Socialt (mer om oss)

Vill ej ha skoterled på min åker

60 inlägg 42474 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

axwell  
#218490
ruth skrev:Ja, de är inte lätta att hitta men efter lite sökande tror jag de heter "Locknebygdens skoterklubb". Hittar dock inget telefonnummer

Existerar de fortfarande ? Har du sökt på Brunflo ?

Polisen i Ö-sund upprättade i slutet av dec -12 en förbudskarta, hittar den inte.

http://brunfloskoterklubb.se/wp-content ... 005bsk.pdf

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218491 Ett tydligt och prydligt stängsel kan vara till allas trevnad, men det viktigaste är att man leder trafiken rätt med tex broar och kryssmarkerad led med bra och aktuell skyltning.

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

vetinte  
#218518 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218527 I bygden där jag kommer ifrån är skoterklubben duktiga på att sätta upp förbjudsskyltar och man märker direkt där det sitter förbudsskyltar att det finns betydligt färre spår på dessa åkrar.

Bästa sättet att få stop på skotertrafiken är att man är på plats och kan säga åt skoteråkarna vad som händer när man kör på åkrar med mera.

Själv anser jag att nu när det är en otroligt hård skare att skoterspåren knappast kan skada åkermarken men det är bara min synpunkt, är ju betydligt värre när man kör på riktig blötsnö som senare fryser på.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

elis  
#218528
vetinte skrev:
"1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet"

Men BARA om 1, 2 eller 3 uppfylls.
Alltså mer eller mindre på sommarhalvåret.
På vinter tex. kan jag ta min jeep o köra över någons åker eller i någons skog å dom kan inte göra nånting åt det.
:wink: Inte lagligt iaf :lol:


Undrar om inte det gäller bara om fordonet är terrängreggat? Ett vägreggat fordon kan du troligen inte köra var du vill/tycker.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

tomasb  
#218535 Dom flesta skoterklubbarna finns nog på facebook, här är ovan nämnda: http://www.facebook.com/groups/300044586713665/?fref=ts

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

vetinte  
#218537 A
Senast redigerad av vetinte ons 05 mar 2014, 11:30, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

stegmaster  
#218614
vetinte skrev:I de flesta försäkringarna finns en paragraf som säger att den inte gäller vid "tävling".

Oj, det låt inget vidare, tycker trafiken i sig er en "tävling" varje dag. :wink:

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

totte  
#218639 Om du kör ut på någons åker vintertid med en jeep så är det knappast "uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken", det är tämligen uppenbart att risken för skador på marken är ganska stor. Det är dessutom synnerligen irrelevant för diskussionen om skoterleder på åker.

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

gsonlarsson  
#221351 Jag har aldrig märkt av att det blivit några skador på min mark, då har jag haft led över den i många år. Vad brukar du marken till?

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

halvproffs  
#229783
gsonlarsson skrev:Jag har aldrig märkt av att det blivit några skador på min mark, då har jag haft led över den i många år. Vad brukar du marken till?


Bättre sent än aldrig. Tror jag lade ut bilder på skoteråkning över åkrar i en blogg. Fanns knappt en m2 som det inte var kört över. Pratade med bonden nyligen och han hade inte märkt något negativt. Kan ju vara att snötäcket var nog metern.
Kan det vara så att om det är mycket snö är det ingen fara?

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

totte  
#229795 Hänger nog mycket på snökvaliteten. Är det en meter snö som inte packar ihop sig så betyder det nog inte så mycket.

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#229800 Så kan det vara, vi har aldrig märkt nåt av det och då har vi kört överallt jämt.

Användarvisningsbild

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Skogshuggarn  
#296750 Sesonen stundar så jag passar på att lyfta den här tråden igen, eftersom jag själv råkat ut för ett, scenario där lokala skoterklubben var/är inblandad.

I mitt fall så drog man först ny led över några km åkermark med skyltning och hela baletten utan att ens FRÅGA mig och övriga beröra markägare.
På min åkermark högg man sedan ner skog runt ett dike och anlade en bro, och fortfarande ingen som ens kontaktat mig.
Nu när allt liksom är "klappat och klart" så dimper det ner ett brev (kuvär/papper märkt med LRF´s logga), att skoterklubben vill ha en underskrift av mig för ett sk "nyttjanderättsavtal" gällande leden som de anlagt utan lov.

Är inte detta "egenmäktigt förfarande" så vet inte jag vad som faller inom dessa ramar?.

Skulle NI skriva på under liknande former?,,,, :surp: :???:


JD 2006 skrev:
T Landström skrev:http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19751313.HTM


1 § Körning i terräng med motordrivet fordon för annat ändamål än jordbruk eller skogsbruk är förbjuden i hela landet
1. på barmark,
2. på snötäckt skogsmark med plant- eller ungskog, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på skogen,
3. på snötäckt jordbruksmark, om det inte är uppenbart att körningen kan ske utan risk för skada på marken.



En liten fråga till er som tolkar punkt två och tre.....Vad är problemet?

Läs den första inledande raden i terrängkörningslagen så löser sig saken en hel del.
Körning är förbjudet.......som sagt så är snöskoterkörning bara ett stort undantag från lagen, det är de som väldigt många inte riktigt förstår.

Känner flertalet personer som sitter med i olika skoterklubbar som fortfarande på fullaste allvar tror att skoterkörning hör till Allemansrätten :-t .

Avatar Fallback

Re: Vill ej ha skoterled på min åker

Blivande snickare  
#296755 Nej skriv för fan inte under!
Annars har du väl snart en led in i köket via kaffekokaren! 😡

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).