fre 29 mar 2013, 22:49#219225
Nu känns det som att vi kollar det här med de som (förhoppningsvis) kan det. På Svenska Petroleum & Biodrivmedel Institutet's hemsida står följande:
http://spbi.se/blog/faktadatabas/artikl ... latbensin/"Det bästa bränslet till de äldre motorerna Äldre 2-taktsmotorer med förgasare förbränner endast 70-80% av bränslet och resten släpps ut mer eller mindre oförbränt och hamnar antingen i vattnet eller i luften. Det är därför viktigt att de skadligaste kolvätena tas bort ur bensinen.
Alkylatbensin är en extra ren form av motorbränsle och innehåller i stort sett inga av de skadligaste kolvätena bensen, aromater, polyaromater eller olefiner. Tillgången på alkylatbensin är begränsad och det är därför viktigt att den används där miljönyttan är som störst. Ett renare bränsle gör klart bäst hälso- och miljömässig nytta i en äldre 2-taktsmotor. I moderna bilmotorer med avgasrening är miljönyttan nästan obefintlig och alkylatbensinen skall inte användas där. Genom att använda miljöanpassad alkylatbensin i din 2-taktare kan du mycket effektivt minska effekterna på miljön."
Det står inget om vare sig viskositet eller energiinnehåll... Däremot om frånvaron av de allra flyktigaste kolvätena...
Den här länken:
http://spbi.se/blog/faktadatabas/artiklar/bensin/ bekriver bensin:
"Fördelningen av olika kolväten är 30-60% paraffiner, 0-5% naftener, 0-13% olefiner, 30-42% aromater och 0-15% oxygenater."
Obs att naftener, olefiner och aromater sägs vara borttaget i alkylatbensinen, och dem tillsammans verkar kunna vara mellan ca 30-50% av handelsbensinen, väldigt grovt räknat...
Senast redigerad av bmbamse fre 29 mar 2013, 22:53, redigerad totalt 1 gång.
BM T-600 x2, BM 230 Bamse (i delar)
Sågar med: Jonsered 450, 455, 510SP, 535 & 621, Husqvarna 240SE, 154SG & 263CD, Stihl MS192C