Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Avverkning intill järnväg

51 inlägg 34492 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Avverkning intill järnväg

superglue  
#217344
Huggarn skrev:
Peteflamingstar skrev:Ok. Dock kan jag tycka att adekvat utbildning i detta fall är ABC-kort plus förstås ESA-utbildning. Men om statliga tjänstemän suttit vid sina skrivbord och beslutat så är det väl så. Godkända varselkläder har varit krav för alla som vistas i spårområdet (oavsett arbetsuppgift) sedan länge så där är det inget nytt. Vanligaste fällningsmetoden som används längs järnvägen är vinschning och/eller fällriktare, eller att skördaren håller i när huggaren utför rikt och fällskär. D-behörigheten omfattar väl oftast skadade träd längs ledningar, något som sällan är aktuellt vid järnvägsarbeten. Nu är det ju såhär, men under trädsäkring av över 500 mil järnväg hittills (trädsäkringsprojektet) med bara ett fåtal påfällningar måste man säga att det fungerat bra utan Arbetsmiljöverket. De stora vinnarna är ju utbildarna som skär guld med täljkniv.


Den vanligaste fällningsmetoden utmed järnväg är absolut inte vinchning!...inte heller fällriktare! det är ju så klart skördare!.... metoden att skördaren håller i träden (trea) är förbjuden sen 2012-12-01! ..nu vet jag att metoden används i alla fall utmed järnväg! "folk jag känner" säger att dom använder metoden varje dag! pga att det är bråttom för att hinna klart sträckan(hestra -göteborg)........(som skulle vara klar för länge länge sedan) .........ja jösses.......


Är väl något av det dummaste förbud som kommit, finns inget smidigare och säkrare sätt att ta ner träd längs järnvägar/ledningar än en skördare som håller och en manuellgubbe på marken.
Känner du många som hållit på där huggarn? en föredetta arbetskollega till mig var på den sträckan ett tag i höstas men nu är han mellan gävle och söderhamn om jag inte minns fel.

Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217358 superglue...jag håller med om att det är otroligt dumt att förbjuda "skördar knuff på" som i järnvägskretsar kallas "trea"....det är en suveränt bra och vedertagen metod som funnits sen maskiners uppkomst! och är absolut ingen ny metod på nåt vis!! :wink:(även om en amatör har tagit den till sin vedertagna metod!!hahahaha...ja ja men ...ja den är förbjuden! det är förvisso arbetsmiljöverket som förbjudit metoden! märk väl att det endast är när "huggaren" står under aggregatet! det innebär att om "huggaren" sågar klart allt å ställer trädet "på kil" och går därifrån....medans skördaren eller skotaren knuffar på så är det inte frågan om nåt "arbete under hängande last" längre! :lol:

har personligen ihop med en kollega kört denna metod med flera tusen träd utan en tendens till att vara ens i närheten till att vara ett "tillbud"!! så var arbetsmiljöverket har fått energi till att förbjuda just detta är för mig en gåta!!? :roll: ...men det är väl så att nån amatör har förolyckats......så då ska hela branchen få sota för det!!

grattis ABV och trafikverket också för den delen!!

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217361 Superglue! jag känner inte personligen nån på den sträckan....men har full koll på vad som händer!! tro mig! det fuskas ganska rejält med timmar där!......jag jobbar själv inte med detta längre...men har full koll på läget......inkl dom sk "experter" som blivit inkallade på senaste tiden! som ska "ha hand om sträckorna" nu....hahahaha.........mitt nästa projekt är att kolla upp att dom har fått sitt ramavtal enligt lagen....och om det ens har varit nån upphandling..överhuvudtaget?....är rätt säker på att "fjollhuggarn" inte ens har lagt nåt bud på detta jobb!! har du?.....sen kommer hela bunten av rövslickare efter som damsugare......å är rädda om sitt jobb!


skulle gärna vilja höra av "SWAB" ......hur är det?...betalar ni huggare.en timma.. men ni sätter upp 1.5 timmar på trafikverket!för att klättra? få höra nu?

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#217362 dom engelska arborister ni har.......var betalar dom skatt?.....inte i sverige i alla fall.........det roliga är att senast jag kollade så betalade dom faktiskt inte skatt i england heller ...som man ju trodde i sin enfald!!.....förklara tack!

Avatar Fallback

Re: Avverkning intill järnväg

blixxxt  
#217374 Man får ju intrycket av att du är lite förbannad huggarn... ;)

Avatar Fallback

Re: Avverkning intill järnväg

hala  
#217387 Har avverkat flera gånger intill järnvägen och alltid begärt vakt vilket varit gratis. Om Du inte har vakt och något skulle hända vill jag inte vara i Dina kläder. Om skogsbolaget begär vakt kostar det, men om Du som markägare begär det bjuder banverket på det. Kontakta den lokala representanten för banverket och inte centralt. Banverket vill ha en bra relation med markägarna för att säkra tillfartsmöjligheter till spåren vid reparationer. Har bara goda erfarenheter av banverket i Mellerud men det kan nog skilja.
Hazze

Avatar Fallback

Re: Avverkning intill järnväg

hala  
#217388 Banverket heter väl numera InfraNord, men man vet ju inte imorgon.
Hazze

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

anersimyra  
#217398 Utbildningskrav inför D är som sagt Esa, kallas av utbildarna för E i samanhanget. Den som du säger "enkla endagarsutbildningen E" tar i själva verket TRE, dagar och ingår i säker skogs utbildningssystem, endagarsutbildningen på lift/plattform är en helt annan sak, vilket du finner om du själv, LÄSER PÅ, innan du yttrar dig :surp:

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

svampbob  
#217417
hala skrev:Banverket heter väl numera InfraNord, men man vet ju inte imorgon.
Hazze


Infranord är järnvägens motsvarighet till Svevia. Banverket produktion bytte 2010 namn till Infranord.

Det är inte lätt att hänga med tänk t.ex. på gamla SJ som numera är fem olika bolag.

Avatar Fallback

Re: Avverkning intill järnväg

superglue  
#217525
Huggarn skrev:Superglue! jag känner inte personligen nån på den sträckan....men har full koll på vad som händer!! tro mig! det fuskas ganska rejält med timmar där!......jag jobbar själv inte med detta längre...men har full koll på läget......inkl dom sk "experter" som blivit inkallade på senaste tiden! som ska "ha hand om sträckorna" nu....hahahaha.........mitt nästa projekt är att kolla upp att dom har fått sitt ramavtal enligt lagen....och om det ens har varit nån upphandling..överhuvudtaget?....är rätt säker på att "fjollhuggarn" inte ens har lagt nåt bud på detta jobb!! har du?.....sen kommer hela bunten av rövslickare efter som damsugare......å är rädda om sitt jobb!


skulle gärna vilja höra av "SWAB" ......hur är det?...betalar ni huggare.en timma.. men ni sätter upp 1.5 timmar på trafikverket!för att klättra? få höra nu?



Nej jag har då inte lagt några anbud, har i stort sett slutat hugga och satt mig på skolbänken istället jag. Jobbar bara lite extra för att överleva :wink:

Avatar Fallback

Re: Avverkning intill järnväg

superglue  
#217526
Huggarn skrev:superglue...jag håller med om att det är otroligt dumt att förbjuda "skördar knuff på" som i järnvägskretsar kallas "trea"....det är en suveränt bra och vedertagen metod som funnits sen maskiners uppkomst! och är absolut ingen ny metod på nåt vis!! :wink:(även om en amatör har tagit den till sin vedertagna metod!!hahahaha...ja ja men ...ja den är förbjuden! det är förvisso arbetsmiljöverket som förbjudit metoden! märk väl att det endast är när "huggaren" står under aggregatet! det innebär att om "huggaren" sågar klart allt å ställer trädet "på kil" och går därifrån....medans skördaren eller skotaren knuffar på så är det inte frågan om nåt "arbete under hängande last" längre! :lol:

har personligen ihop med en kollega kört denna metod med flera tusen träd utan en tendens till att vara ens i närheten till att vara ett "tillbud"!! så var arbetsmiljöverket har fått energi till att förbjuda just detta är för mig en gåta!!? :roll: ...men det är väl så att nån amatör har förolyckats......så då ska hela branchen få sota för det!!

grattis ABV och trafikverket också för den delen!!



Ja jag har också huggt ner några tusen träd med den metoden, dock bara längs högspänningslinjer.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218625
anersimyra skrev:Utbildningskrav inför D är som sagt Esa, kallas av utbildarna för E i samanhanget. Den som du säger "enkla endagarsutbildningen E" tar i själva verket TRE, dagar och ingår i säker skogs utbildningssystem, endagarsutbildningen på lift/plattform är en helt annan sak, vilket du finner om du själv, LÄSER PÅ, innan du yttrar dig :surp:


Ska JAG läsa på? :roll:

Ok, då ska vi se här!

1. Läs den här länken! http://www.sakerskog.se/default.asp?pat ... geid=13547

2. Esa är inget utbildningskrav inför säker skogs D utbildning!(inte när jag frågade ialla fall)

3. ESA/ESA RÖJ har ingenting med säker skogs utbildningar att göra!

4. Säker skogs E har ingenting med ESA att göra! ESA heter ESA helt enkelt! E är säker skogs utbildning "sågning från skylift" hur många dagar den tar att genomföra eller vad den kostar har jag ingen aning om!

5. det är D utbildningen som tar 1 dag! och kostar ca 1500 spänn beroende på utbildare!...det gör även ESA RÖJ!(en halv dag snarare)

6. skulle vilja veta vilken utbildare där D kostar 3500 + moms? och tar två dagar?

7. D är idagsläget inget krav om man skall jobba utmed järnväg!..det kommer troligtvis! av vilken anledning den skulle komma för arbete utmed järnväg kan jag däremot inte begripa? då D till största delen handlar om att såga ner träd som av vind mm redan ligger på elledningar!?

8. så ESA kallas alltså E i "sammanhanget"? av vem? ESA kallas inte E, du blandar ihop korten ganska ordentligt! vilken ESA tar tre dagar? möjligen tar säker skogs E tre dagar!...men inte ESA! E och ESA har ingenting med varandra att göra!

9. Vem av oss ska läsa på tycker du?

/Huggarn.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

anersimyra  
#218641 Esa är numera krav inför D, om man skall följa reglerna, citat direkt från utbildningskompendiet. ESA kursen som hålls av andra än säker skogs utbildare kallar den E kurs ser jag nu, D utbildningen tar två dagar då en dag utgör ESA utbildning. D kursen: citat: målet är att få kunskap och färdighet som krävs vid användning av motorsåg nära ledningsgator och JÄRNVÄGAR. E kursen tar tre dagar varav en dag är utbildning på lift, plattform, resterande dagar är utbildning på motorsågning från lift/plattform. ESA samt D som tar två dagar kostar 5500 spänn + moms. Denna info hittar jag genom att läsa på, rätt eller fel lär det säkert tvistas om då det tycks finnas olika åsikter om saken.
Mvh Anders.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

Huggarn  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218645 "användning av motorsåg nära ledningsgator och JÄRNVÄGAR" känner jag till! men det är fortfarande inget krav från trafikverket med D för avverkning utmed JÄRNVÄGAR! inte heller ESA! ..ESA RÖJ krävs däremot om man skall röja eller fälla träd vid kraftledningar!

*"om man skall följa reglerna?" vilka regler?

*"utbildningskompendiet?" länk tack!

*"ESA samt D som tar två dagar kostar 5500 spänn + moms. Denna info hittar jag genom att läsa på"


Läsa på var då?

D tar inte 2 dagar!!!!! då är du lurad!!...men det är väl så det går till!

ESA heter ju ESA! vem kallar den för E?

Ordet JÄRNVÄGAR är för övrigt ett nytt ord som säker skog har infört i D behörigheten då dom såklart vet att mycket manuellarbete förekommer utmed järnvägar idag! så varför inte försöka sko sig lite till!! då många redan har gått ab och abc......vad ska dom annars leva på? få dessutom säker skogs lobbyister igenom 5 års regeln så ska jag fanimej också bli utbildare! finns ingen anledning att utföra nån form av praktiskt arbete då som tillför nåt till svea rike!

/Huggarn.

Användarvisningsbild

Re: Avverkning intill järnväg

anersimyra  
#218670 Nej huggarn, D tar 1+1 dag, alltså, 1 dag ESA 1 dag sågning. Läser man beskrivningen så får i vart fall jag intrycket att ESA samt D i dag skulle vara förkunskapskrav för arbete på spårområde. Att det sen krävs betydligt mer än ESA och D för att arbeta utefter järnväg och inne på depåer är jag fullt medveten om då jag själv arbetat med detta. Det verkar inte råda någon större kunskap på flera håll vad som lagligen gäller. Själv torskar jag eventuellt ett jobb då jag inte har E utbildningen, hela jävla "liftutbildningen" finns ju på instruktionsmanualen som följer med hyrliftarna. Dom två dagarnas sågutbildning för E behörighet är mer en beskärningskurs om jag fattar saken rätt. Alltså räcker inte 38 år i yrket, med hundratals timmar i skylift och ABC kort :surp: Vad som är än viktigare än en "beskärningskurs" från lift torde vara kompetensbevis för arbete på/vid väg när du arbetar från lift. FEMÅRSREGEL :surp: !!!! jag tror jag fattar, vi får väl tvinna ihop rövhåren då och bli utbildare på heltid. :lol:
Mvh Anders.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).