Vedmaskiner, flishuggar

Vedband

42 inlägg 29772 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vedband

Si63  
#218781 Ang kellfri.
lite feltänkt när man klyver ner till 30 cm och ska lägga det på ett band som är 10 cm.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Vedband

stektlök  
#218874
Sinkro63 skrev:Ang kellfri.
lite feltänkt när man klyver ner till 30 cm och ska lägga det på ett band som är 10 cm.



Hur menar du nu Sinkro63 ? Skall det bandet ha längre klampar?
Är bandet för smalt? Ska det ha kortare klampar?
Jag kapar mina bitar på ca 45 cm och vad blir bäst för mig då?
Får intrycket av att 10 cm band är för "småpinnar" eller har jag fel. Köper man ett band och det sedan inte funkar blir man juh tokig.

Att köpa ett "snikband" för 8 tusen eller ett mkt bra för 12 så är inte valet svårt tycker jag. Men det kanske är dyrare ändå om man ska ha ett bra. Ska vi säga 5 meter långt.

Mvh

Avatar Fallback

Re: Vedband

kungsis  
#218898
peter l skrev:Kalas bra, sorterar ju bort all tändved ;)

Sicket fiasko stackars sate som har betalt för skiten.


Nja, så himla svårt är det inte att kapa till lite vinkeljärn och skruva dit. Men visst hade det varit bättre om det funkat bra direkt.

M.v.h
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Vedband

Husqy346  
#218909 Bästa transportören till ved borde ju vara att göra om en transportör till höbalar.

Avatar Fallback

Re: Vedband

stektlök  
#218914 Ja rejäla grejer ska det va. Jag har snöat in lite på att bandet inte får vara för smalt typ 10 cm = dålig funktion.

Avatar Fallback

Re: Vedband

elis  
#218928 Jag tror att tio cm band räcker bra bara medbringarna är i rätt format. Var till plåtis och fick bockat l-järn som jag kapade och borrade igår. De blev 40 höga istället för 20 mm som originalet. Jag tror det kommer göra stor skillnad.
Tyvärr dröjer det lite innan jag vet då jag råkade sätta kapskivan i lillfingret det sista jag gjorde :-( Får avvakta tills det läkt ihop.

Användarvisningsbild

Re: Vedband

totte  
#218948
elis skrev:Tyvärr dröjer det lite innan jag vet då jag råkade sätta kapskivan i lillfingret det sista jag gjorde :-( Får avvakta tills det läkt ihop.


Å fy tusan! :(( :(( Hoppas det inte blev några bestående men!

Avatar Fallback

Re: Vedband

elis  
#218949 Ingen fara, men det blir breda sår av kapskivor så det blev ett par stygn. Rambo style utan bedövning :-)

Avatar Fallback

Re: Vedband

åberg  
#218968
elis skrev:Rambo style utan bedövning :-)

Bara bita ihop. Och hoppas att tänderna inte spricker. :grin:

Avatar Fallback

Re: Vedband

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219215 10 cm bredd på bandet duger gott till normalstora vedträn. Det är motorstyrkan och hastigheten på bandet som är begränsande om tillflödet på ved är stort :-) Givetvis måste tranportören i sig vara stabil.

Avatar Fallback

Re: Vedband

stektlök  
#219237 Ok kom med några bra förslag ni som har erfarenhet.... 1bäst 2 ok 3 nästan ok 4 kellfriklass :)

Avatar Fallback

Re: Vedband

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219256 1. Faxes. Enkel och med god funktion till ok pris.
2. Pw. God funktion, något dyr.
4. Kellfri. Riktigt dålig och jag betraktar den som skrot med ett högt kilopris!

Avatar Fallback

Re: Vedband

elis  
#219257
Bengt_T skrev:1. Faxes. Enkel och med god funktion till ok pris.
2. Pw. God funktion, något dyr.
4. Kellfri. Riktigt dålig och jag betraktar den som skrot med ett högt kilopris!


Banne mig att jag begriper hur du kan komma fram till att faxes ska vara etta? Inte för att jag vill framhålla kellfri bara för att jag har en själv men faxes är i stort sett exakt likadan i alla detaljer och mått???
Jag har aldrig provat faxes men det enda som jag ser skiljer mellan faxes och kellfri är att faxes medbringare är 5 mm högre. Det är så marginellt så det kan inte ge orsak till "god funktion".
Ser man på bilderna så kan man inte annat än anta att den ena är kopierad efter den andra, vilken som är vad vet inte jag. Sammanfogning, stödbenen, motorinf., bandsträckning, de flesta mått mm mm är exakt lika. Du får gärna berätta hur du kommit fram till detta mer ingående. Som jag ser det ska faxes och kellfri dela sista plats, om de ens ska vara med på någon lista i sitt grundutförande.
Själv köpte jag kellfri för att jag ansåg den vara en skaplig bit på väg att bli funktionell, d v s ett råmaterial med alla ingående komponenter lämpligt för ombyggnad.

Tillägg: Du kanske menar en faxes med 200 mm band, den torde ju funka men då haltar jämförelsen kraftigt.

Avatar Fallback

Re: Vedband

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219286 På bild håller jag med om att de är ganska lika. Men i verkligheten tycker jag det är stor skillnad på Faxe transportören och Kellfris kina modell. Kolla på drivenhet, bandkvalité och inte minst plåtjocklek & passform om du har möjliget. Kellfrin ser ju ut att var byggd för att frakta bomull eller ris :wink: Har Faxes smala modell så det är den jag uttalar mig om.

Avatar Fallback

Re: Vedband

elis  
#219297 OK, tack för förtydligandet. Passform är det bara att hålla med om, fick använda smedhammarn för att få ihop den :wink: då är det nog faxen som stått som mall. Använder min mer lr mindre fast, hänger upp den i vedboden och flyttar den med kran så jag har förstärkt den, svetsat ihop den och satt in järnbåge för att lyfta i. Har även förlängt kabeln och flyttat påslaget till nederdelen där man kan nå det. Kan vara bra om man behöver snabbstoppa.
Har kört med den i drygt fem år nu och hitintills har drivning och band fungerat bra (ta i trä).
Nu vet inte jag hur tvärt du har din men kellfrin får inte med sig mycket i den lutning jag har, finns även en film i en annan tråd där man ser hur hopplöst det är med de små medbringarna. Troligen har du mindre lutning eftesom det fungerar. 8)
Vi får se när fingret läkt så ska det väl snart bli provkörning med nya medbringarna.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).