Motorsåg och handhållet

Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

60 inlägg 45196 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

totte  
#219110
anersimyra skrev:Aspens molekyler är större än i handelsbensin, den flyter inte lika lätt i små passager, detta är särskilt viktigt att tänka på för maskiner över 50 kubik, därför kan det vara nödvändigt att öppna L skruven något mer. Detta fick jag förklarat för mig av en ÅF. Att Aspen skulle lösa upp föroreningar förorsakade av handelsbensin verkar underligt, det är bara att göra frigolitprovet, handelsbensinen är ju rena syran vid en jämförelse.


Jo, det kan förefalla märkligt, men det är ett faktum. Både fällningar som sitter i bränsleslangarna och koks och sot i sågen löses faktiskt upp av alkylaten. Fråga mig inte hur och varför, har ingen aning om vad det är för kemisk verkan, men det är klart konstaterat att det är så.

Husqvarna motorsågar
Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

anersimyra  
#219177
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Aspens molekyler är större än i handelsbensin, den flyter inte lika lätt i små passager, detta är särskilt viktigt att tänka på för maskiner över 50 kubik, därför kan det vara nödvändigt att öppna L skruven något mer. Detta fick jag förklarat för mig av en ÅF. Att Aspen skulle lösa upp föroreningar förorsakade av handelsbensin verkar underligt, det är bara att göra frigolitprovet, handelsbensinen är ju rena syran vid en jämförelse.

Gå till någon annan återförsäljare då för den han vet inte ett skit vad han babblar om
För allt handlar om väder hg millibar och temp och höjd där har du hemligheten på en två taktare och efter dom förutsättningarna så justerar man en förgasare till att fungera så optimerat som det går. Och din ÅF pratar skit jag kan överbevisa han när som helst .
Nej ÅF pratar inte skit, det är Aspen, alltså Aspen petrolium som pratar skit då det var det företaget som gav min ÅF beskedet. En given såg, som vid given höjd över havet, och given temperatur är justerad för handelsbensin, kan gå snålt då Aspenbensinens kemiska sammansättning skiljer sig från handelsbensin, detta var särskilt viktigt att beakta på motorer över 50 kubik. så ska du bevisa något så är det att Aspen petroleums kemister pratar skit, varken mer eller mindre. Lycka till med den karamellen :surp:
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219186 Kan det inte vara så att det är en aningens skillnad i viskositet som ställer till det, mer än att det skulle bero på den rent kemiska skillnaden?
Längre polymerkedjor ger väl (oftast?) en mer viskös vätska.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

knaggen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219208
anersimyra skrev:
knaggen skrev:
anersimyra skrev:Aspens molekyler är större än i handelsbensin, den flyter inte lika lätt i små passager, detta är särskilt viktigt att tänka på för maskiner över 50 kubik, därför kan det vara nödvändigt att öppna L skruven något mer. Detta fick jag förklarat för mig av en ÅF. Att Aspen skulle lösa upp föroreningar förorsakade av handelsbensin verkar underligt, det är bara att göra frigolitprovet, handelsbensinen är ju rena syran vid en jämförelse.

Gå till någon annan återförsäljare då för den han vet inte ett skit vad han babblar om
För allt handlar om väder hg millibar och temp och höjd där har du hemligheten på en två taktare och efter dom förutsättningarna så justerar man en förgasare till att fungera så optimerat som det går. Och din ÅF pratar skit jag kan överbevisa han när som helst .
Nej ÅF pratar inte skit, det är Aspen, alltså Aspen petrolium som pratar skit då det var det företaget som gav min ÅF beskedet. En given såg, som vid given höjd över havet, och given temperatur är justerad för handelsbensin, kan gå snålt då Aspenbensinens kemiska sammansättning skiljer sig från handelsbensin, detta var särskilt viktigt att beakta på motorer över 50 kubik. så ska du bevisa något så är det att Aspen petroleums kemister pratar skit, varken mer eller mindre. Lycka till med den karamellen :surp:
Mvh Anders.

Den kan jag ta utan problem .
Adolf använde under kriget alkalyt som nöd soppa sug på den karamellen .
sen har jag gjort ett litet test och det var inte till aspen2t fördel men med aspen 4t och annan olja så var det bättre och vad säger det lilla testet jo att aspen 2t är inte bra och vad beror det på jo deras skit olja som dom blandar i .

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

Brumsten  
#219211 Hej, 1988 började vi sälja Aspen, var molekylerna mindre då?.
Det här snacket om alkylatbensin är bara skitsnack.
Hur stor är en molekyl?, och hur stora är hålen i munstyckena?.
Den enda verksamma skillnaden mellan handelsbesin och alkylatbesin är
energiinnehållet och ångtrycket.
Ångtrycket är den parameter som gör sågen känslig för ånglås=svårstartad varm.
Energiinnehållet är det som står för prestationen, tex. vid grov kapning är handelsbensin effektivare,
det beror på att handelsbensin har högre densitet, dvs. högre energiinnehåll.
Men det vet vi ju alla att alkylat är det som gäller om man vill ha en bra arbetsmiljö eller hur?!.
Men ni ska också veta att det är skillnad mellan olika alkylat när det gäller energiinnehåll.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

anersimyra  
#219219 Ok, men till skillnad mot Adolfs ALKALYT, så tog Storbrittanien fram en ALKYLAT till Spitfirens högpresterande motorer. Egna små tester kan aldrig uppfylla kraven på ett vetenskapligt test, andra måste kunna nå samma resultat med samma analysmetoder, samma test måste utföras på samma typ av motorer under identiska förhållanden, samma resultat ska påvisas på samtliga testade motorer. Du måste visa att resultatet beror på enbart bränslet, och varför, var det sämre bränslet förorenat eller inte, var det inte förorenat, vad berodde i så fall resultatet på ? Uppstod fel i tillverkningen av just det bränsle du provade ? Om ja, har det betydelse för ditt testresultat ? Hur har det i så fall betydelse, o.s.v. Att en såg går sämre på ett bränsle än ett annat, bevisar inte på något sätt att det ena bränslet är bättre eller sämre än det andra, det enda det visar är att, den provade sågen går bättre med det ena och sämre med det andra. Visst kan du framföra en hypotes om att det beror på bränslet. Men fram till att bevisa detta är steget väldigt långt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

anersimyra  
#219221
Brumsten skrev:Hej, 1988 började vi sälja Aspen, var molekylerna mindre då?.
Det här snacket om alkylatbensin är bara skitsnack.
Hur stor är en molekyl?, och hur stora är hålen i munstyckena?.
Den enda verksamma skillnaden mellan handelsbesin och alkylatbesin är
energiinnehållet och ångtrycket.
Ångtrycket är den parameter som gör sågen känslig för ånglås=svårstartad varm.
Energiinnehållet är det som står för prestationen, tex. vid grov kapning är handelsbensin effektivare,
det beror på att handelsbensin har högre densitet, dvs. högre energiinnehåll.
Men det vet vi ju alla att alkylat är det som gäller om man vill ha en bra arbetsmiljö eller hur?!.
Men ni ska också veta att det är skillnad mellan olika alkylat när det gäller energiinnehåll.
Då är Aspen petroleums påstående om att Aspen har högre energiinnehåll en lögn alltså ?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

anersimyra  
#219224 www.supermarineaircrafte.com där kan man läsa om alkylatens tillkomst.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

bmbamse  
#219225 Nu känns det som att vi kollar det här med de som (förhoppningsvis) kan det. På Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet's hemsida står följande:

http://spbi.se/blog/faktadatabas/artikl ... latbensin/

"Det bästa bränslet till de äldre motorerna Äldre 2-taktsmotorer med förgasare förbränner endast 70-80% av bränslet och resten släpps ut mer eller mindre oförbränt och hamnar antingen i vattnet eller i luften. Det är därför viktigt att de skadligaste kolvätena tas bort ur bensinen.

Alkylatbensin är en extra ren form av motorbränsle och innehåller i stort sett inga av de skadligaste kolvätena bensen, aromater, polyaromater eller olefiner. Tillgången på alkylatbensin är begränsad och det är därför viktigt att den används där miljönyttan är som störst. Ett renare bränsle gör klart bäst hälso- och miljömässig nytta i en äldre 2-taktsmotor. I moderna bilmotorer med avgasrening är miljönyttan nästan obefintlig och alkylatbensinen skall inte användas där. Genom att använda miljöanpassad alkylatbensin i din 2-taktare kan du mycket effektivt minska effekterna på miljön."

Det står inget om vare sig viskositet eller energiinnehåll... Däremot om frånvaron av de allra flyktigaste kolvätena...

Den här länken: http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/bensin/ bekriver bensin:

"Fördelningen av olika kolväten är 30-60% paraffiner, 0-5% naftener, 0-13% olefiner, 30-42% aromater och 0-15% oxygenater."

Obs att naftener, olefiner och aromater sägs vara borttaget i alkylatbensinen, och dem tillsammans verkar kunna vara mellan ca 30-50% av handelsbensinen, väldigt grovt räknat...
Senast redigerad av bmbamse fre 29 mar 2013, 22:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

Brumsten  
#219228 Hej igen, vad jämför Aspen med i sammanhanget, annat alkylat eller handelsbensin?.
Jag ska kontrollera med Aspen på tisdag hur det förhåller sig.
Kan vara så att jag hänvisar till gammal information, det är ju inte så vanligt att man byter
noter på ett självspelande piano.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

T Landström  
#219229
bmbamse skrev:Nu känns det som att vi kollar det här med de som (förhoppningsvis) kan det. På Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet's hemsida står följande:

http://spbi.se/blog/faktadatabas/artikl ... latbensin/

"Det bästa bränslet till de äldre motorerna Äldre 2-taktsmotorer med förgasare förbränner endast 70-80% av bränslet och resten släpps ut mer eller mindre oförbränt och hamnar antingen i vattnet eller i luften. Det är därför viktigt att de skadligaste kolvätena tas bort ur bensinen.

Alkylatbensin är en extra ren form av motorbränsle och innehåller i stort sett inga av de skadligaste kolvätena bensen, aromater, polyaromater eller olefiner. Tillgången på alkylatbensin är begränsad och det är därför viktigt att den används där miljönyttan är som störst. Ett renare bränsle gör klart bäst hälso- och miljömässig nytta i en äldre 2-taktsmotor. I moderna bilmotorer med avgasrening är miljönyttan nästan obefintlig och alkylatbensinen skall inte användas där. Genom att använda miljöanpassad alkylatbensin i din 2-taktare kan du mycket effektivt minska effekterna på miljön."

Det står inget om vare sig viskositet eller energiinnehåll... Däremot om frånvaron av de allra flyktigaste kolvätena...

Den här länken: http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/bensin/ bekriver bensin:

"Fördelningen av olika kolväten är 30-60% paraffiner, 0-5% naftener, 0-13% olefiner, 30-42% aromater och 0-15% oxygenater."

Obs att naftener, olefiner och aromater sägs vara borttaget i alkylatbensinen, och dem tillsammans verkar kunna vara mellan ca 30-50% av handelsbensinen, väldigt grovt räknat...


På samma sida står...
Är det lägre energiinnehåll i alkylatbensin?

Ja, det teoretiska energiinnehållet (densiteten) är något lägre för alkylatbensin jämfört med 95-oktanig bensin. Men eftersom alkylatbensin är en produkt som har en bättre förbränning i motorn så uppvisas ingen ökad bränsleförbrukning.

Rapporter från båtbranschen hävdar till och med att man erhåller en bränslebesparing.


http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/ar-det-lagre-energiinnehall-i-alkylatbensin/

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

bmbamse  
#219239 Ja just det! Det gör det ju... :grin:
-Får skylla på den sena timmen :oops:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219247
Brumsten skrev:Hej, 1988 började vi sälja Aspen, var molekylerna mindre då?.
Det här snacket om alkylatbensin är bara skitsnack.
Hur stor är en molekyl?, och hur stora är hålen i munstyckena?.
Den enda verksamma skillnaden mellan handelsbesin och alkylatbesin är
energiinnehållet och ångtrycket.
Ångtrycket är den parameter som gör sågen känslig för ånglås=svårstartad varm.
Energiinnehållet är det som står för prestationen, tex. vid grov kapning är handelsbensin effektivare,
det beror på att handelsbensin har högre densitet, dvs. högre energiinnehåll.
Men det vet vi ju alla att alkylat är det som gäller om man vill ha en bra arbetsmiljö eller hur?!.
Men ni ska också veta att det är skillnad mellan olika alkylat när det gäller energiinnehåll.

Bra inlägg!

anersimyra skrev: Då är Aspen petroleums påstående om att Aspen har högre energiinnehåll en lögn alltså ?

Högre än vadå?
Aspen hymlar inte lika mycket om sitt bränsle (som vissa andra) utan det finns FAKTA att gå efter så man slipper lyssna på messersmitters o kan bilda en egen uppfattning.
Du verkar intresserad så jag föreslår att du tar o letar upp fakta förs o lär dig mer.
Testa lite experiment med olika bränslen o se vad som är faktisk skillnad.

Innehåll i olika bränsle, påverkan, åverkan....

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

anersimyra  
#219283 Ett högre praktiskt energiinehåll än handelsbensin naturligtvis, detta är vad min ÅF påstår att Tillverkaren av Aspen hävdar. Själv har jag kört sågar professionellt sen 4% tiden. Någon praktisk skillnad i effekt kan jag inte säga att jag märkt av. Stora skillnader i andra hänseenden finns dock. Med handelsbensin i fruns moped var man tvungen att årligen byta hela ljuddämparen då denna var helt igenbeckad av olja och sot, det var en 2% blandning. Nu har den gått på Aspen i snart tio år, i dämparen finns en ytterst tunn brun avlagring utan minsta spår av olja. Ett experiment som torde duga mer än väl. Sågar och båtmotorer har jag kört på Aspen sen den introducerades på marknaden och har aldrig därefter haft några driftstörningar som berott på bränslet, båtmotorn förvaras med Aspen i både tank och förgasare, detta var inte att tänka på med handelsbensin som på våren var full av geléklumpar, ett experiment gott nog tycker jag. Tycker du att sådana erfarenheter är att vara "besserwisser " ? Ja då kan du kanske själv redogöra för vad du själv funnit i din forskning, du påstår utan att på något sätt redogöra för vad du kommit fram till. Dina "resultat" kanske inte håller för en kritisk granskning då du inte redogör den, du bara påstår att du nått resultat. Redogör gärna för vilka resultat du funnit, och hur du gjort för att nå dessa resultat.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna 545FX och Aspen funkar inte

Mange  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219293
anersimyra skrev:Ett högre praktiskt energiinehåll än handelsbensin naturligtvis, detta är vad min ÅF påstår att Tillverkaren av Aspen hävdar.

Det är här det är mest fel. Din ÅTF har nog inte läst eller lyssnat särskilt mycket på vad som sagts genom åren. Jag har inte hört eller läst detta.
Du gör klokare i att själv ta fram fakta o hänvisa till än o hänvisa till ord o rykten från andra som uppenbarligen inte läst på eller provat särskilt mycket.
anersimyra skrev:Själv har jag kört sågar professionellt sen 4% tiden. Någon praktisk skillnad i effekt kan jag inte säga att jag märkt av. Stora skillnader i andra hänseenden finns dock. Med handelsbensin i fruns moped var man tvungen att årligen byta hela ljuddämparen då denna var helt igenbeckad av olja och sot, det var en 2% blandning. Nu har den gått på Aspen i snart tio år, i dämparen finns en ytterst tunn brun avlagring utan minsta spår av olja. Ett experiment som torde duga mer än väl.

Det du pratar om här är olja och dess egenskaper.
anersimyra skrev: Sågar och båtmotorer har jag kört på Aspen sen den introducerades på marknaden och har aldrig därefter haft några driftstörningar som berott på bränslet, båtmotorn förvaras med Aspen i både tank och förgasare, detta var inte att tänka på med handelsbensin som på våren var full av geléklumpar, ett experiment gott nog tycker jag.

Kan inget annat än hålla med o tillägga att det gäller samtliga aklylat bränsle.
anersimyra skrev:Tycker du att sådana erfarenheter är att vara "besserwisser " ? Ja då kan du kanske själv redogöra för vad du själv funnit i din forskning, du påstår utan att på något sätt redogöra för vad du kommit fram till. Dina "resultat" kanske inte håller för en kritisk granskning då du inte redogör den, du bara påstår att du nått resultat. Redogör gärna för vilka resultat du funnit, och hur du gjort för att nå dessa resultat.

Jag vill inte att någon på något sätt använder de ord jag skriver o säger som fakta.
Den uppfattning jag har är baserad på den erfarenhet jag har personligen och fakta jag tagit del av. Att bara lyssna och kopiera är inte sakligt och risk fnns att det lyssnas på fel person , eller blir orätt i sak.

Jag tycker du ska göra som jag, samla information som finns, och prata om den fakta som finns dokumenterad. Då blir det roligare o lättare.

Här är en liten start:
http://www.smp.nu/Documents/reports/SLO ... utrapp.pdf
http://www.smp.nu/Documents/Doc/SMP-pro ... soljor.pdf
http://www.smed.se/wp-content/uploads/2 ... 010_39.pdf
http://www.aspen.se/Om_alkylatbensin/Fordjupning

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).