Motorsåg och handhållet

Körkort ????

125 inlägg 46767 visningar 28 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

anersimyra  
#215494
Peteflamingstar skrev:Detta står att läsa på Säker Skogs hemsida:

"Krav på dokumenterade godkända teoretiska och praktiska prov för den typ arbete som ska utföras, t.ex. Motorsågskörkort. Övergångsfrist till 1 januari 2015. (Detta krav gäller inte egenföretagare som jobbar själv eller inom familjen). Vid byggarbeten gäller dock kompetens/dokumentationskravet även egenföretagare. Vid arbete utanför egen fastighet eller tillsammans med andra blir det också i praktiken krav på dokumenterad kompetens även för t.ex. en skogsägare, eller en ”vedhuggare”."

Som jag tolkar deras tolkning (hmm..) behöver inte du själv hemma ha dokumenterad utbildning (i praktiken körkort), men ska du hjälpa släktingen på hans/hennes mark, då krävs det. Dock är det inte skarpt läge förrän 1/1-2015.
Jodå läget är redan skarpt, 20 inspektörer håller för full på med att hårdgranska skogsföretag genom att genomföra 1500 inspektioner under året. :surp:

Husqvarna motorsågar
Avatar Fallback

Re: Körkort ????

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219059 Hur blir det för mig, jag har ett vanligt lönejobb i industri, jag har inte speciellt mycket skog, kanske hugger i egen skog ett par veckor om året.
Utöver detta så kanske jag hugger på F-skatt för någon stump skogsbilväg, jag bygger också en del stängsel och fäller några träd i samband med detta, jag har någon enstaka gång fällt enklare träd på villatomter.
Jag slår också gräs med röjsåg, ca 2 veckors arbetstid om året.
Total omfattning av rent motorsågande åt andra är mycket ringa, kanske bara är ett eller två tillfällen om året......eller något år kanske inte alls.
Motorsågning i samband med underhåll och bygge av stängsel sker däremot rätt frekvent.
Någon försäkring har jag aldrig skaffat.

Vad blir kravet för en sådan som mig?
Kommer jag begå något lagbrott om jag fortsätter framledes som jag gjort hittills?
I.s.f från vilket datum?
Att alla bör ha körkort har jag redan förstått.

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

anersimyra  
#219064 utför du arbete som F-skattare, ska du ha minst AB vid ett vite på 10,000 kronor.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219126 Nu?

Gäller det allt F-skatt arbete, t.ex om jag bygger stängsel eller kapar en stock vid syllstockbyte på ett hus? Eller är det definierat till till avverkningsjobb?

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Phantom  
#219365 Vid allt arbete där du använder en motorsåg.

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

anersimyra  
#219370 Inget kort behövs om du avverkar egen skog, om du då står på din egen gårdsplan och sågar åt dig själv behövs inget kort, men man kan undra om det behövs om du sågar materiel åt någon annan ? Men ta du ett kort, avdragsgillt, och du får ett par trevliga dagar i skogen med trevligt sällskap.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219373
anersimyra skrev:utför du arbete som F-skattare, ska du ha minst AB vid ett vite på 10,000 kronor.
Mvh Anders.


Riktigt så illa är det inte. Men om du utför jobb åt ett företag som har avtal med skogsfacket så blir det nog så men det är uppdragsgivarens problem.. Körkortet kommer du inte att slippa undan.

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

anersimyra  
#219375
Skogsola skrev:
anersimyra skrev:utför du arbete som F-skattare, ska du ha minst AB vid ett vite på 10,000 kronor.
Mvh Anders.


Riktigt så illa är det inte. Men om du utför jobb åt ett företag som har avtal med skogsfacket så blir det nog så men det är uppdragsgivarens problem.. Körkortet kommer du inte att slippa undan.
" tyvärr" är det så "illa", kravet och vitet är inte kopplat till något fackligt avtal. Om en skogsägare tar hjälp av en annan ska bägge ha varsit kort. Jag tror t.o.m att skogsägaren ska ha ett kort även om så bara grannen är med i skogen och plockar ved. Däremot så kan avtal kräva mer än AB kort, c d eller e, men saknas dom sist nämnda utgår inget direkt vite. Det är detsamma i dykbranschen, AMV säger att yrkesdykare ska ha adekvata certifikat, arbetsgivare och fack kräver yrkesbevis e.t.c, men några viten blir det inte om AMV dyker upp. Men arbetar du yrkesmässigt med motorsåg, oavsett var och saknar kortet blir vitet 10,000 per gubbe.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219379
Phantom skrev:Vid allt arbete där du använder en motorsåg.


Det slår ju konstigt mot t.ex timmerhusbyggare och övriga snickare också. Sådana kanske aldrig ens aldrig har sågat i skogen, och heller aldrig planerar att göra det.

Just vid sådana arbeten har jag reagerat på hur farlig man ofta är mot sig själv. Ska man till skogs så klär man noga på sig alla möjliga skyddsgrejer, däremot om man snickrar på ett hus så slänger man med endast motorsågen.
Å rätt vad det är så står man iklädd lågskor, snickarbyxor och ett par hörselskydd och sågar långdrag i en stock man försöker hålla i med fötterna.........medan man tänker att det här kanske inte var så lyckat. :roll:

10.000 vite är alltså redan "skarpt"?
Vem blir betalningsskyldig, hen med sågen, eller uppdragsgivaren?
(konstaterar f.ö med glädje att Firefox markerar ordet "hen" som felstavat)

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219380
anersimyra skrev:utför du arbete som F-skattare, ska du ha minst AB vid ett vite på 10,000 kronor.
Mvh Anders.


Nu var det jag som rörde till det i går kväll. :oops: Trodde att det syftade på att facket kräver att manuella entreprenörer ska ha aktiebolag. :lol:
Vad gäller körkort så lär man väl ska ha det om man kör skotare och behöver kapa ner en hög däckdödarstubbe i traktorvägen? :???:

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

anersimyra  
#219428
D Brown skrev:
Phantom skrev:Vid allt arbete där du använder en motorsåg.


Det slår ju konstigt mot t.ex timmerhusbyggare och övriga snickare också. Sådana kanske aldrig ens aldrig har sågat i skogen, och heller aldrig planerar att göra det.

Just vid sådana arbeten har jag reagerat på hur farlig man ofta är mot sig själv. Ska man till skogs så klär man noga på sig alla möjliga skyddsgrejer, däremot om man snickrar på ett hus så slänger man med endast motorsågen.
Å rätt vad det är så står man iklädd lågskor, snickarbyxor och ett par hörselskydd och sågar långdrag i en stock man försöker hålla i med fötterna.........medan man tänker att det här kanske inte var så lyckat. :roll:

10.000 vite är alltså redan "skarpt"?
Vem blir betalningsskyldig, hen med sågen, eller uppdragsgivaren?
(konstaterar f.ö med glädje att Firefox markerar ordet "hen" som felstavat)
Det " skarpa läget" påstods redan vara ett faktum i en artikel som handlade om ett företag på Gotland som stoppats av AMV. Men jag pratade i veckan med ett utbildningsföretag om detta, det är 2015 som gäller vilket tidigare sagts. I artikelns påstods att 20 inspektörer skulle utföra 1500 inspektioner det närmaste året ? Man fick intrycket att inspektionerna redan var i full gång, men det ska inte göras tidigare än 2015. Vad gäller viten, är det den självverksamme som belastas med vitet, arbetsgivaren belastas med viten för dom anställda.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Ewol  
#312460 Nån som har koll på vad som hänt med säkerhetschecken? hittar inte längre någon info om den?

Mvh Jon

Användarvisningsbild

Re: Körkort ????

mghg  
#312516
Ewol skrev:Nån som har koll på vad som hänt med säkerhetschecken? hittar inte längre någon info om den?

Mvh Jon

Den senaste utdelningen av säkerhetscheckar tog slut i början av 2014. Det är Skogsstyrelsen som i omgångar har beslutat att en del av pengarna från EU:s Landsbygdsprogram skall användas för säkerhetscheckar. Vad jag känner till finns det inget beslut om någon ny omgång säkerhetscheckar.

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Ptja76  
#312532 Enda felet med körkortet är ju att skogsägaren själv slipper undan om han inte har hjälp av någon annan. Kravet borde gälla alla som hanterar såget oavsett !!!!

Avatar Fallback

Re: Körkort ????

Ewol  
#312534
Ptja76 skrev:Enda felet med körkortet är ju att skogsägaren själv slipper undan om han inte har hjälp av någon annan. Kravet borde gälla alla som hanterar såget oavsett !!!!


Känns som det är en tidsfråga innan det är krav för alla.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).