Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Holder

145 inlägg 102414 visningar 16 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Holder

calle336  
#117190 Tack för bilderna:)
Den verkar ju inte tokig alls. En sån skulle man ju vilja kika på lite irl.

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117195 Visst, hör av dig om du har vägarna förbi.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117284 Funderar över hur jag skall bygga hydraulsystemet. På traktorn sitter ett ventilpaket med prioventil för styrningen o 3 ventiler, 1 dubbelv samt 2 enkla. Ett enkelt går till lyftarmarna o dom andra är "över". Pumpen är bytt mot en större än orginal o ska ge 30 liter vid 1500 varv.

Till detta vill jag ha ett uttag till ev. kran på kärra. Jag är lite rädd att det klena ventilpaketet blir en strypning så jag skulle vilja ha ett uttag med "fullt ös" till kranen. Hur koppla in detta?

Tänkte först att sätta en 3vägskran efter pumpen till ett uttag men om man då slår om spaken utan nåt ventilpaket inkopplat går det ju åt fanders.

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

bmbamse  
#117319 Ja men sätt dit en riktig övertrycksventil allra först efter pumpen då!, och för säkerhets skull kan du ha en färdig slangstump med rätt kopplingar i kranens uttag för tryck och retur när skogsvagnen inte är påkopplad. Blir både skydd mot lort i uttagen och förhindrar upphettning av oljan om väljarventilen skulle slås om av misstag någon gång...

/Marcus

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117326 Ja det grunnade jag på oxå, borde ju funka. Ett annat sätt jag lurade på är att bara dela trycket före det lilla ventilpaketet utan omkastare o sätta en avstängningskran på uttaget till kranen. Har jag då inget i uttaget funkar allt som vanligt o glömmer jag stänga kranen med inkopplad kran vid körning så tappar jag väl bara styrningen eller tänker jag galet?

Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

bmbamse  
#117332 Du ska nog bortse från mitt förslag, såg jag nu när jag läste från början i tråden igen. :oops: Du blir utan styrning om du gör som jag skrev och har kranen inkopplad! -Inte bra!!

Ev. väljarventil måste ju sitta efter flödesprioritetsventilen... Ett annat alternativ är ju att försöka få plats med en liten lämplig separat pump för orbitrolen.

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117357 Lite bökigt då prioventilen är ihopbyggd med ventilpaketet :sad: . Å andra sidan kommer jag ju inte använda styrning o kran samtidigt. Med en 3vägs eller avst.kran så blir det ju bara en manöver att komma ihåg så fort jag ska lasta eller köra o glömmer jag det så händer egentligen inget. Man märker ju direkt att man missat :smile:

Separat pump för orbitrolen skulle ju fungera oxå eller att sätta en separat pump på kraftuttaget till kranen så behöver jag inte röra orginalsystemet. Lite synd dock då förre ägarn satt på den större pumpen samt byggt större hydraultank efter alla konstens regler. Jag vill försöka använda dom prylar som sitter där.


Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

bmbamse  
#117400
Magnus M skrev: Å andra sidan kommer jag ju inte använda styrning o kran samtidigt. Med en 3vägs eller avst.kran så blir det ju bara en manöver att komma ihåg så fort jag ska lasta eller köra o glömmer jag det så händer egentligen inget. Man märker ju direkt att man missat :smile



Mmm, men tänk dig då scenariot att du står i ett bra nog till medlut å lastar sittandes vänd bakåt i hytten och bromsarna släpper, det glider eller vad vet jag? Bara att vända sig om, grabba tag i ratten och försöka styra och få koll på grejerna igen. Och då funkar inte styrningen!! Nja, vet inte om jag skulle vilja hamna i den sitsen.

Nu vet jag ju inte vilket slags landskap du har i skogen, men här hemma lutar det ganska duktigt på sina ställen och jag har lastat i lut där jag inte varit säker på att traktorn skulle stå kvar. visserligen stödben i backen men det kändes lite läskigt när det började bli mycket lass och det gumgade ganska bra... Hade nog inte gett mig på det om jag vetat att jag var utan styrning med... :shock:

Användarvisningsbild

Re: Holder

Mikael  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#117415 Det kan vara bra att kunna använda kranen som motvikt för att förhindra att vagnen välter när man kör.

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218784 Dålig fart på denna tråden :???: Har spenderat drygt ett år på avloppsbyte o badrumsbygge som tar lite tid när rören ligger under källargolvet :smile: .
Har iallafall börjat lite med traktorn igen, skulle ju dra lite rör men insåg att jag måste få på hytten först o där tog det stopp. Nu är den dock blästrad, rostlagad o grundad med epoxy. Lackade undersidan med 2k färg o monterade på den idag. Förhoppningsvis så ska det hända lite framöver.

DSC_0330.jpg


Magnus M

   TS
Avatar Fallback

Re: Holder

PTT  
#218818 Läckert projekt! Ser fram emot fortsättningen.

Användarvisningsbild

Re: Holder

totte  
#218828 Kul att det händer saker igen, det här verkar att vara ett riktigt fin projekt. Ser ut att bli en snygg konstruktion. :-bd ^:)^

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#219685 Satt o klurade på hur jag ska göra med lastning sen när jag föhoppningsvis skaffat en kran till kärran. Fick en liten ide o efter lite letande i skrotlådan o ett par kvällar i garaget så tror jag problemet är löst :smile: .
Drog på mig skogsbyxor o stövlar o provade o det går faktiskt ganska bra.
Lägger upp ett par bilder då det är enklare än att försöka förklara.
Om nån tycker det ser klent ut så har jag tänkt det oxå, ser detta som en prototyp. Nu vet jag att det fungerar o jag kan modifiera hytten. Sen kan jag bygga en bättre längre fram.
Lagret till snurren lär nog hålla då det kommer från en kraftig truck, 90mm axilalkrans och ett koniskt rullager.

DSC_0335.jpg

DSC_0336.jpg

DSC_0337.jpg

DSC_0338.jpg

DSC_0339.jpg


Magnus M

   TS
Användarvisningsbild

Re: Holder

totte  
#220520 Riktigt listig konstruktion! Det här Holder-bygget är väldigt kul att följa.

Användarvisningsbild

Re: Holder

Magnus M  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220606 Har gjort klart huven samt fixat till det sista på fronten. Har lämnat alla mindre plåtar till hytten hos en kille som har ett färgborttagningsbad. Vågade inte lämna dessa till blästring då deras bläster är väl kraftig för tunnare plåt. Så fort det är färdigt blir det lackering :smile: .

DSC_0344.jpg

DSC_0345.jpg


Magnus M

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).