Traktorer och processorer

Volvo BM 650

88 inlägg 103164 visningar 12 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219184 Standardhjul på en 650 är väl inte annat än 13.6-38 heller,ser det inte som ett superproblem att byta hjul,men det det blir ju trots allt en utgift.

Lantmännen Maskin
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

Enstaberga  
#219185 Fick hem min "nya" BM 650 i veckan, en riktigt fin rackare från -77 med 3900 timmar, bra däck och välhållen hytt. Fräsch orginallack och fungerande radio som det står Chrysler på så den åker ut till någon hugad raggare.. Tillockmed framstänkskärmar som saknar bucklor, all el funkar dessutom. Nu ska jag bara hitta en passande lastare också så är min lycka gjord. Att gå från Boxer 350 med Ålölastare utan servo till detta är inget jag ångrar....Får jag träna lite på växlingarna så går det nog att köra ordentligt också. Är det någon som vet varför växellådan har så lustiga lägen?

/Jörgen

Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 650

totte  
#219199
Slurfi skrev:Är det bra det?
Att det är en Volvo menar jag.


Dom har väl alltid varit kända för att gör snabba och hållbara traktorer, ända sen Amazonen.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

rikard_e  
#219279
Enstaberga skrev:Fick hem min "nya" BM 650 i veckan, en riktigt fin rackare från -77 med 3900 timmar, bra däck och välhållen hytt. Fräsch orginallack och fungerande radio som det står Chrysler på så den åker ut till någon hugad raggare.. Tillockmed framstänkskärmar som saknar bucklor, all el funkar dessutom. Nu ska jag bara hitta en passande lastare också så är min lycka gjord. Att gå från Boxer 350 med Ålölastare utan servo till detta är inget jag ångrar....Får jag träna lite på växlingarna så går det nog att köra ordentligt också. Är det någon som vet varför växellådan har så lustiga lägen?

/Jörgen


Låter som en riktig dröm det där!


Får man fråga vad du gav för den?

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

Enstaberga  
#219292 Jag hittade annonsen på lantbruksnet som ju sparar sina säljobjekt i evinnerlig tid, skickade en förfrågan till säljaren om traktorn var kvar och den var ju det..En mycket trevlig prick förövrigt med egen smedja i krokarna runt Valdersmarsvik. Priset var satt till 55000 + moms men eftersom han mer eller mindre glömt bort traktorn som stod i en grannes lada så lyckades jag såga ner priset till 50000 + moms och inklusive frakt hem till mig. Ett mycket bra pris med tanke på traktorns skick. Jag har sett risiga 650 med 9000 timmar som folk och företag vill ha 70000+ för vilket de givetvis inte är värda. Men ibland ramlar man på en bra affär och mycket beror det ju på, som i mitt fall, den väldigt trevliga och ärliga säljaren.
Han hade runt 40 traktorer förövrigt så det blir nog att åka dit igen för ett besök i sommar..Jag har ju ännu ej ingen Victor i samlingen.. Men tillbaka till min lilla undran, är det ingen som har en förklaring till varför växellägena är placerade som de är? 1:a och 2:an lite vid sidan av och 3:an sitter åt helvete åt vänster..

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219302 Fråga på maskinisten, en som kan de mesta om Volvo BM kanske kan svara.
Leif Andersson heter han

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

Ivarsson135  
#219323 Är inte helt säker på om detta är rätt men 1 och backen ligger väl mittemot varandra för att de är dessa man använder vid lastararbete. 2 och 4 ligger mittemot varandra vid lättare transport om man väljer att hoppa en växel. Jag brukar använda snabbväxeln och hoppa tredje växeln när jag kör transport med vår 650.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219324 Kan kanske vara som på 430 som man kört lite så kletar man i 2an när det inte orkar mer på 4an istället för att traggla med 3an.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

rikard_e  
#219689
Enstaberga skrev:Jag hittade annonsen på lantbruksnet som ju sparar sina säljobjekt i evinnerlig tid, skickade en förfrågan till säljaren om traktorn var kvar och den var ju det..En mycket trevlig prick förövrigt med egen smedja i krokarna runt Valdersmarsvik. Priset var satt till 55000 + moms men eftersom han mer eller mindre glömt bort traktorn som stod i en grannes lada så lyckades jag såga ner priset till 50000 + moms och inklusive frakt hem till mig. Ett mycket bra pris med tanke på traktorns skick. Jag har sett risiga 650 med 9000 timmar som folk och företag vill ha 70000+ för vilket de givetvis inte är värda. Men ibland ramlar man på en bra affär och mycket beror det ju på, som i mitt fall, den väldigt trevliga och ärliga säljaren.
Han hade runt 40 traktorer förövrigt så det blir nog att åka dit igen för ett besök i sommar..Jag har ju ännu ej ingen Victor i samlingen.. Men tillbaka till min lilla undran, är det ingen som har en förklaring till varför växellägena är placerade som de är? 1:a och 2:an lite vid sidan av och 3:an sitter åt helvete åt vänster..


Låter som en vettig affär, får en önska sig bild på härligheten? :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Volvo BM 650

halvproffs  
#219692 På Blocket finns nu en 650 med 3000 timmar, 35000+moms, kolla.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

Enstaberga  
#219730 Att annonsen är utlagd 1:a april, kan det ha att göra med prissättningen och timantalet tro?

Bild kommer strax, ska bara tvätta opp den först...
Senast redigerad av Enstaberga tis 02 apr 2013, 17:53, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

tallen100  
#219763 Är det inte ett skämt så är den garanterat väldigt lättsåld :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

rikard_e  
#219773 Med påbyggd turbo va?

   TS
Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219784 Men var de inte den som inte årsmodellen inte stod heller och av bilderna o dömma såg de ut som en med Terra Trol 1 alltså den äldre hydralen, kanske hade med priset med att göra?

Avatar Fallback

Re: Volvo BM 650

henkperz  
#219795 Hej!

Jag kör en turbokonverterad 650 från 82. Har nästa bara gott att säga om den :grin: Det är en väldigt stryktålig traktor, överdimensionerad överallt förutom i framvagnen men det är inga större problem. Växellådan är väl inte den enklaste "osynkad" men efter lite träning så växlar du både upp och ner utan problem..

Enligt mig är optimala däckdimensionen på en 650 "520/70-34"

Bränsleförbrukningen på en vanlig 650 "utan turbo" ligger run 8 liter i timmen, och det oavsett om du drar tungt eller står på tomgång.. Det låter konstigt men dom är så.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).