Små skogsmaskiner och övriga maskiner

Kranman 1750, utrustning?

22 inlägg 18703 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Kranman 1750, utrustning?

anersimyra  
#218703 Jaha ok, det var ena krångliga ena, jag har för mig att den lilla grodan kostar runt 700, men jag är inte helt säker. Bäst är att använda en rund hård lina som inte töjer sig överhuvudtaget, det ska vara av typen skotlina. Det finns färdiga linor på Hornbach för runt 6-700 kronor för 25 meter, dyrt men linan är riktigt jävla bra. Visst kan du kanske hitta billigare, men färdigt i förpackning är ju bekvämt.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1750, utrustning?

anersimyra  
#218705 Du hittar återförsäljare till Bedsab på deras hemsida ser jag nu. Men skaffa konto vetja, du får RIKTIGT bra rabatter på många varor då.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1750, utrustning?

vetinte  
#218707 Kolla Jula. Köpte min 8mm wire där till luningswinchen.

Avatar Fallback

Re: Kranman 1750, utrustning?

Sune_  
#218709 Som någon tidigare skrev, hellre vinch än utskjut. Min kran är ju väldigt ofta 2 dm för kort även fast ja har utskjut, så är det ju :)

Väldigt nöjd, stabil vagn av hög kvalite som är ordentligt tilltagen. Kranen är stark, och som tidigare nämnts kan man öven utnyttja lyftkraften riktigt bra när man har ramstyrnin och fyrhjulingen som motvikt.

Enda smolket i bägaren gäller utskjutet, slangarna till gripen har vid flera tillfällen klämts när man drar in utskjutet, en av gångerna resulterade i två läckande slangar.
Men förutom det, enligt mig uppenbara konstruktionsfelet, håller vagnen hög kvalite och jag är mycket nöjd.

Användarvisningsbild

Re: Kranman 1750, utrustning?

anersimyra  
#218711 Ja slangarna till utskjutet verkar fungera bättre på Avestavagnen, dom ser ut att vara mycket "sladdrigare" på Kranman.

Avatar Fallback

Re: Kranman 1750, utrustning?

Sigge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218719 Hej. Har en t1900 och det är ju inte riktigt samma, men om jag rangordnar min nytta (har branta berg mm) så är det: drift, broms, ramstyrning, vinsch och kran med utskjut. Jag hade tidigare några spännande upplevelser när jag åkte nedför med obromsad vagn + fullt last. Det är numera inget problem. Att kunna "smyga" förbi stenblock med ramstyrningen +otroligt mkt lättare att backa gör att jag uppskattar ramstyrning. Vinsch underlättar på alla sätt. Utskjut på kranen gör ju avlastningen mkt lättare. Summa summarum, har du råd, så köp all utrustningen. Vagnen kostar så pass mkt ändå, så då kan du ju lika gärna köpa den, som du vill ha den.

Avatar Fallback

Re: Kranman 1750, utrustning?

Della  
#225858 Hej! Nu va de ett tag sen jag skrev här, men idag beställde jag iaf vagnen, de blev en kranman 1750 med större hjul, ramstyrning och 2-spakssystem :-) vinschen kunde man montera i efterhand så jag bestämde mig för att vänta lite med den, men de blir nog en sån också nån gång framöver. Tack igen för alla åsikter! Nu går jag bara och räknar minuterna till att jag får lasta första lasset! ;-)

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).