Uppvärmning

auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

50 inlägg 48149 visningar 19 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

ulfgustav  
#147563 Eldar man med ved så anser jag shuntautomatik helt överflödig, att manuell shunta efter utetemperaturen när man besöker pannrummet för vediläggning är tillräckligt.
Principen är ju den att inte släppa fram högre temp på elementen än nödvändigt, och det lär man sig rätt snabbt. Vid den manuella shunten har jag satt anliggnings termometrar på både framledning och retur dessa kostade 29:-/st likadan har jag på ledning i botten på acktanken. med hjälp av dessa enkla ting så ser jag det jag behöver för en lämplig shuntning, dessutom så ser jag på den i botten av tankarna hur mycket de är laddade. Den enda automatik jag har är laddomaten som känner rökgastemp och startar resp stoppar laddpumpen.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

DanielK  
#186964 River tag i denna gamla tråd.


Jag har en gammal dubbelpanna med shunten på pannan, funderar nu på att eventuellt installera shuntautomatik på den.

Är det bara att plocka bort shuntreglaget på pannan och sätta den nya motorn på den?

MVH
Daniel

Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

machonisti  
#186965 I princip ja.

Kan dock bli problem ifall shunten är jättegammal spindeln tjocklek går trögt mm.

shuntreglaget? vad menar du med det ratt eller spak eller annat arrangemang

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

DanielK  
#186969 Det är ju en CTC panna, dom har ju egna konstruktioner sägs det. Den är utav rattmodell i vilket fall.

Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

machonisti  
#186971 ta bild!

normalt förfarande demontera ratt montera shuntmotorn.

se till att motorn reglerar åt rätt håll.

annars blir det kallare inne med sjunkande utetemp och tvärtom.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Ingoberra  
#188532 Jag har Danfoss med veckour. Tycker det är skitbra å kunna ställa in så den sänker tempen på nätter och i veckorna när man jobbar

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

labbetuss  
#216540 Min ctc panna, omvend forbrenning med ack.tankar. Jag har kuttat shuntventil helt,fordi jag får brukbar sjølvsirkulasjon uten sirkulasjonspumpen startad. Flødet kommer igang ved noen omdreininger på pumpen. Har derfor satt romtermostat på denne. I kalda dagar kobler pumpen seg inn og ut. Detta fungerar aldeles utmerkt, og pumpen rekker flere ganger så lenge. Frågan er om dette skulle ha andra uhediga skjel.

Labbetuss.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219337 Shuntautomatik o ack.tank spar ju både på veden och arbetet. Esbe har fina exempel på sin hemsida.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

snowmanx  
#219341 Shuntautomatik är bra grejor. Jag har 20 m kulvert och pannan i garaget. Jag hoppade över att sätta termostater på elementen och installerade en ThermOmatic istället, vi uppstarten så lade jag ut ett gäng med termometrar i kåken för att sedan balansera elementen till önskad rumstemperatur. Detta gjorde jag för 6 år sedan och har inte behövt att ändra på något än.

Börjar du ha dåliga termostater så är en shuntreglering ett bra ekonomiskt alternativ, 5-6 termostater motsvarar vad en reglerutrustning kostar.

Nu i sommar så installerade jag golvvärme i hallen och då var det enkelt att reglera max.temp på framlednings vattnet så det skulle passa till rören i golvet.

Det viktigaste i en värmeanläggning är dock en laddomat så du får snabbt upp drifttemp på pannan innan tankarna börjar att laddas.

Användarvisningsbild

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

vetinte  
#219342 Byggde om o till ett befintligt system för 3-4 år sen. Var kökspanna o ingen acc tank.
Satte in en wamsler kökspanna o 750l acc tank med ladomat (21 tror jag den hette)
o shuntautomatik med rumstermostat.
Funkade klockrent. Gjorde av med cirkus samma mängd ved som innan men hade en jämnare temperatur sett över dygnet.
Där var diskussioner ang inne eller utetermostat. Men jag valde inne för jag upplevde de som mindre krångel. Utetermostaten skulle tydligen programmeras efter kurvor o massa trams :lol:
Kommer nu att göra samma ombyggnad i sommar (hoppas jag) på nya stället eftersom jag var helnöjd med de förra.
Men va gäller själva shuntstyrningen så tror jag iofs att man klarar sig utan automatiken. Har manuell på mitt nuvarande system o de har ju funkat i många år. Så för vedförbrukningen tror jag inte att de har nån betydelse. Det viktiga e ju att ha ett väll fungerande laddsystem. Typ Ladomat eller liknande.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Mad  
#219378 Jag har en Termomatic era10 tror jag den heter, har blandat golvvärme och radiatorer och tycker det funkar kanon.
Till er som tycker att det är bra med manuell shunt, varför ska man cirkulera runt varmvatten i trossbotten när det inte behövs någon värme i huset?
Och varför en utegivare när det jag är intresserad av är inne temperaturen, inne givaren mäter innetempen minst 1gång per min och ställer shunten efter det.
Har man lite folk hemma eller tex en kamin eller liknande som man eldar i så stryper då shunten ner värmen.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Rolfnilsson400  
#219390 Hej
Utegivare används när man inte hittar ett bra ställe att placera innegivaren.
Om du placerar innegivaren i köket och det blir full fart där ökar temperatuern ofta några grade p.g.a. spis och folket som är där. Då trycker rumsgivaren ner temperaturen på utgående varmvatten till radiatorerna i hela huset. Samma sker om rumsgivaren är placerad i vardagsrummet och några personer sätter sig där, övriga rum blir för kalla....*
I en öppen planlösning går det ofta att hitta en bra placering av innomhusgivaren.

Med utegivare ställer du in en "beräknad" framledningstemperatur beroende på utetemperatur.
Det är en faktor som multipliceras med aktuell utetemperatus och ger önskad framledningstemperatur.
Denna faktor kan vara lite trixig att ställa in rätt.
Det måste oftast göras i minst två steg.
1. Ställ in så du får lagom varmt idag.
2. Vad händer när det blir 10 grader kallare ute? Blir det för varmt inne minska lutningen på reglerkurvan, kompensera sedan med parallellförskjutningen så du kommer till samma temperatur på utgående vatten som du hade i fall 1.
I regel behöver båda dessa parametrar justeras några gånger innan man fått reda på hur husets värmeförbrukning ser ut.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

rormok  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219394 Jag jobbar som rörmokare och jag upplever att de kunder som har shunt automatik med inne reglering är väldigt nöjda med den.
Jag har själv kört med en termomatic cbj sedan 10 år tillbaka ,eldar med ved mot 1500 liter tank och tycker att jag har jämn och bra värme med det systemet.
MIn pappa har med ute givare och veckour men den har aldrig funkat så bra som mitt system.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219395 Bra beskrivning av utomhusgivaren ovan. Detta funkar oftast utmärkt utan särskilt mycket justeringar av lutning o parallellförskjutning. En begränsning är dock vid väderomslag då det tex börjar blåsa. Dvs då kyleffekten är större än vad utetemperaturen visar. Därför tror jag det finns system med både inne o utegivare. Då kompenserar innegivaren för att temperaturen inomhus faller, vilket utegivaren ej klarar här.

Avatar Fallback

Re: auto. reglering på shuntventil,vedeldnin

Rolfnilsson400  
#219397 Helt rätt, utomhusgivaren kan inte ta hänsyn till vind.
Har du ett hus där det finns en lämplig plats för rumsgivaren är det bäst. Du är egentligen inte intresserad av temperaturen ute, du vill ha 21-22 grader varmt inne -slut.

Rumsgivaren kan dock bli lurad om någon öppnar ett fönster i närheten av den, då kan det bli full värme i hela huset en stund.

Du kan få båda system att fungera bra, det handlar bara om placering av givare och kunskap att ställa in dem..
Har jobbat med utveckling av värmesystem (reglersystemen) till villor i 15 år...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).