troligen obefintliga, skoja inte med vuxna män! :surp:

Det kan finnas variationer mellan bränslena men syndaren i så fall är handelsbensinen som tillåts variera kraftigt i innehåll så länge tendensen till självantändning är inom vissa spann, "oktanratingen".
'Så i princip så kan du råka få mackbensin som råkar ha lika egenskaper som alkylat men du kan också få mackbensin som kräver andra inställningar. Det är ju en av fördelarna med alkylat, behovet av färre justeringar.
Sen är mackbensin mer instabilt, så har du ställt in för en dunk förra hösten så kan du behöva justera igen denna höst tå soppan åldrats. En dunk alkylat från förra hösten har åldrats betydligt mindre om ens något.

Har ni problem med en ny såg så är det fel på sågen, inte på bränslet så länge ni kör fräsch bensin eller alkylat. Om handlaren säger nåt annat så är det för att slippa ta ansvar och skylla på nån annan. Gå inte på sånt där snack. En motorsåg ska inte vara superkänslig med egen vilja och kräva religiösa bränslediskussioner.




anersimyra skrev:
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Aspens molekyler är större än i handelsbensin, den flyter inte lika lätt i små passager, detta är särskilt viktigt att tänka på för maskiner över 50 kubik, därför kan det vara nödvändigt att öppna L skruven något mer. Detta fick jag förklarat för mig av en ÅF. Att Aspen skulle lösa upp föroreningar förorsakade av handelsbensin verkar underligt, det är bara att göra frigolitprovet, handelsbensinen är ju rena syran vid en jämförelse.

Gå till någon annan återförsäljare då för den han vet inte ett skit vad han babblar om
För allt handlar om väder hg millibar och temp och höjd där har du hemligheten på en två taktare och efter dom förutsättningarna så justerar man en förgasare till att fungera så optimerat som det går. Och din ÅF pratar skit jag kan överbevisa han när som helst .
Nej ÅF pratar inte skit, det är Aspen, alltså Aspen petrolium som pratar skit då det var det företaget som gav min ÅF beskedet. En given såg, som vid given höjd över havet, och given temperatur är justerad för handelsbensin, kan gå snålt då Aspenbensinens kemiska sammansättning skiljer sig från handelsbensin, detta var särskilt viktigt att beakta på motorer över 50 kubik. så ska du bevisa något så är det att Aspen petroleums kemister pratar skit, varken mer eller mindre. Lycka till med den karamellen :surp:
Mvh Anders.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).